Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad syntes i om min banks måde at behandle mig på?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 13. Jan 09
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad syntes i om den måde jeg er blevet behandlet på? og hvad syntes i jeg skulle gøre?

Jeg har sendt klagen til afdelingsdirektøren, lokal avisen samt en advokat.

Hele brevet er klippet ind i dette indlæg uden redigereing:

Skodborg den 20. Januar

Jeg skriver dette brev i frustration over min bank/ bankrådgiver i Vestjyskbank (navn fjernet af moderator).
For 1,5 år siden søgte jeg en kassekredit i flere banker til opstart af min virksomhed, mine krav til denne kassekredit, var ikke store og i mine øjne meget rimelige. Jeg søgte en kassekredit på kr. 200.000.- som skulle være en 3 årig aftale, altså både i medgang og modgang, dette skyldes også at jeg ikke ville binde mine penge i en forretning som ikke fik chancen for at bevise om den kunne løbe rundt. Dog havde jeg ingen papirer fra tidligere ejere af shoppen, og vidste derfor ikke hvad der skulle købes ind af varelager til butikken.
Efter flere forsøg, fik jeg en accept fra Vestjyskbank om at de gerne ville låne mig pengene, og jeg skulle komme til møde med dem i banken, da jeg mødte op, var der en ny bankrådgiver på sagen, som så vidt jeg husker også var ny i branchen som erhvervsrådgiver, jeg havde den tilgang til dette at alle skulle have en chance, og at man skal starte et sted, så for mig gjorde det ikke noget at der var en anden rådgiver. Dette gik også fint, og jeg og (navn fjernet af moderator). havde god kontakt.
Jeg havde besluttet mig for virkelig at gøre noget ud af butikken og investerede derfor i nyt inventar samt et stort varelager hovedsagelig baseret på tøj på baggrund af at vi havde mange greenfee gæster, altså golfspillere udefra. Dette syntes (navn fjernet af moderator). også var en god ide, da disse gæster hovedsageligt ville gå efter impulskøb. Og eftersom butikken var helt ny, uden et salgsbart varelager, startede jeg derfor forfra, i golf branchen skal man købe hele sit varelager ca. 6 mdr. før levering, og samtidig med det, er det MEGET svært at få suppleret op med vare på tøj siden, da de fleste leverandører prøver på at have så lidt varelager som muligt, hvilket jo er forståeligt. Jeg købte derfor flere stk. i forskellige størrelser.
Salget af tøj, gik dog ikke som forventet og jeg havde derfor i slutningen af høj sæsonen svært ved at betale få leverandører, hvilket resulterede i et møde med (navn fjernet af moderator). og en anden erhvervsrådgiver (navn fjernet af moderator)., De var ude i butikken i Blåvand, hvor de syntes at mine indkøb var ok, og at de godt kunne forstå mine indkøb, dette resulterede derefter i at de forhøjede min kassekredit med yderligere 100.000 kr., så jeg kunne få betalt mine leverandører. Dette var for mig helt super, så kunne jeg sove igen. Efterfølgende havde vi en skidt sæson med dårligt vejr, og fejl fra leverandører, der gjorde at jeg skulle betale yderligere ca. 30.000 til dem, pga. en fejlsendt kreditnota. Pengene blev naturligvis betalt selvom kassekrediten ikke så for god ud. Og herefter gik det helt galt, (navn fjernet af moderator). havde ikke forståelse for denne fejl, og troede ikke på mig, selvom han kunne se hvem pengene var overført til, hvilket gjorde mig ret sur, da jeg aldrig har haft en grund til at lyve for (navn fjernet af moderator)., og altid har overholdt vores aftaler. Da sæsonen var ved at være slut, kontaktede (navn fjernet af moderator). mig at nu ville han gerne have et møde med både mig og (navn fjernet af moderator)., hvilket resulterede i at Vestjyskbank ikke længere ville støtte op om butikken i 2009, og jeg skulle derfor hurtigst muligt finde mig et job og få afviklet varelageret, dette var jeg naturligvis meget uforstående overfor da vi jo mundtligt havde lavet en aftale om en 3 årig periode, hvorefter jeg fik svaret, ”Det kan godt være i har haft en aftale, men den var ikke med mig” Citat (navn fjernet af moderator)., så vidt jeg ved er en mundtlig aftale ligeså bindende som en skriftlig? De efterfølgende måneder brugte jeg så på at finde en anden bank samtidig med at jeg og klubben havde store forhandlinger, hvilket var forgæves om det var pga. finanskrisen eller ej ved jeg ikke. Samtidig med dette, søgte jeg nogle få jobs, mest jobs som jeg syntes lød spændende, men stadig i håb om at kører forretningen videre. Dette løkkedes så ikke, og derfor indgik jeg og (navn fjernet af moderator) en aftale om at jeg skulle udfærdige en afviklingsplan af mit varelager, hvilket jeg naturligvis gjorde i december. Denne aftale lød på at jeg skulle få solgt så meget varelager som muligt i december til jule priser, derefter holde januar udsalg og herefter sælger mit varelager i februar og marts i ophørsudsalg, dette accepterede (navn fjernet af moderator). med kunne stadig ikke forstå jeg ikke havde fundet et job, hvorefter jeg forklarede ham at der var under 50% færre jobs i disse tider, men at jeg havde snakket med Dana min a-kasse samt min revisor, som havde forklaret mig at jeg kunne sælge butikken til min kæreste så jeg fik slettet mit cvr nummer og derfor kunne gå på dagpenge og sælge varelageret for min kæreste i weekenden, dette syntes (navn fjernet af moderator). var en dårlig ide, og dette ville han ikke acceptere.
Min kæreste havde i november måned indbrud i hendes bil, hvilket vores indbos forsikring skulle dække, da indbos forsikringen stod i mit navn, udfyldte jeg papirerne med mit bank nummer og pengene blev overført til mig i december, (navn fjernet af moderator). spillede efterfølgende detektiv og ville have alle papirerne på skadesanmeldelsen, fordi de ville have del i disse penge, hvorefter jeg prøvede at forklare ham at det var noget han ikke skulde blande sig i! Endnu en dårlig oplevelse med (navn fjernet af moderator)..
Jeg fik solgt lidt i december måned, dog ikke meget pga. manglende spillere på banen, i min branche spiller folk kun når det er godt vejr, hvilket banken var klar over. Jeg blev efterfølgende indkaldt til et møde med (navn fjernet af moderator).og (navn fjernet af moderator)., hvorefter de forklarende mig at nu ville de ikke længere acceptere min afviklingsplan, selvom vi havde aftalt frem til og med marts! Hvilket jeg naturligvis var MEGET uforstående overfor, og de forklarede mig at nu skulle jeg få solgt varelageret hurtigst muligt, også selvom jeg skulle tabe på det, det skal lige siges at jeg har varelager for flere penge end jeg skylder i banken. Dette kunne resultere i at jeg stadig skyldte banken penge uden at have mere varelager tilbage! Og (navn fjernet af moderator)., spurgte herefter om muligheden for at gå på dagpenge? Hvorefter jeg forklarede ham at dette havde jeg undersøgt en gang, og det ville de ikke acceptere, dette ville de dog pludselig godt nu?? Herefter får de mig til at skrive under på et stykke papir at de må sælge af mit varelager?. Jeg går herefter hjem og tager kontakt til min a-kasse samt min revisor for at hører hvad der skal til for at få solgt butikken samt varelageret så jeg kan komme på dagpenge, og udfærdiger herefter en købskontrakt, hvorefter jeg igen bliver ringet op af banken at de egentlig ikke ville acceptere det alligevel, og at jeg skulle vente med at foretage mig noget, herefter var jeg mundlam og var klar til at sige til banken at hvis det skulle være på den måde, kunne de erklære mig konkurs, så jeg kunne slippe for alle disse problemer. Der går så et par dage hvorefter jeg bliver ringet op at de gerne vil være med til det alligevel men at min kæreste skulle skrive under som med debitor, som naturligvis er helt ok, nu står jeg her den 20 december og føler mig MEGET dårlig behandlet!
Min konklusion af dette er:
Vestjyskbank vil meget gerne hjælpe i medgang, men sørger for at de vigtige aftaler bliver lavet mundtligt så de efterfølgende ikke hænger på dem. (navn fjernet af moderator)., som sidder i bestyrrelsen i Varde golf klub er bange for at jeg ødelægger området ved at sælge mine vare de næste måneder til indkøbspriser, hvilket vil gå ud over deres egen shop, hvilket det også gjorde i starten af 2008, da varde golf klubs tidligere shop lukkede. Jeg er meget uforstående overfor den måde jeg er blevet behandlet af banken, og føler mig nærmest som en mus i et bur!
I øvrigt skal det lige siges, at jeg har skrevet mails rundt til alle de nærmest liggende golf shopper, om de evt. kunne være interesseret i at købe noget af mit varelager, den eneste jeg ikke har hørt fra, er Varde golf shop, og ved jeg han har fået mine mails, da han har fortalt medlemmer i Blåvand golfklub at jeg lukker. Jeg har mine bange anelser om at de sidste måned hvor (navn fjernet af moderator). er kommet ind i billedet er udelukkende fordi han ikke vil have jeg ødelægger markedet for Varde, og underskriften på at de må sælge af mit varelager, er så de kan sælge det billigt til golf shoppen i Varde så han kan tjene pengene frem for mig.
(navn fjernet af moderator)., har alt for lidt at lave, han ringer op til 6-10 gange i ugen, hvis man ikke lige har haft tid til at tage sin tlf., bliver han nærmest sur og er meget uforstående overfor andres situation, måske bliver han presset ovenfra?

Håber at dette er med til at sætte lidt debat i gang om hvordan banker behandler deres kunder og at jeg får mulighed for at sælge mit varelager i ro så banken kan få deres penge, og jeg ikke skylder dem en masse penge i privat gæld efterfølgende.

Fra Odense
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 97
Fra  Lejegruppen ApS Skrevet kl. 18:34

Hej

Jeg har også været ude for en bank der kun ville være med i medgang men ikke i modgang, jeg nåede heldigvis at sige fra og vælge en anden. Hvis tingene er som du beskriver, så er banken ikke helt upartisk og den pågældende har en skjult dagsorden hvilket du bestemt ikke skal finde dig i, men desværre nok ikke har så stor mulighed for at ændre på. Det bedste ville være at få solgt det skide varelager så det løb nogen lunde rundt, så du kunne komme videre med skindet på næsen, har du prøvet at kontakte andre butikker end lige dem i nærheden. Hvad med resten af landet eller måske sverige eller norge. Måske vil dine leverandører tage nogle af varerne tilbage med en mindre nedgang i prisen eller noget?

Mvh

Jacob

Tilmeldt 13. Jan 09
Skrevet kl. 18:38

Jeg har kontaktet stort set alle golf shopper i landet, og har kontaktet alle mine leverandøre. Problemet er at golf branchen ikke ser for god ud pt, og da banken ikke vil give mig mulighed for at sælge mit varelager til kunder, når de en gang kommer i gang med golf igen.

Så kommer jeg ud med en stor privat gæld efterfølgende, selvom jeg pt. har flere aktiver end passiver, men når aktiverne bliver solgt til latterlige priser, pga. det hele skal gå så stærkt, så bliver det højst sandsynligt et stort minus

Tilmeldt 2. Mar 08
Indlæg ialt: 259
Skrevet kl. 18:52

Det er trist at høre, at dit projekt ikke gik som det skulle, samt at du er raget uklar med din bank. Det er bestemt ikke usædvanligt, at banker er særdeles positive og samarbejdsvillige, når det går godt, men langt mindre servicemindede, når det går skidt. Sådan burde det naturligvis ikke være, men de bliver på den anden side også nød til at sige stop, hvis de kan se, at tingene ikke kører, som de skal, hvilket vist desværre er tilfældet i din situation.

Jeg har forståelse for din frustration, og jeg synes, det er en god idé at du har sendt et brev til afdelingsdirektøren, så banken kan få ekstra fokus på, hvordan man bør behandle låntagere her i krisetiden. Jeg synes dog ikke, det er en go’ idé, at du har lagt hele brevet ud på nettet med navnene på dine bankrådgivere. Det kan godt være, at I har samarbejdsproblemer, men de to personer, du henviser til, gør jo når alt kommer til alt blot deres arbejde. Bankerne er også pressede for tiden, og der bliver lagt massivt pres på medarbejderne for aktivt at følge op på låntagere, der er i vanskeligheder. Det er fint at opfordre til en debat om dette problem, men navnene på dine bankrådgivere har ingen betydning for en sådan diskussion. Jeg synes derfor, at en moderator bør få fjernet navnene i denne tråd hurtigst muligt.

Som sagt forstår jeg godt din frustration, men jeg tror ikke, dit samarbejde med banken bliver mere konstruktivt som følge dette indlæg… tværtimod. Det kræver hårdt arbejde at få lukket en virksomhed med tab ”pænt” ned, men der er ingen nem smutvej. Gør alt hvad du kan for at minimere dit tab nu, så du kan maksimere dine chancer for at lykkes, næste gang du får en idé til en virksomhed.

Jeg håber, I finder en go' løsning.

Jeg hjælper med på www.madforlivet.com. Sunde opskrifter og inspiration til et sundt liv.

Tilmeldt 13. Jan 09
Skrevet kl. 18:57

Ja det burde jeg nok have tænkt på det med navnene, men jeg kan desværre ikke gå ind og rette det selv

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 19:06

AdXpert:
Jeg synes derfor, at en moderator bør få fjernet navnene i denne tråd hurtigst muligt.

Jeg har været inde at slette navnene på bankrådgiverne. Jeg håber jeg fik det hele med, det var en lang tekst, så hvis det nu ikke er tilfældet så råb lige højt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:13

Hej,

Jeg ked ked af sin historie samt din situation. Jeg forstår ikke, hvordan banken kan være så villigt i medgangstider, og så "fjendske" så snart modgangen kommer, og den kommer stort set altid, og det ved de. Og hvad angår mundtlige vs. skriftlige aftaler, så lærte jeg det også på den hårde måde. Det var godt nok ikke en bank, men et forsikringselskab som lovede os "guld og grønne" skove, da vores hus brændte ned og vi skulle bo andetsted midligertigt til huset igen var opført, til dette sted skulle vi klart have nogle møbler.. Og vi fik stortset ingen begrænsninger, og blev lovet af disse møbler vi kun skulle bruge midlertidigt ikke ville komme til at have effekt på det resterende beløb på indbos forsikringen, men det da så kom til stykker og vores hus var klart igen, ja så skulle vi "bon'es" for disse møbler, selvom forsikringselskabet utvivligt havde givet udtryk for noget helt andet. Så sørg for altid for at have dine aftaler på skrift.

Held og lykke med det hele

dbh Rasmus

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9734
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:26

De første 10-15 år af mit liv som iværksætter var jeg også i lommen på bankerne. Det startede med de 250k jeg skulle bruge til at starte virkeomheden. Havde jeg vidst hvad jeg ved i dag ville jeg hellere have gået med aviser i et par år inden jeg startede for at spare min halvdel af de 250k op.

Det gjorde jeg så senere - da jeg skiftede branche til Internet. De første år spændte jeg livremmen ind og sparede 50% op af alt det jeg tjente. Det er det jeg siden da har bygget på og har ikke de sidste 10 år haft kreditter i banken. Og hvor ER det bare dejligt!

Banker opfører sig som en der lejer paraplyer ud - men vil have dem tilbage når det regner. Det kan man ikke bygge noget fornuftigt på.

Fra Grindsted
Tilmeldt 13. Dec 05
Indlæg ialt: 308
Skrevet kl. 19:36

Det er godt nok en trist ting du er havnet i, men Bankerne er mega presset for siden, hvorfor det går ud over dem som har mindst egenkapital..

Angående at de har sagt, at de vil være med på ideen i 3 år, men de er desværre i deres gode ret, til at kassekreditten skulle indfries med det samme, idet det er et anfordringslån.

Men lad være med, at lade det gå ud over den enkelte medarbejder, han er jo bare styret af ledelsen, og de er I deres gode ret til at gøre det som de har gjort, selv om det er pisse trals for dig.

Men få solgt så meget af varelaget som du kan, idet det bliver hurtigt dyrt for dig i renter..

Har de noget pant i varelageret ?..

Tilmeldt 13. Jan 09
Skrevet kl. 19:50

ja de fik mig til at skrive under på at de kan sælge mit varelager fra den 1.3, selvom de i midten af december havde accepteret min afviklingsplan mundtligt, som lød til og marts, denne accept træk de tilbage igen den 7. januar.

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)