Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kom-igang-lån - har I fået dem?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hey Aminos,

Jeg har læst lidt om de kom-igang-lån staten har oprettet, og umiddelbart virker det interessant.

Men jeg har endnu ikke hørt om nogen der rent faktisk har fået et af disse lån. Er der en her på debatten der har fået et lån, forsøgt at få et kom-igang-lån, eller kender nogen der har fået et lån kunne det være interessant at høre om det.

Hygge!

/Carsten
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 00:45

Hej Carsten

Vi prøvede at få et kom-igang-lån på omkring 1 mill til vores intelligente vejskiltesystem, primært til PCT-patentansøgningfasen, men vi er en del hæmmet af min lidt kritiske indstilling som desværre har skinnet lidt for meget igennem i forskellige artikler og debatindlæg.

De tre banker jeg talte med var meget positive, altså indtil de havde lavet lidt research - så kom der krav om at vi lige skulle stifte et selskab ApS el lign, ansætte en adm dir (der ikke skulle være undertegnede) og en bestyrelse måtte også være påkrævet.

Men havde jeg været pølsemand eller frisør istedet for opfinder (opfinder sikke et grimt ord i DK)

Jeg fandt det var spild af krudt.

Med venlig hilsen

Lars C
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:08
Hej Lars,

Interessant!

Du bekræfter desværre bare mine bange anelser. Ideen med lånene var vel at tilføre risikovillig kapital, men i bankernes hænder er der nok ikke meget risikovillighed. Jeg tror at vi iværksættere, opfindere etc. var bedre stillet med at det var en fond der administrerede midlerne.

Men jeg vil prøve det af inden jeg fælder en endelig dom - man bliver jo indimellem positivt overrasket

Jeg har snakket med en bank om kom-i-gang-lånet, og de foretrækker naturligvis at jeg skifter bank til dem hvis jeg skal have sådan et lån. Men jeg vil først se om det er muligt at få lånet, og se hvilke betingelser der er forbundet med lånet, før jeg skifter bank.

Det er uden tvivl en god forretning for de banker der er blevet godkendt til at formidle lånene.

mvh Carsten

PS: Ja, ordet opfinder, og hvad det indebærer, er desværre ikke så "trendy" længere
Tilmeldt 17. Aug 05
Indlæg ialt: 577
Skrevet kl. 00:08

Kære Carsten

Hvis du virkelig vil det der, med kom-igang-lån, så prøv alle de banker der kører med ordningen. Der er såvidt jeg er orienteret stor forskel på kravene - men det stiller selvfølgelig nogle krav til din tålmodighed. En tålmodighed jeg ihvertfald ikke har, men det er da er forsøg værd - hvis interessen er stor nok.

Med venlig hilsen

Lars C
Tilmeldt 7. Aug 05
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 02:01
nogen der kender til hvilke banker der har lånene?
Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 16:34

Dato: 8/27/2005 2:00:55 AM Forfatter: firecheif

nogen der kender til hvilke banker der har lånene?

Dronninglund Sparekasse
Nordea
Sparekassen
Roskilde Bank
Diba Bank
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:43
De nye kom-i-gang-lån virkede næsten for godt til at være sandt. Men noget tyder på at det er business as usual fra bankernes side.

Jeg forsøgte få mere information, og sendte forretningsplan etc. til en af bankerne. Svaret var, at banken forventer at man kommer med en stor pose penge i form af en opsparing, og at man ingen gæld har, ellers er der lukket for kassen.

Jeg var jo netop interesseret i lånet fordi jeg mangler penge til et nyt projekt - et spinoff af et eksisterende projekt. Og at jeg havde privat gæld + manglede opsparingen + jeg ikke ejer et hus (sikkerhed) gjorde altså at kom-i-gang-lånet ikke kom indenfor min rækkevidde.

De var bange for at hæfte for de 25% som staten ikke hæfter for. Bankdirektøren sagde jo faktisk at jeg ikke kunne drive virksomhed med min sårbare økonomi. Hmmm... Nu er jeg iværksætter på 2. år med lutter positive tal på bundlinjen i hele perioden. Det er jeg ganske vist ikke blevet millionær af, men omsætning og overskud er voksende.

Jeg tror at jeg holder fast i hvad jeg tidligere har skrevet, nemlig at jeg tror at vi iværksættere ville være bedre stillet med at det var en fond der administrerede kom-i-gang-lånet istedet for banker.

Blot en update...

mvh Carsten

Tilmeldt 30. Aug 05
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:14

Stakkels dem som ikke bor i København, århus eller lolland. Som jeg lige umiddelbart kan læse mig frem til er feks. Nordea kun interesseret i at bevillige et lån hvis du er iværksætter i de før-omtalte byer....

Martin Christensen

Indehaver af Netlageret.dk

Tilmeldt 3. Sep 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:43

Hehe du har misforstået et eller andet, de har bare spec. rådgivere i disse filaeler, men sender bare det hele til dem :)

Læs nedenunder:

Lånegaranti og rådgiving
Det kombinerer en lånegaranti til iværksættere med tilbud om rådgivning i start og drift af egen virksomhed. Lånegarantien betyder, at staten stiller en delvis kaution for iværksætteren.

Rådgivningen skal klæde iværksættere bedre på til livet som selvstændig og sikre, at flere virksomheder kommer igennem de første svære år.

Da der er tale om en forsøgsordning, tilbyder vi lånet alene i bankens erhvervsafdelinger i Århus og København og til iværksættere der primært etablerer virksomhed i enten Århus, Københavns eller Frederiksberg kommuner.

Sådan gør du
Følgende materiale bedes udarbejdet og sendt til Nordeas Erhvervsafdeling i enten Århus eller København:

• Drifts-, status- og likviditetsbudget for det første driftsår. Budgettet skal være opdelt på månedsbasis og indeholde budgetforudsætninger.
  • Forretningsplan, der belyser alle relevante emner for virksomheden.
  • Privatbudget, der viser husstandens udgifter og indtægter.
  • Seneste årsopgørelse fra Told & Skat.

Når vi har modtaget materialet og gennemgået det, vil vi kontakte dig med henblik på det videre forløb.

18 måneders rådgivningsforløb
I forbindelse med kom-i-gang-lån forpligter du dig som iværksætter til et 18 måneders rådgivningsforløb med Nyvirk i Århus eller EVU i København. Denne rådgivning er gratis.

Lån/kredit
Der kan ydes lån/kredit på mellem 75.000 og 500.000 kr.

Driftskredit
Oprettes en driftskredit i Nordea er renten mellem 8,25 % og 10,25 %, og der betales ikke provision. Renten er variabel.

Anlægslån
Optages et anlægslån er renten mellem 7,25 % og 9,75 %. Renten er variabel.

Sikkerheder
Der etableres kaution i VækstFonden. Udover kaution af VækstFonden kræves som minimum personlig hæftelse.

Omkostninger
Der betales 2 % i bevillingsprovision samt dokumentgebyr.
Til Vækstfonden betales 2 % i bevillingsprovision og 1,25 % årligt af restgælden/maksimum i løbende garantiprovision.

Øvrige forhold

• For at opnå kom-i-gang-lån i Nordea skal du have et fuldt kundeforhold med banken.
  • Lånet er målrettet mod iværksættere med et CVR-nr., der er mindre end et år gammelt.
  • Lånet må ikke anvendes til at indfri anden gæld og må ikke etableres som et led i omlægning af eksisterende lån/kredit.

Lånet kan ikke ydes til virksomheder inden for landbrug, fiskeri, transportsektoren og skibsbygningsindustrien.

Tilmeldt 13. Sep 05
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 18:22
En lille advarsel mht. det overstående om at man skal være kunde i en bank for at få lånet:

Det er en almindelig strategi i disse dage for banker at udnytte iværksættere groft ved at stille krav om overførsel af bankaktiviteter til den pågældende bank. I hovedtræk er strategien at kræve dette bankskifte, for derefter at trække forhandlingerne ud, stille videre krav m.m. indtil projektet lægger sig, eller ganske enkelt afvise projektet, mens IVÆRKSÆTTEREN STADIG ER KUNDE I BANKEN. På den måde udnytter bankerne risikofrie midler til at stjæle kunder fra hinanden, og eneste taber er iværksætteren, der brænder tid af nytteløst.

En bank der håndterer iværksætterlån behøver reelt set kun INDSIGT i dine banksituationer, således at de kan sikre sig at du er økonomisk ansvarlig. Banker der hævder at dit bankskifte er NØDVENDIGT lyver. Ja, lyver. Der er ingen der kræver det af banken, og skiftet giver dem ingen fordel i forbindelse med lånet, det er udelukkende en slags "you rub my back, I MAY rub yours". Seriøse banker ville ikke kræve det, men der er mig bekendt ingen seriøse banker i Danmark, kun store sparegrise bygget op om sparekassemodellen (se Morten Korch for refrerencer).

Kort sagt: Læg IKKE dine bankkonti om før du har en skriftlig låneaftale (AFTALE, ikke interessetilkendegivelse) fra pågældende bank. De vil stejle ved at du forholder dig sådan til det, og sikkert true med bål og brand. Men faktum er at INGEN bank ønsker at have en iværksætter, fordi det betyder ekstra indsigtsarbejde og en ustabil indtjening (de kalder det 'risikohåndtering').

Træd varsomt.
Side 1 ud af 2 (20 indlæg)