Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer MLM ud over MF-loven �6a?

Side 16 ud af 18 (173 indlæg)
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er min opfattelse at forbrugerombudsmanden generelt er for betænkelig vedr. forhold som på et senere tidspunkt kan medføre et salg. Men synes dog at denne vejledning er ganske klar, derfor stor ros den udarbejdet vejledning .. og til forbrugerombudsmanden!

Havde jeg haft en gamle hat havde jeg ædt den ---- men nøjes med en Larsen til kaffen
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 02:48
Jeg synes nu ikke at det er betrykkende at forbrugerombudsmanden bruger orderne "MLM/Pyramidespil" I sammenhæng. Det vidner jo bare om at ikke har brugt særlig megen tid på at studere hvad mlm er, ligesom når journalister skal prøve at beskrive mlm.

"Forbrugerombudsmanden er betænkelig ved virsomhedsformer med pyramidestruktur". Dvs. at forbrugerombudsmanden er betænkelig ved alle former for virksomheder, det da god humor og så er det ikke engang 1 april.
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 08:17
det ændrer jo ikke på noget som helst?

Forbrugerombudsmanden er mistænksom over for MLM fordi mange bryder et par love, og det næsten er umuligt ikke at bryde disse love.

Det var hvad det oprindelige spørgsmål gik ud på.

Derudover svarer hun også på at MLM er som sådan lovligt.

At hun så skriver mlm/pyramidespil kan da være lidt ligemeget, kan det ikke? Det er jo slet ikke dette denne tråd drejer sig om.
Tilmeldt 19. Aug 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 08:59
Er bestemt ikke en Mr. SuperrMarketing… men vil da bestemt mene at man med rette kan sammenholde MLM og Pyramidespil – ud fra at koncepterne har så mange fælles træk at man kan tale om et grundlæggende fælles koncept.

Eller tager jeg fejl !? (så kom gerne med noget fagligt kritik .. )

Lougan : Du skriver "Forbrugerombudsmanden er betænkelig ved virksomhedsformer med pyramidestruktur"  Er helt enig med din konklusion at det i sig selv IKKE burde give nogen former for betænkelighed – men synes ikke at se forbrugerombudsmanden vægte dette forhold som et problem. Er det mig som har overset noget, eller ?

Er bestemt ikke tilhænger af for mange love og reguleringer - men forstår faktisk godt forbrugerombudsmanden betænkeligheder vedr. MLM …. Jeg synes at dette bør give anledning til eftertænksomhed i egne rækker, således vi kan vise at MLM konceptet også har sine gode sider. 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:34

Men vi kan vel alle være enige om, at Forbrugerombudsmanden omtaler to meget konkrete forbud, som man ikke må overtræde - uanset virksomhedsform, nemlig:

1. forbrugeraftalelovens forbud mod uanmodet telefonisk eller personlig henvendelse til forbrugere - også til familie og venner
og
2 forbudet mod vennehvervning i forbindelse med hvervning af nye forhandlere, som efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er i strid med markedsføringslovens § 1 og næringslovens § 10, der forbyder salg af varer eller bestillingsoptagelse i private hjem.

Der skal en meget kreativ tolkning af disse to sætninger til for at det er lovligt at basere sin virksomhed og sit netværk på det såkaldte "varme marked", som tidligere har været omtalt.

For mit eget vedkommende vil jeg bruge denne viden i min vurdering af kommende tilbud om optagelse i mlm-netværk.
Hvad I andre bruger dem til rager mig ærligt talt en høstblomst. Men første gang min bror eller søster vil have mig til at skifte telefonselskab for at hjælpe deres forretning i gang, har jeg et meget klart svar til dem.

mvh Hans
Tilmeldt 1. Sep 05
Skrevet kl. 10:55
Hej basco

Jeg er bare ved at være træt af at vi altid bliver sammenlignet med et pyramideselskab som vi ikke har noget til fælles med udover pyramidestrukturen og det har alle større virksomheder. Så jeg mener faktisk at forbrugerombudsmanden understøtter de fordomme som vi ihærdigt prøver på at blive kvit, og det synes jeg er ret uheldigt.

Jeg mener at mlm mere ligner blanding af francise, detail og e-handel.

Jeg synes ikke at forbrugerombudsmanden behøver at være betænkelig vedr. mlm som helhed. Selvfølgelig skal der luges ud i de brodne kar, men det gælder forhåbentlig for alle virksomhedsformer.

Selvfølgelig er det betænkeligt at man i nogle mlm selskaber skal betale et startgebyr på 3-4000kr. eller mere for noget der er 3-400 kr. værd. Men det er heller ikke sådan mlm fungerer, så der skal alarmklokkerne ringe. At komme med i et mlm selskab skal i princippet ikke koste mere end de produkter man køber til sig selv ved første bestilling.

I LR International koster det 400kr. at få rettighederne til at drive forretning. Det er der ikke meget pyramide fidus i.
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 11:25
Loguan er du ikke sød at læse forbrugerombudsmandens svar en gang til.

Grunden til hun er mistænksom er jo netop de 2 ting Hans hiver frem.

Lad os høre hvordan du mener i kommer uden om de 2 ting.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:37

Dato: 9/8/2005 10:55:08 AM Forfatter: Lougan

I LR International koster det 400kr. at få rettighederne til at drive forretning. Det er der ikke meget pyramide fidus i.

400
                                                         6 x 400
                                                      6 x 6 x 400
                                                  6 x 6 x 6 x 400
                                               6 x 6 x 6 x 6 x 400

i alt 622.000 kr.

Det må godt nok være irriterende at få dem ind på kontoen bare fordi en dygtig networker skaffer et godt forhandlernetværk på 5 led.

Hvis fidusen ikke er god nok for ejerne af denne pyramide, skal de være velkomne til at skænke dem til Kjers Kommunikation, som derefter vil sørge for nogle gode forhold for direktøren.

Eller sagt på en anden måde Lougan - Jo, det er der efter min mening en temmelig fed pyramidefidus i.

Hans

PS - men det er og off topic. Sagen var jo ikke det umoralske i pyramidespil, som enhver vel kan gennemskue. Sagen i dette tilfælde var det lovlige i salgs- og markedsføringsmetoderne.
Tilmeldt 1. Sep 05
Skrevet kl. 13:05
Hans Stokholm Kjer

Nu Bliver jeg endnu glad for at jeg er en del af den forretning, for de produkter jeg fik for 400kr. ville har kostet tilsvarende i Matas 600kr. og alle mine venner kan også spare de penge, så det er jo en win win situation

Den måde jeg kommer om ved MF 6a på, er at jeg handler mine produkter til eget forbrug ved LR via internettet og det kan mine venner også på deres eget indkøbsnummer. Der sker ikke noget ulovligt salg som homeparties eller lign. så med mindre det ulovligt at lave e-handel sker der ikke noget ulovligt ifølge MF 6a i mit eller mine venners hjem.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:28

Hej Martin,

Tak for din indsats vedr. forbrugerombudsmanden. Svaret er forventeligt og jeg har følgende kommentarer:

I svaret fra forbrugerombudsmanden tales om SALG af produkter til venner og familie og vennehvervning i forbindelse med SALG af produkter.

Se det er her hele koen ligger begravet. Som jeg i tidligere email har betonet kraftigt, så SÆLGER jeg ikke noget som helst, men formidler informationer om produkter og en forbrugsform og forretningsform, som ved forbrugsomlægning skaber positive muligheder for den enkelte. Jeg ved godt at jeg har fået på puklen for denne formulering, men det er altså hvad jeg gør.

Jeg sælger intet, men viser hvor og hvordan produkter kan købes. De produkter der efterfølgende bliver købt, købes direkte hos det pågældende MLM firma. Det er således ikke MIG der SÆLGER.

Et traditionelt homeparty, som bygger på demonstration af produkter og derefter ordreoptagelse er ulovligt og er selvfølgelig ikke det jeg gør. Jeg spørger heller ikke venner og familje eller ringer til ukente mennesker for at sælge produkter fordi det er ulovligt.

Jeg har intet produktlager jeg kan sælge af, men henviser gerne til den MLM virksomhed, som jeg samarbejder med. Jeg har således heller ikke produktansvar, som jeg ville have hvis jeg direkte SOLGTE produkterne, produktansvaret ligger hos MLM selskabet.

Der er INTET ulovligt i at formidle informationer. PUNKTUM.

Det er muligt at øglerne herinde ikke vil accepterer min udlægning, men jeg må henvise til, at hvis forbrugerombudsmanden mente, der juridisk var noget at komme efter, ville der nok være en del domme på både de dansk registrerede MLM sleskaber og på de tilknyttede samarbejdspartnere.

Hvis der en nogle der gerne vil se og høre hvad det hele går ud på, så klik her (Skru op for lyden på din PC):

Side 16 ud af 18 (173 indlæg)