Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af ApS

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 10. Sep 08
Indlæg ialt: 113
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg driver et lille enkeltmandsfirma, hvor jeg sælger egenudviklede software pakker og en smule hardware.  Vi sælger efterhånden en del til udlandet (via grossister). Da det kan være vanskeligt at gennemskue regler/lovgivning i de enkelte lande, og desuden ved jeg ikke, på hvilke markeder grossisterne og deres forhandlere kan finde på at sælge produkterne, er jeg lidt nervøs for evt. brud på regler jeg ikke har observeret/haft kendskab til og efterfølgende erstatningskrav. Det vil kunne ruinere mig personligt. Det skal dog siges at jeg ikke mener jeg krænker nogen form for rettigheder - men for en sikkerheds skyld.

Bla. derfor vil jeg gerne have firmaet over i et ApS, men også for at adskille det helt fra min privat økonomi.

Jeg vurderer at værdien af aktiverne i firmaet langt overstiger 125.000, men ved godt jeg skal have en revisor påtegning, men det bør ikke være et problem.

Mit spørgsmål er nu, vil jeg blive beskattet af de aktiver (hovedsageligt software kildekode) jeg indskyder i ApS'et? Er der andre ting, som kan besværliggøre at konvertere fra enkeltmandsfirma til et ApS.

Tak for det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:34
Tilmeldt 7. Mar 09
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 17:46

Vær opmærksom på, at din revisor skal udarbejde en vurderingsberetning, der bekræfter værdien af de eventuelle aktiver, du indskyder som aportindskud ifm. etableringen af sleskabet.

Besøg www.finando.dk

... Danmarks nye forum med spørgsmål og svar indenfor netop din økonomi. Har du spørgsmål vedrørende investering, pension, skat, finanskrisen eller den nye skattereform, så besøg www.finando.dk.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:49

Ikke for at være en lyseslukker, men ud fra hvad jeg har hørt fra lignende situationer i forbindelse med oprettelse eller omdannelse af softwarevirksomheder, så er det meget svært at få indskudt softwaren som anpartskapitalen.

Det er grundlæggende svært at få værdisat kildekode m.m. og det bliver ikke lettere når det drejer sig om at det skal indtrædde som en "sikkerhed" i et selskab.

Men ellers så lyder det som en god idé at stifte et selskab som overtager softwaren og derved også det juridiske ansvar. Men du skal så også blot være opmærksom omkring det fremtidige ejerforhold. Det vil sige, at hvis selskabet overtage softwaren og så en gang i fremtiden går konkurs, så kan du risikere at en af kreditorerne tager hvad der er af software / kildekode med henblik på videresalg. Det vil sige at du har mistet din software og rettighederne til den. Hvordan du sikre dig imod dette "worst case senario" ved jeg ikke, men der bør du nok lige forhøre dig med nogle advokater som ved noget om problematikkerne i forbindelse med softwareudvikling.

/Jesper

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 12:23

Lad dine softwarerettigheder blive i dit enkeltmandsvirksomhed, men skyd 125.000 kr. i kontanter ind i et ApS, som så leaser / lejer / køber rettigheden til at formidle din software videre på årsbasis, med genforhandling én gang årligt.

Dit ApS køber så rettighederne til at forhandle din software for eks. 100.000 kr. årligt. På den måde får du din indskudskapital ud af ApS'et igen med det samme - dog med beskatning. Herefter driver du al din forretning igennem ApS'et, som dermed overtager risikoen, mens du bibeholder dine rettigheder i dit personlige firma.

Skulle du en dag stå i en situation, hvor du bliver nødt til at lukke ApS'et, så kan du i værste fald miste rettigheden til at sælge din software i et år.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:46

Det synes jeg så til gengæld er en meget dårlig ide. Hvad så når der lige pludselig står en investor/køber af virksomheden ? Hvis de køber aktiviteten vil de også erhverve rettighederne. Jeg har set modellen i praksis. Det betød at indehaveren skulle slippe  personlig skat af 40 mio. DKK idet rettighederne jo ikke kunne omdannes til et selskab skattefrit for ud for salget, jf. at de ikke udgjorde en virksomhed i sig selv. Samtidig opstår der også et spørgsmål om royalty til personen.

Når det så er sagt så kan man ikke afvise ideen 100% da der ikke er to situationer der er ens. Dvs. løsningen kan være god i nogle situationer og dårlig i andre situationer. 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:50

Hej Bent,

Det er sjovt, som du altid skal modsige mig 100%, for derefter at give opbakning til mine indlæg. Men det er jo bare dejligt Big Smile

Hvis han ønsker at inkludere investorer eller at afhænde virksomheden, så vil det være en god idé at oprette et holdingselskab, som ejer driftsselskabet.

Jeg driver selv mine aktiviteter på den måde - herunder softwareudvikling med rettigheder som tilfalder mig. Varemærker og softwarerettigheder ligger uden for driftsselskabet, og købes på licens periodevis af driftsselskabet.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:50

Jeg forholder mig så udelukkende til emnet og ikke til personen - Havde faktisk ikke engang hæftet mig ved brugernavnet i dit indlæg Big Smile 

Naturligvis er det en god ide med holdingselskabet men hvad det nytter det hvis investor/køber vil have rettighederne med og disse ligger personligt eller i selve holdingselskabet for den sags skyld. Men imaterielle aktiver er der meget jura i, og det jeg siger er at man skal have alle facetter med vedr. den konkrete virksomhed for at kunne sige noget hvad der er den bedste løsning. Vil man eksempelvis på grundlag af nogle/samme rettigheder lave en eller flere beslægtede aktiviteter så kan det måske være god ide men der kunne man jo overveje at have rettighederne i et selvstændigt selskab (det skal bare på plads fra starten). 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:36

Nemlig - jeg er 100% enig med dig Bent! Smile

Tilmeldt 19. Dec 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:21

Kan se deter en gammel debat men ville alligevel lige kommentere. Jeg har selv haft lignende overvejelser. Jeg er nået frem til at det er en fordel at holde IP rettighederne privat og lave short-term leases til et firma (evt dit eget) som formidler rettighederne mod at betale royalties. Det virker som om det er lettere at råde over rettighederne når man ejer det privat. Hvis man f.eks. flytter til udlandet slipper man for exit beskatning. 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)