Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Priser på udvikling

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg er nyligt udsprunget freelancer og har i den forbindelser luret her på forum'et et stykke tid. En ting der undrer mig lidt herinde er den tilsyneladende meget store og meget prisfokuserede konkurrence der er om alt, hvad der minder om software/webudviklingsopgaver. Det virker som om, der er meget lidt rum til at lave den gode løsning for kunden, hvorimod opsætning af standard systemer virker som den fremgangsmåde de fleste vælger.

Når jeg ser folk, der tager 200kr. i timen for freelance/konsulentydelser bliver jeg noget deprimeret, for det er meget langt under, hvad jeg personligt skal have, hvis jeg skal have tingene til at hænge sammen. Er det fordi Amino er præget af iværksættere med stramme budgetter og guldet ligger andre steder eller har jeg bare for store forventninger til, hvad man kan kræve for sit arbejde?

Jeg vil derfor gerne høre holdninger til, hvad der er behov for ude i den virkelige verden, og hvad tingene koster / er værd. Både sælgere og købere af Internet- og softwareløsninger er meget velkomne til at byde ind med deres holdninger.

Mit spørgsmål er i sagens natur noget abstrakt, men jeg håber at i vil byde ind med holdninger alligevel.

Fra Aarhus
Tilmeldt 5. Jul 08
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 23:17

En af grundende kan meget vel være at de freelancere der er her, er unge studerende som ikke har omkostninger til kontor o.l.

Hver gang der kommer en og skal have et website er der jo tit 10-20 mennesker der byder ind på opgaven, og der er det jo næsten altid den billigste der bliver valgt.

Lige mine to bud på hvorfor den er presset i bund.

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 23:43

Jeg tror grunden til, der bliver valgt tilpassede standardløsninger er, at det simpelthen giver mere værdi for kunden i forhold til prisen. Ville aldrig selv give en timepris på en opgave, medmindre den var af supportkarakter. Der må gives en fast pris som kunden kan forholde sig til. Hvor god min timeløn bliver er på den måde op til mig.

Hvis ikke man på den måde kan holde over 300 kr i timen som freelancer, tror jeg man skal overveje at gå ind i noget andet.

(ikke rettet personligt mod dig, det er bare min generelle holdningCool )

Venlig Hilsen

Allan

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 23:58

Du kunne også spørge dig selv, om du vil ligge i det segment, hvor der skal konkurreres om 200 kroner i timen...?

Jeg selv er deltidsfrelancer og jeg vil bestemt ikke sælge mine ydelser for 200 kroner i timen. Så vil jeg hellere bruge 10 timer ekstra på at finde den/de kunder der vil betale dét jeg skal/vil have. Jeg har lovet mig selv, at hvis jeg ikke kan få minimum 400 i timen, så har det ingen interesse.

Det koster en kunde hist og pist, men jeg er sikker på, at mange har forståelse for, at jeg ikke faldbyder mig for enhver der står og vifter med en tusindekroneseddel.

Iøvrigt kan jeg fortælle, at da jeg selv startede, så lagde jeg også ud med en lav timepris - bare for at få noget at lave. Men en del kunder opfatter det faktisk negativt... det virker på en eller anden måde utroværdigt og uprofessionelt.

Derfor : Du skal ikke være bange for at sige 600,- i timen, hvis det er dét du mener du skal have. Som regel er dem der er villige til at give 600 i timen også mere interesseret i en samarbejdspartner på den lange bane, så i den sidste ende tror jeg du vil se, at du tjener flere penge på at være "dyr"...

Og alt endet en lige, så er det sjovere kun at kunne sælge 20 timer og så tjene 10.000 end det er at kunne sælge 50 timer og tjene det samme.

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 00:01

Hej Jacob.

Vi skal passe på ikke at pege fingre af dem som gerne vil have deres firma eksponeret i de digitale medier uden at skulle hyre en dyr programmør med et flot CV. Jeg driver til dagligt mediebureauet MediaTown, hvor vi udvikler til 200,- kr. i timen for almindelige, simple kodeopgaver. Hvordan vi får det til at hænge sammen ønsker jeg ikke at skrive om her, men jeg vil blot sige at vi har mange tilfredse kunder, som nyder godt af vores lave priser. Er kvaliteten så i orden kan man fristes til at spørge. Ja, det er den. Vi overholder kodemæssigt diverse standarder, og design og funktionalitet viker tilfredsstillende for vores kunder. Vi oplever mange kunder, som kommer med en forventning om at de får en lidt skrabet kvalitet når prisen nu er så lav, men jeg skal hilse og sige at de bliver positivt overrasket. Kort sagt syntes jeg vi leverer et rigtig godt produkt - set i forhold til prisen.

Det lyder måske lidt selvfedt - men man skal da have lov at være en smule stolt. :)

At der er mange som kører et anderledes koncept end vi gør, hvor en udviklingstime koster det dobbelte, eller det femdobbelte har jeg den dybeste respekt for. Jeg er sikker på at mange af disse også leverer et godt produkt set i forhold til deres pris, og har masser af glade og tilfredse kunder.

Pointen er at man med forskellige koncepter henvender sig til forskellige målgrupper, og der er nok en del her på Amino som er i startfasen, og ikke kan eller skal bruge en programmør til 1000,- kr. i timen.

At enkelte vælger at have prisen som det eneste kriterie når de skal investere i webudvikling, eller investere i noget i det hele taget, kan man jo kun have et skuldertræk tilovers for. Det gælder selvfølgelig om at finde det sted, hvor man har en formodning om at kunne få et produkt i den kvalitet man er ude efter, med den service og ekspertise man er ude efter, til den bedst mulige pris. Det er både sundt og fornuftigt at være prisbevidst, man skal bare også være bevidst om kvaliteten.

Så mit svar til dig er:

Der er ikke nogen grund til at blive deprimeret. Os der udvikler til lavpris "stjæler" nok ikke de kunder du er interesseret i. Der er måske ikke så meget bud efter "high-end" udvikling (i hvert fald direkte forespørgsler...) her på Amino, så du skal muligvis finde dine kunder på en anden måde. Men hvis din pris hænger sammen med kvaliteten af det leverede, syntes jeg du skal lade lavpris være lavpris, og fokusere på din egen forretning.

Lige en sidste note:

Hvad pokker er der galt med standardsystemer? (jeg går udfra du mener diverse OpenSource systemer, osv.) Der findes masser af super gode systemer som er gratis eller meget billige i forhold til hvad det ville koste at udvikle selv. Igen syntes jeg der skal være plads til dem der ikke har intention om at få udviklet deres helt personlige system fra bunden.

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Skrevet kl. 00:29

Hej Michael,

Tak for dit indlæg. Jeg beklager hvis mit oplæg lød som en kritik eller nedgørelse af de billige leverandører på markedet. Det var absolut ikke ment som sådan. Hvis i kan levere produktet, der giver glade kunder for 200kr. i timen, så al ære og respekt for det.

Angående din note. Der er intet galt i standardsystemer, hvis det er det man har brug for. Og det tyder på, at det er det køberne her på Amino har. Så længe man har glade og tilfredse kunder, så har man jo gjort sit job godt, uafhængigt af, hvordan man er nået målet.

Til sidst tak for påmindelsen om at fokusere på min egen forretning.

Fra København
Tilmeldt 4. Mar 09
Skrevet kl. 00:36

Hej Carsten,

Tak for dit indlæg. Jeg har hørt andre sige det samme som du siger, at man ikke skal sælge sig selv for billigt, så den har jeg taget til mig. Jeg har ingen ambitioner om at konkurrere med lavpris udbyderne. Jeg mener, at det jeg kan er i en anden boldgade end det de laver (vi glemmer lige jante-loven et kort øjeblik).

Det er rart at høre din erfaring vedrørende kunder på den lange bane. Det optimale for mig vil være, at have en rimelig fast kundebase med mindre løbende udskiftning i. Og det lyder på det du skriver som om, at en højere pris kan være en god måde at finde de kunder på.

Fra Randers C
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 01:09

Hej Jacob

Det er ihvertfald min erfaring, ar virksomheder som leder efter en "ud af kassen" løsning, hér og nu, godt kan affinde sig med én der tager 200,- i timen.

Men skal de "lukke dig ind" i deres virksomhd, deres kultur og deres måde at drive forretning på, så er de automatisk indstillet på, at det koster mere end at "købe en russer" (NO OFFENCE, men lad os bare være ærlige...).

Det er netop dén type kunder der kan give dig en god - og langvarrig - indtjening.
Dem der kender dig og som du kender tilgængæld. Hemmeligheden er, at kende kundens forretning. Gør du dét, kan du næsten tage hvad du vil. Og får du bare to-tre stykker af dem, behøver du ikke lede efter flere kunder...

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 17:23

Hej Alle, og tak for en god debat med en rigtig fin tone. :-)

Jacob:

Du skal bestemt ikke sælge dig selv for billigt. Du skal tage lige præcis det du mener din ydelse er værd i markedet som det er i dag. Det vil helt sikkert være en stor fordel at du gør dig helt klart hvad det er du kan mere end os "Russere", og hvad vi nu ellers skal have af tilnavne Wink. Ikke at du behøver direkte at skilte med det, men for selv at være klar over hvad det er du skal være møg-hamrende dygtig til for at kunne kræve den merpris.

Jeg tog ikke dit indlæg som en kritik af vores eller andre lavpris leverandørers koncepter. Jeg håber heller ikke at du forstår mit som en kritik af din forretning. Det er det absolut ikke.

Carsten:

Gode indspark. Jeg er også meget enig i de fleste af dine betragtninger. Nu siger du at du vil have minimum 400,- kr. pr. time. Som jeg forstår det er du deltidsfreelancer, og sælger udelukkende dine egne timer. Vi tjener ikke udelukkende penge på programmeringstimer, så vi kan ikke sammenligne vores timepriser direkte.

Du har helt ret i at det er fedt at komme ind i et tættere samarbejde med en virksomhed. Vi har selv løbende samarbejde med flere (dog mindre) virksomheder. At man så kan tage hvad man vil for det herefter, gælder nok ikke helt i vores situation. De har typisk valgt netop os fordi vi er billige. Jeg har det personligt rigtig godt med at levere løsninger til typisk iværksættere med gode idéer og store ambitioner, men ikke de store midler. Det er sjovt, spændende og udfordrende (typisk i forhold til at levere utrolig meget for utrolig lidt - så må man være kreativ!) og jeg ynder at fortsætte forretningen, så længe jeg kan se en fornuftig økonomi i det.

Jeg tror du har ret i at det gælder om at involvere sig dybt i virksomheden hvis man forventer en høj løn - det er måske netop der "primadonna-programmøren" (joke - jeg har den dybeste respekt for jeres arbejde!) kan og skal adskille sig fra "Russeren".

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra Stenløse
Tilmeldt 14. Nov 08
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 18:20

Hej Jakob

jeg er en af dem der køber internet og softwareløsninger. Gider ikke at rode med det selv.Smile

jeg kigger først på hvad firma/sælger kan på hjemmeside. Derefter er det vigtigt at jeg finder tryghed i at samtale med personen og derigennem fornemme om sælger nu også kan det jeg ønsker.

prismæssigt vil jeg være bekymret hvis jeg fik et tilbud på 200 kr. og sige nej tak hvis den ligger over 750 incl. moms

Hilsen Pia

de bedste hilsner Pia Lund-Nielsen

www.move1-konsulent.dk

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)