Hej Jeg driver et lille enkeltmandsfirma, hvor jeg sælger egenudviklede software pakker og en smule hardware. Vi sælger efterhånden en del til udlandet (via grossister). Da det kan være vanskeligt at gennemskue regler/lovgivning i de enkelte lande, og desuden ved jeg ikke, på hvilke markeder grossisterne og deres forhandlere kan finde på at sælge produkterne, er jeg lidt nervøs for evt. brud på regler jeg ikke har observeret/haft kendskab til og efterfølgende erstatningskrav. Det vil kunne ruinere mig personligt. Det skal dog siges at jeg ikke mener jeg krænker nogen form for rettigheder - men for en sikkerheds skyld. Bla. derfor vil jeg gerne have firmaet over i et ApS, men også for at adskille det helt fra min privat økonomi. Jeg vurderer at værdien af aktiverne i firmaet langt overstiger 125.000, men ved godt jeg skal have en revisor påtegning, men det bør ikke være et problem. Mit spørgsmål er nu, vil jeg blive beskattet af de aktiver (hovedsageligt software kildekode) jeg indskyder i ApS'et? Er der andre ting, som kan besværliggøre at konvertere fra enkeltmandsfirma til et ApS. Tak for det.
|
Hej!
Nej...du kan indskyde dine aktiver/passiver skattefrit ind i ApS´et efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse.
Dette skal så ske 01.01-30.06. i et kalenderår tilbagevirkende til 01.01.