Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af lille håndværker firma

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Feb 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at starte en lille virksomhed sammen med en kammerat indenfor håndværker dog har jeg et par spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med ller pege mig i den retning hvor jeg kunne finde informationen.

Lad os antage følgende :

Selskabsform : I/S

Ansatte: 2

Pris pr. time for arbejde: 320 kr / t inkl. moms

Følgende er spørgsmålene :

1. Hvis vi antager at den ansatte skal ende med ca. 80 kr i timen netto (lad os antage med et normal skatteprocent) hvor meget skal jeg så betale ham i timen ca. ?

2. Hvis jeg regner med at jeg skal give ham 130 kr i timen og firmaet tjener 320 kr/t hvor mange penge er der tilbage i virksomheden ? Der skal først trækkes moms fra og derefter skal der laves nogle beregninger ? Er det korrekt med : (320 * 0.80) - 130 kr = 126 kr/t der er tilbage i virksomheden eller er det ikke så simpelt ? :)

3. Lad os antage at vi har et oveskud i virksomheden på 200 kr. Skal der betales virksomhedskat hvis jeg skal bruge pengene til at købe ting til virksomheden ? Hvornår er det man skal betale virksomhed skatten ? Den er 30% korrekt ?

4. Hvis vi antager de samme 200kr fra punkt. 3 at jeg gerne vil proppe dem i lommen så skal jeg vel bare proppe dem ind som bi-indtægt (jeg har et job allerede som jeg forsætter med) og betale normal skat ?

5. Når man er selv ansat i sit firma skal man så betale til ATP, FerieKonto osv eller er det kun for andre ansatte med andre ord er der samme krav til ens selv som der er til de ansatte ?

Nå men det var vist en start. Jeg er godt klar over at mange af mine svar nok kunne findes rundt på debatten men jeg har svært ved at forstå dem da de berører nogle gange andre situationer og er mere komplicerede. Jeg kunne godt tænke mig at forstå det simple løsning først og så må jeg se bagefter.

mikael

Fra Valby
Tilmeldt 23. Jul 08
Indlæg ialt: 75
Fra  Murerfirmaet Thomas M Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kan bla gå ind på exact-calc.dk og hente en demo version, der kan du indsætte dine egne tal mht. timepriser osv.. 

Startvækst.dk er også en hjælp til noget af det.

 

Mvh Thomas

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det korrekt med : (320 * 0.80) - 130 kr = 126 kr/t der er tilbage i virksomheden eller er det ikke så simpelt ?

 



Nej, der skal også betale pension og ferie penge udover hans 130,- i timen.
Du skal derudover også indbetale til bla. barsel, uddannelsesfonden, aer, aes, finanseringbidrag osv..

Dvs. du har godt under 100,- tilbage når hans løn er betalt.
De skal så bla. dække

Forsikringer ( Produktansvarsforsikring, personskade forsikring osv..  10-12.000,- om året pr. mand )
Biler + vægtafgift, forsikringer og reperation af disse
Væktøj
Arbejdstøj
Løn når han ligger syg osv..
Telefon, mobil + telefon abbennement osv...
Lønservice gebyr
Udgifter til revisor.

Så med 320,- i timen incl. moms og du skal have 200,- i lommen pr. time, så skal du nok have 15-20 mand ansat mindst.
Men det er urealistisk for så skal der lige pludselig mange flere udgifter til, er det et firma med 20 mand.
så er der jo ansat personle til regnskaber,lønninger,tilbudsgivning og driftsbygninger osv.

Men 320,- i timen incl. moms kan den virksomhed vist kun drives som hobby basis, eller skal lønen til arbejdskrafen væsentligt ned.

Men Thomas kom med nogle gode links, så nok værd at tjekke dem ud.

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hvilken uddannelse har du inden for håndværk

Tilmeldt 18. Oct 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

En håndværker på "lige nystartet" stadiet skal have minimum ca. kr. 165 i timen før skat. Hertil skal lægges ca. 30-40% i diverse omkostninger + evt. pension så er du oppe i nærheden af ca. kr. 250 i timen før alle andre adm. omkostninger er dækket. Her rækker en udfaktureret timepris på kr. 320,00 nok ikke, som andre også skriver.  I udgangspunktet er det vigtigt, at du får dine løn- og adm.omkostninger dækket. Dertil kan du så glæde dig over, at du jo også har en fortjenste på de varer du anvender i dit arbejde over for kunderne (vinduer, træ, søm etc etc) som udgør mellem ca. 10 og 30 % i avance i forhold til den pris du udfakturerer en kunde. Men lad være med at kalkulere denne varefortjeneste ind i dit årsbudget - ihverfald i starten. Lad det blive den positive "overraskelse", når året gøres op. Så lever din virksomhed længere.....  

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)