Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danmarks iværksætter parti ...

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Forestil dig, at vi fik et parti i Danmark der virkelig tog det der med iværksætteri - i bred forstand - alvorligt - ikke bare i ord, men også i handling. Et parti med en formuleret, præcis og praktisk politik for, hvordan vi får flere gode iværksættere i Danmark.

Det sidste er de fleste politikere enige om er en god ide. Alle kan godt se fidusen ved en stærk iværksætterkultur. Der er bare ikke mange, der tør tage særligt store skridt i retning af at stimulere netop denne kultur.

Spørgsmålet er så, hvad dette parti skulle have af forslag og standpunkter - hvilken politik skulle de have, for at du som iværksætter ville finde det spændende?

Jeg vil meget gerne høre dine realistiske forslag til, hvad det kunne være. Men lad os forsøge, at holde os til de nogenlunde realistiske ting - ikke forslag som "alle iværksættere skal slet ikke betale skat nogensinde - til gengæld skal vi alle sammen tilbydes gratis bolig på Amilienborg" - eller "alle virksomheder skal nationaliseres" Smile

Jeg har selv nogle forslag - men jeg vil nøjes med et par stykker i første omgang ...

• Single point of contact (i mangel af bedre udtryk på dansk)
    Jeg synes man som iværksætter spilder meget tid på kontakt med alverdens myndigheder. De fleste af os er ikke særligt gode til den slags. Var vi kontørnørder var vi blevet bogholder eller revisor (med al respekt for dem, iøvrigt). 

Man kunne godt gennemføre et system, hvor der regionsvis blev ansat nogle personer, som skulle agere offentlig kontaktperson for de enkelte virksomheder. Alle kontakter til de offentlige myndigheder vil så gå gennem denne person. Det betyder, at du kun ville have En person du skulle i kontakt med, i forhold til myndigheder - en person som har mulighed for - særligt i en opstartsfase, at lære dig så meget at kende, at man ike føler man starter forfra endnu engang, hver gang man får fat i en ny medarbejder hos en myndighed.  

Denne kontaktperson skal naturligvis ikke aggere advokat eller revisor. Han skal ikke være vores rådgiver - blot en lettelse af kommunikationen med myndighederne.  Og det skal naturligvis være frivilligt om man vil gøre brug af denne hjælp.

Hvis en sådan løsning blev skruet rigtigt god sammen kunne det blive en kæmpe lettelse. Skrues det forkert sammen, og f.eks. bliver tungt og bureaukratisk , så er det naturligvis ikke nogen hjælp.

• Mindre bureaukrati
    Jo mere tid iværksættere skal bruge på papirnusseri, jo mindre tid kan de bruge på deres passion – produktet, kunderne, servicen. Og man tjener altså ingen penge i en iværksættervirksomhed ved at sidde og fylde formularer ud.

Jo mere bureaukratisk det er at være iværksætter – jo mere tiltrækkes de forkert – dem der er gode til ”bogholderi” frem for dem der er innovative iværksættere med passion for produktet.

Uanset om der etableres "single point of contact" er det vigtigt at der er så få krav, regler og formularer der skal udfyldes som muligt. Naturligvis er der mange vi ikke kan undgå - jeg ønsker ikke et lovløst samfund. Men mange love og mange procedurekrav kunne godt forenkles. Det er der ingen tvivl om. Det kræver "blot" at man vælger at gøre dette revisionsarbejde med lovgivning til en prioritet.

Desværre bliver det meste logvingsarbejde udført af "bogholdertyper" - ikke iværksættere. Det er folk der da ikke kan se det store problem i, at en iværksætter "lige" skal udfylde endnu en bunke ligegyldige skemaer.

Derfor bør der etableres en eller anden form for "simplificerings og udrydelse af ligegyldigheder" -kommite, der kan kræve at ting skrives om, forenkles eller droppes helt, hvis det faktisk er til mere besvær og skade for borgere og virksomheder end det gavner.

• Mindre skat ved meget små indtægter
    Mange iværksættere - herunder også mange kunstnere (som jeg også betragter som en form for iværksættere - altså dem der faktisk formår at skabe noget forretning med deres kunst!) kan godt tjene nogle få tusinde kroner om måneden. Måske 6, 8 eller 10.000. Er man ung og passioneret med det man laver, så kan man godt leve af det. Ikke fedt - men man kan overleve. Men bare ikke hvis man skal betale almindelig skat af det. Og det skal man jo.

Uanset om man ikke kan tjene mere selv - f.eks. gennem sit iværksætteri, end man kunne få på bistand eller dagpenge, så tror at de fleste (i hvert fald dem med bare et gram iværksætter-gen) til enhver tid hellere vil tjene sine egne penge. Så meget stolthed tror jeg trods alt de fleste har.

Men hvad sker der i dag? Jeg har set det utallige gange f.eks. indenfor musikbranchen. Netop her er der mange som i starten måske godt kan tjene 6-8.000 om måneden. Men når skatten er trukket fra, så er der ikke nok at leve for. Så i stedet for kører de rundt mellem bistand og forskelleig andre "projekter" og arbejder så sort. Det er sgu da ikke smart - særligt ikke, hvis man kunne få flere af dem "frem i lyset".

Det MÅ da være bedre, at folk tjener deres penge selv end at de er på en eller anden ordning og så arbejder sort. Det er da bedre, at vi som samfund ingen skatteindbetalinger får fra en person - end at han skal have bistand af os og samtidigt skade vores økonomi med sorte penge.

Derfor synes jeg man bør se på, hvordan man kan fjerne skatten helt for "bagatel-indtægter" - f.eks. et niveau på linie med bistandshjælp eller sådan noget.

Jeg er overbevist om, at rigtig mange ville "springe ud af skabet" og droppe deres besværlige dobbeltliv og spillen kis pus med de sociale myndigheder. Det ville ændre manges status i samfundet fra "sociale tabere" til spirrende - og selvforsørgende, iværksættere.

Hvordan kan det være dårligt for noget?

Nå, nu blev det lidt langt. Det var ikke meningen :)

Men lad mig høre dine forslag til politiske programpunkter for Danmarks Iværksætterparti ...

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 18:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mikkel.

Jeg syntes bestemt dit indlæg er spændende læsning - tak for det.

Først og fremmest tror jeg ikke et iværksætter parti er vejen frem. Det kan godt være vi er enige om at det skal være lettere at være iværksætter, men så er der så mange andre ting vi med garanti er rørende uenige om. Et politisk parti bør have et velfunderet ideologisk grundlag, som dækker mere end bare arbejdsmarkedes- og skattepolitik. Jeg ved ikke om du mente det med "iværksætterpartiet" seriøst, men jeg tror helt ærligt ikke på det.

Det kunne derimod være rigtig rart med en seriøs interesseorganisation så vi kunne få politikerne op af stolene. Jeg tror alle politikere (med virkelighedssansen intakt...) er interesseret i mere iværksætteri. Det der måske mangler, er en organisation som kan udarbejde konkrete, veldokumenterede forslag til forbedringer. Jeg syntes du nævner et par gode eksempler som jeg gerne vil kommentere:

De to første "one point contact" og "mindre bureaukrati", hænger i mine øjne meget sammen. Det er en kæmpe opgave at få ryddet ordentligt op i hele vores bureaukratiske apparat, men jeg ved også at det er noget som alle politikere er interesserede i. Helt konkrete udspil som f.eks. "afskaffelse af det ene", "sammenlægning af det ene og det andet", "one point contact", etc. må være vejen frem mod mindre bureaukrati.

Dit sidste forslag syntes jeg umiddelbart rigtig godt om. Det lyder ulogisk at man ikke kan få lov til at betale for sig selv helt eller delvist, i stedet for at være på fuld bistandshjælp. Jeg kender ikke særlig meget til bistandssystemet, men hvis det reelt er sådan, syntes jeg der må gøres noget ved det. Jeg syntes vi skal gøre alt hvad vi kan for at få buk med sort arbejde, og hvis det samtidig kan hjælpe nogle dygtige mennesker på vej, er det jo kun positivt. Hvordan det konkret skal skrues sammen, skal man nok sætte sig ned og arbejde med. Det er jo vigtigt at det ikke bliver dyrt, og skal finansieres gennem merbeskatning af de højt lønnede! Det har vi så absolut ikke brug for.

Men jeg syntes i alt fald at det kunne være interessant med en iværksætter tænketank/interesseorganisation. Der er helt sikkert rum til forbedring af forholdene for de danske iværksættere.

Personligt tror jeg rigtig meget af det iværksætterifremmende arbejde der skal foretages skal gøres i væksthusene. Jeg syntes allerede der bliver gjort meget, men det er vigtigt at det fortsætter. Det er vigtigt at alle føler at de har nem adgang til råd og vejledning, og at de faktisk udemærkede muligheder for iværksætteri i Danmark eksponeres bredt.

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 18:41

Hej Mikkel

En rigtig god ide med "single point of contact" dog tror jeg det skal laves på landsplan for hver branche, da eks. fødevarebranchen er vildt forskellig fra at drive en webshop med egen import af lækkert undertøj. Eks. er mit nye projekt havnet i et tomrum uden et direkte label at kunne sætte på det, men er lagt ind under anden x aktivitet, dette er jo ikke ret smart man ikke kan sætte navn på ens projekt.

Jeg er helt vild med ideen om lav beskatning ved den spæde start som selvstændig med CVR nummer,

dette kunne være

20 % op til 30.000 kr

25 % op til 50.000 kr

30 % op til 70.000 kr ect.

Det er jeg ret sikker på vil lette livet for denne del og desuden være med til at fremme processen med at tage spriget til egen forretning, de valgte må da kunne se det gode i at få eks. 25 % ind i skat frem for det bliver afregnet sort. For at fjerne al tvivl om hvad man ikke må mens man eks. er på "bistand" så kunne der laves en overgangs ordning på 2 år for dem der vil ud og være egen herre, ment på den måde de har ret til eks. 50 % af tidliger "bistand" mens de forsøger at få deres forretning igang, sammenkædet med førnævnte procent satser, det tror jeg på vil være med til at få rigtig mange op af stolen frem for at læne sig tilbage og sige jeg gider ikke det besvær.

Der findes jo ufattelige mange måder at mindske antallet af blanketter på, dette kunne måske løses med der belv et krav om at man med CVR nrummer skal være med i en bestemt branceforening, som eks. koster max 2.500 kr årligt, og denne brancheforening tager sig så af al kontakte til det offentlige, og sender kun den meste relevant information vider til den selvstændige, således at der kan bruges mere tid på det vigtige i vores forretninger, at sælge

Venligst

René Buch

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:48

Min tanke gik nu ikke så meget på at nogle skulle danne et nyt iværksætterparti - men at et (eller flere) af de eksisterende partier tog det på sig, at tage området seriøst - og turde lægge nogle markante - men politisk og praktisk mullige - visioner og forslag på bordet.

Der er jo også mange andre vigtige emner i samfundet end iværksætteri og jeg er helt enig i, at bare fordi vi alle er iværksættere vil vi langt fra kunne enes om alt det andet. Det vil blive et håbløst projekt - på linie med Ny Alliance :)

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Fra  xxx Skrevet kl. 20:20

Hej Mikkel

Starten kunne jo være, at iværksætterne i Danmark laver et fælles talerør overfor det offentlige, med klare krav og mål, som de folkevalgte så kan stile imod at opfylde, bare en ide til at få en vinkel på den åbenlyse probelmstilling, der er med bedre forhold for iværksætter, uanset om man er helt grøn, eller har prøvet det før, mange af forhindringerne er jo ens.

Venligst

René Buch

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:37

Det er bestemt også en mulighed, men jeg har det bare nok som mange andre iværksættertyper, at jeg ikke orker det der forenings- og politiske arbejde :)

Og da stort set alle partier i dag er pro-iværksætteri, mener jeg faktisk også at flere af dem har potentialet til at blive meget mere iværksætter-orienteret. Det kræver "bare", at nogle af dem vælger at gøre alvor af sagen, sætte sig rigtig godt ind i hvad der skal til - og så ellers få formuleret det på en måde der faktisk kan bruges, og som iværksættere vil tænde på.

Jeg synes der på det område er et hul i markedet

Fra Nyborg
Tilmeldt 6. Jul 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 22:04

hej Mikkel m.fl.

god ide med et  "iværksætterparti", jeg tror dog at det vil være mere gavnligt med en interesseorganisation, som dansk byggeri osv., det vil være lettere at få lagt tryk på regeringen, uanset farve.

hvilke typer af iværksættere mener du der skal satses på, dem der bidrager med noget nyt, der har eksportpotentiale, eller skal det også gælde sådan nogen som mig, der laver noget andre også gør (byggebranchen), blot anderledes.

Jeg mener ikke skatten skal lempes for iværksætteres personlige indkomst, men at skattesystemet generelt skal ændres, så alle uanset indkomst betaler samme trækprocent, og alle er skattefritaget af eksempelvis de første 72000 pr år, endvidere skal der ikke være ret til fradrag i den personlige indkomst. generelt kan man sige at skatte systemet skal revideres, og i den forbindelse kunne  man med fordel gøre de første X måneder skattefri for iværksætteren.

Den offentlige administration er som du påpeger, lidt vel bøvlet, men det er jo nok hele strukturen, og lyder besnærende med kun en kontaktperson, men hvis det er en der er ansat i det offentlig såå-----!

de bedste hilsener

Morten

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 22:09

Jeg støtter 100% op omkring en interesseorganisation, og synes faktisk det er en rigtig god ide :)

Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Fra  xxx Skrevet kl. 11:55

De fleste iværksætter har ikke tid eller overskud til krævende politisk lobby arbejde, eller involvere sig dybt i en brancheforening, derfor kan løsningen være at Danmarks iværksætter i samlet flok laver en brancheforening for egne midler, som vil betyde at denne BF er fri for offentlige krav og kan arbejde 100 % for iværksætternes mål, som udgangspunkt kunne en iværksætter blive medlem for 50 kroner pr. uge, plus 5 eller 10 kroner pr. ansat.

Dette er bare et oplægt til en løsning, ikke dermed sagt det skal være på denne måde, jeg personligt har ikke tiden til at være med i opbygningen af en brancheforening for Danske iværksætter, dog jeg er uden tvivl en af de første der med glæde vil betale denne udgift, jeg er mere end åben for andre ideer, så bare kom frem med dem, for vi IVÆRKSÆTTERNE mangler et godt fælles ståsted mod det offentlige.

Venligst

René Buch

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 13:16

Mikkel deMib Svendsen:
Der er jo også mange andre vigtige emner i samfundet end iværksætteri og jeg er helt enig i, at bare fordi vi alle er iværksættere vil vi langt fra kunne enes om alt det andet. Det vil blive et håbløst projekt - på linie med Ny Alliance :)

- Lige præcis. :)

Jeg tror forresten at et andet vigtigt element for iværksætteriet, er masser af inspiration, info og motivation via uddannelsesstederne. Det er allerede godt i gang med diverse projekter, men der kunne helt sikkert gøres endnu mere. Det er alt afgørende at vi får en generation, som virkelig tror på muligheden for at få succes hvis man har en god idé.

Til debatten:

Jeg tror også man kunne kigge på skattesystemet. Jeg er ikke interesseret i mindre offentlige indtægter - jeg syntes det er positivt at vi har så stort og velfungerende et offentligt apparat, men jeg tror helt sikkert man kunne skrue det mere "motiverende" sammen. Jeg mener gennerelt at vi skal have laverer skat på arbejde og flere afgifter på de ting som koster vores samfund penge. Herudover skal vi have omstruktureret i skatte- og bistandssystemet, sådan at der hele tiden er en motivation for at være helt eller delvist selvforsørgende og herefter selvfølgelig også at få en højere løn. Det gælder hele vejen rundt. Det handler om at lave et system, hvor det ikke er attraktivt at arbejde sort, hægne på bistand, arbejde mindre end man egentlig kunne under uddannelse for ikke at blive trukket i SU, etc, etc.

Jeg vil ikke komme med nogen konkrete tal. Det kræver nok lidt mere arbejde og makroøkonomisk indsigt at komme med noget realistisk.

Det store problem er nok at "vi iværksættere" typisk tager en del lettere på tingene og er meget åbne over for nye tiltag. Sådan er det desværre ikke bredt i befolkningen, og man får hurtigt ramt nogle ømme punkter, som kan resultere i storstilet vælgerflugt. Så selvom man kunne gøre mange meget fornuftige ting, så er der ikke nødvendigvis nogen der ønsker at ligge navn til realiseringen af disse. Det må siges at være demokratiets velsignelse og forbandelse på samme tid.

Jeg syntes idéen om en betalt, halvoffentlig brancheforening som kan klare "alt det sure" lyder som en fantastisk idé. Man kunne evt. forestille sig at staten betalte en del af udgifterne. Det ville i den forbindelse være smart at få organiseret dette i et større fællesskab, hvor man lagde stor vægt på vidensdeling på tværs.

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)