Hej
Hvis jeg skal spå, så bliver det udfra hvad jeg ser inden for min branche.
Som emne trykker, både i mit firma, og som ansat i et større trykkeri, så er det gerne noget af det første som bliver berørt, af op og ned ture. Og som jeg ser det, så er pengene pt. bedst at have stående i banken. Jeg tror ikke vi har set bunden endnu. Og jeg tror først vi ser den om et halvt til helt år frem, tidligst. Og jeg tror så heller ikke at markedet bliver så lukrativt som det var før krisen. For håber at nogle firmaer har lært at man ikke kan låne sig til succes.
Men som det er der så ikke de store forhåbninger om, for der er ingen som lærte af it boblen.
Problemet som har været et af hoved årsagen denne gang har været byggeriet, som der har drevet opsvinget. Og da der er begrænsede resourcer her, så har det været med til at gøre processen dyrer, Og derfor har man i virksomheder belånt for at kunne bygge, istedet for at udsætte. Ligeså har det private marked, taget en stor del af resourcerne her. Her igen for lånte penge, specielt fordi at det er modene at bo i egen villa, med moderne facilliteter, istedet for at være nøjsom.
Og endvidere så hjælper det heller ikke at der hvor Danmark primært efterhånden får produceret, Kina, er ved at blive for dyr, og at det så ikke kan betale sig mere, og at man må søge andre markeder. Det samme gælder alle de firmaer som har etableret sig i Polen og de Baltiske lande og andre tidligere øst lande, disse firmaer er ved at brænde nallerne nu, da de penge de sparer på produktionen, betaler de i fragt.
Så alt i alt, ser det skidt ud, og jeg tror vi skal igennem 2011 før det lysner.
/Kenneth