Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

mangler løn fra arbejdsgiver hjælp

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Avetar: Din bemærkning: Jeg er fast ansat men som selvstændig, og jeg opsøger selv mine kunder. Betyder det, at du ikke er ansat som lønmodtager, men at du skriver regninger ud til hende, du kalder din arbejdsgiver? Hvis det er tilfældet er det jo 2 erhvervsdrivende, der handler med hinanden, og det har umiddelbart ikke noget med lønmodtager/arbejdsgiverforhold at gøre, og hvis det forholder sig sådan, er det jo kun kontraktens ord, der gælder.

Under alle omstændigheder, vil jeg mene, at din "arbejdsgiver" til sin dokumentation over for skat skal bruge mere end en underskrift på hvem, der har fået gratis gaver for at kunne trække gaverne fra i skat, men umiddelbart er det ikke dit problem. Så, bortset fra det, kan man jo sagtens aftale 2 erhvervsdrivende imellem, at den sælgende part får vederlag på provisionsbasis af de salg, der foreligger, uden at skulle oplyse navne på alle kontaktede emner, så du må finde kontraktens ordlyd frem, og få afklaret, om du er lønmodtager eller selvstændig.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det her bunder jo i noget langt dybere: Steffen omtaler kunderne som sine kunder. Men hvis det vi taler om er et egentligt ansættelsesforhold (tjenesteforhold) så er det rent faktisk arbejdsgiverens kunder og Steffen arbejder og agerer på arbejdsgiverens vegne. Derved er arbejsgiveren i sin gode ret til at lave kontrol, og Steffen kan få gevaldige problemer hvis han fastholder ikke at ville udlevere numre m.v. Det svarer jo i realiteten til at man bz'er arbejdsgiverens ejendom.  .

Når det så er sagt så er det udtryk for mistillid hvis denne vil ringe ud til alle besøgte kunder og kontrollere om Steffen  nu også har været der og en sådan mistillid kan man ikke bygge et ansættelsesforhold op på. Der bør man overveje at tale tingene igennem eller at skilles.

Er det derimod Steffens kunder vi taler om, så vil jeg stille spørgsmålstegn ved om Steffen overhovedet er i et ansættelsesforhold. Så er der i højere grad tale om at han får en betaling for at give en anden virksomhed adgang til sin kundekreds, og så skal han naturligvis ikke udlevere oplysningerne.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)