Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

diverse spørgsmål

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har tænk mig at blive selvstændig (indenfor 3mdr). Der er dog en del ting jeg er i tvivl om, håber det er det rette sted at få "lidt" hjælp.
Salg skal foregå via nettet / webshop (scannet.dk/betaling pr. mdr)
 
1) Har fundet en god kontakt fra udlandet (Kina) - vil derfor gerne importere noget til Danmark, det er jo sådan at man skal betale import told/moms. Er det nogle penge man kan trække tilbage ?
 
2) Hvis nu jeg køber noget for 1000kr (incl. levering), hvad vil det komme til at koste mig ?
 
3) Nu ved jeg at man også skal betale moms for leveringsomkostningerne, hvad med dem er det også nogle penge som kan trækkes tilbage hvis man er momsregistreret ?
 
4) Virksomheden skal startes op med en anden, så vi er 2 der har tænk os at starte det op.. Har planer om at det skal registreres som I/S  - vil man have nogle fordele ved at starte det op som et ApS (andet en man er forsikret) ?
 
5) De 125.000kr man skal have for at starte et ApS op, kan det passe at det er incl. inventar (computere, varelager, møbler mm.) og hvem/hvordan bedømmer man værdien af disse ting ting ?
 
6) Nu er det jo sådan at vi også skal betale penge for webshoppen hver mdr. og PBS (betalingsmodul på hjemmeside), har også tænk os at bruge en del penge på at markedsføre sitet, det skal ske via reklamer på andre sites, kan man også få nogle af disse penge tilbage ?
 
Håber jeg kan få nogle svar...
 
 
 
 
Tilmeldt 27. May 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Micros !

Beslutningen om valg af virksomhedsform ved opstart af virksomhed er kompliceret og sammensat. Som advokat rådgiver jeg individuelt udfra dine/jeres aktuelle behov og ønsker. Se evt. www.selskabsadvokaten.dk/virksomhedsopstart.htm

Den mest karakteristiske egenskab ved et aktie- eller anpartsselskab er, at det er selskabet - og ikke dets ejere - der som en selvstændig juridisk person kan blive forpligtet overfor omverdenen.

Et selskab hæfter således begrænset, nemlig med den formue, der er oparbejdet i selskabet, altså aktie- eller anpartskapital med tillæg af frie reserver (egenkapital).
Mange anser imidlertid følgende som særdeles væsentligt når de vælger selskabsform:
 
Såfremt man vælger at indskyde et holdingselskab (ApS) mellem dig som personlig ejer og driftsselskabet får du mulighed for at kunne sælge anparterne i driftsselskabet skattefri efter 3 års ejertid. Pengene kan godt nok ikke bruges til "bøffer og rødvin", idet de tilgår dit holdingselskab - men det er jo sjovere til den tid, at starte en ny virksomhed eller købe en fast ejendom for relativt ubeskattede midler i forhold til at skulle op med beskattede kroner.
 
Hvis du/I vil have et selskab med begrænset hæftelse er de mest åbenlyse muligheder muligheder ApS eller A/S. Men der er en række forskelle mellem et ApS eller et A/S. Forskellen ligger bl.a. i, at der er mindre kapitalkrav (DKK 125.000 kontra 500.000) ved et ApS end ved et A/S, og der er vedtægtsmæssigt (og ledelsesmæssigt) større fleksibilitet ved et ApS end ved et A/S.
 
I et ApS kan man selv bestemme, om man ønsker at have en bestyrelse eller ej, mens man i et A/S skal have en bestyrelse på mindst 3 medlemmer.
Modsvarende er handlepligten ved en eventuel kapitaltabssituation i selskabet mere lempelig for et A/S end for et ApS. Ved et ApS skal du/I reagere og afholde en generalforsamling inden 6 måneder, hvis der er tabt mere en 40 % af anpartskapitalen, og kapitalen SKAL fuldt ud reetableres på denne generalforsamling. Ved et A/S skal du/I reagere og afholde en generalforsamling inden 6 måneder, hvis der er tabt mere en 50 % af aktiekapitalen, men du/I kan (hvis det findes velbegrundet) nøjes med at vedtage en plan for, at selskabet ved egen drift selv indtjener det fornødne til kapitalens reetablering.
 
Er du iøvrig under opstart af virksomhed og har behov for kontrakter, aktionæroverenskonmster m.v. kan du overveje at besøge www.dokumenter.dk hvorfra man kan hente juridiske standard dokumenter og kontrakter.
 
Har du behov for en advokat så kontakt mig - www.selskabsadvokaten.dk



Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Troels,

Godt at har en advokat herind en gang imellem.  Kan du forteller mig hvor en selskabsloven for ApS at man skal "reagere og afholde en generalforsamling inden 6 måneder, hvis der er tabt mere en 40 % af anpartskapitalen, og kapitalen SKAL fuldt ud reetableres på denne generalforsamling."??
 
Jeg kender til en ApS som har køret mindst 4 år med "en plan for, at selskabet ved egen drift selv indtjener det fornødne til kapitalens reetablering."
 
Det vil være godt at vis den videre.
 
På forhånd, tak,
 
Andy
Tilmeldt 27. May 05
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andy !

Du kan overveje at se lidt nærmere på anpartsselskabslovens § 52 angående kapitaltab.
 
Den lyder:
 
Stk. 1. Efter reglerne i § 28 skal selskabets øverste ledelsesorgan senest 6 måneder efter, at selskabet har tabt 40 pct. af sin anpartskapital, redegøre for selskabets økonomiske stilling over for anpartshaverne. Ledelsesorganet skal endvidere stille forslag til beslutning, der fører til fuld dækning af anpartskapitalen, eller stille forslag til beslutning om opløsning af selskabet. Vil anpartskapitalen efter en nedsættelse være mindre end 125.000 kr., skal ledelsesorganet stille forslag til beslutning om, at anpartskapitalen forhøjes til mindst dette beløb, eller om, at selskabet opløses. Senest 7 dage efter, at anpartshaverne har behandlet ledelsesorganets forslag, skal udskrift af forhandlingsprotokollen være modtaget i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. 
Stk. 2.  Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan give selskabet en frist til retablering af anpartskapitalen ved selskabets egen indtjening. Dette forudsætter, at selskabet indsender dokumentation i form af konsolideringsplaner mv. til brug for vurderingen af retableringsmulighederne.
Stk. 3. Træffes der ikke beslutning efter stk. 1 eller 2 om at berigtige selskabets kapitalforhold, og sker dette ikke inden for en frist fastsat af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, kan styrelsen foranledige selskabet opløst, om nødvendigt efter reglerne i § 60 om tvangsopløsning.
 
---ooo0ooo---
 
Det kan jo være at den virksomhed du har i tankerne har fået tilladelse af E&S. En bestyrelses beslutning om at undlade at indkalde til generalforsamling i kapitaltabssituationen, indgår som moment i vurderingen af om bestyrelsen/ledelsen i falder ansvar udfra en culpabedømmelse. Se evt. mere om selskabsret og ApS på www.selskabsadvokaten.dk/selskabsret.htm
 
Er du iøvrig under opstart af virksomhed og har behov for kontrakter, aktionæroverenskonmster m.v. kan du overveje at besøge www.dokumenter.dk hvorfra man kan hente juridiske standard dokumenter og kontrakter.
 
Har du behov for en advokat så kontakt mig - www.selskabsadvokaten.dk
 
---ooo0ooo---
 
Håber det var til lidt hjælp.
Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Micros:

Når du køber varer i Kina skal der ofte tillægges told. Hvor meget afhænger af de enkelte varegrupper. Du kan spørge Told & Skat - de er ofte utrolige hjælpsomme på told-området. Der er en special data-base man kikker i. Har ikke selv meget forstand på det, men har prøvet det et par gange - netop ved import fra Kina.
 
Tolden indgå blot som en del af anskaffelsessummen på varerne og kan dermed fratrækkes. Jeg sidder pt. sammen med to Kinisere, der importerer fra Kina.
 
Hvis du har nogle specifikke spørgsmål, vil jeg gerne lade det gå videre.
 
Med hensyn til valg af selskab kan du måske overveje et VMBA (virksomhed med begrænset ansvar) eller nogle af de udenlandske selskaber. I disse selskaber er der normalt ikke nogle kapitalkrav af betydning.
 
De udenlandske selskaber kan opererer frit i Danmark via en filial. De har endvidere den fordel, at man ikke behøver at have en autoriseret eller registreret revisor.
 
Du kan se min hjemmeside.
 
 
 

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)