Jeg er en ivrigt Amino læser - og når tiden tillader det - kan jeg også godt lide at give mit besyv med - og nu trak tastaturet mig alligevel hen foran skærmen. Men efter at have læst især denne kategori i flere måneder - slår det mig hvor få tanker mange har gjort sig omkring valg af målgruppen - såvel økonomisk som størrelsesmæssigt. Som iværksætter er det sindsygt vigtigt at man bruger sine kræfter (og penge) rigtigt. Mange af de markedsføringstiltag der giver den største respons bygger på en grundig udvælgelse af målgruppen - for der er altså forskel på at sælge ydelser til henholdsvis Danske Bank og den lokale tank ![]() Så når i skal vælge indsatsområder er det vigtigt at arbejde men nogen helt specifikke parametre - og meget af det er sund fornuft - men sat i system: Eksempel 1: Til dig med sutterne - markedsfør dig over for alle vuggestuerne - der kommer din målgruppe og de fleste institutioner indkøber mange sutter på et år. Lav en plakat - stor som et ondt år - med en planlægningskalender på (plads til stuenavn og pædagognavne m.m.- den vil ryge op ude i mellemgangen på vuggestuen hvor alle kan se den ( i rigtig mange af institutionerne - og ja nogen vil kassere dem) - fantastisk billig markedsføring - i øjnhøjde Eksempel 2: ´Til dig der skal starte ejendomsmæglerbutik - Gå til den lokale ugeavis - få fat i boligsektionen og noter så alle de ejendomme i området der er til salg nu. Og om 5 måneder når du starter op finder du ud af hvilke ejendomme der ikke er solgt - så laver du specifikke søgeannoncer i avisen hvor du søger efter ejendomme der minder mistænkeligt meget om dem - for de er jo interesserede i at sælge og er højest sandsynligt ikke vildt tilfredse med deres nuværende mægler. Kombiner det med tilpassede flyers på de veje det drejer sig om - husk at give til alle på vejen ellers blander du dig i andres kommisionsforhold. Igen er det markedsføring lige i hjertet af målgruppen - og så er det oven i købet billigt. Ovenstående eksempler skal illustrere at det er vigtigt at isolere de potentielle kunder (segmentering - hvis jeg lige må smide et fagudtryk på bordet) og så ramme dem hvor de er - det kan være svært men det eraltså bedre end at skyde med spredehagl. Det er også læren om at man skal turde vælge og sige at der er nogen kunder der er mere til ens produkter/ydelser end andre - men det er et valg mange ikke kan lide at tage - men erkend i opstarten at man ikke kan sælge effektivt over en bred vifte. Håber ikke ovenstående lyder for skolelæreragtigt ... God sommer til alle |
Spændende læsning! :-)
Ja som der jo så ofte bliver sagt har man alle som målgruppe ender man op med ingen som målgruppe :-) (øhhh ham der sagde dette første gang formulerede det vist lidt bedre end jeg lige har præseteret! *G*)
Ja som der jo så ofte bliver sagt har man alle som målgruppe ender man op med ingen som målgruppe :-) (øhhh ham der sagde dette første gang formulerede det vist lidt bedre end jeg lige har præseteret! *G*)
Glæder mig til at se hvilke kommenatrer der falder her :-)
Mette