Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skift af regnskabssystem fra Summa til E-conomic i forbindelse med årsskiftet

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Aug 05
Indlæg ialt: 136
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Håber der er en der har lidt erfaring med skift af regnskabssystem og evt. en revisor, der kan give et bud på, hvordan man korrekt gør det.

Sidder med en kunde som har brugt summa og også bruger debitor/kreditor styring.

2008 afsluttes i Summa og 2009 fortsætter i E-conomic.

Kontoplan, debitorer, kreditorer og varer er oprettet i e-conomic og de er begyndt at fakturere i e-conomic.

Problemet er debitor/kreditor styringen. Som det er nu ligger der jo nogle åbne poster på de enkelte debitorer og kreditorer i summa (saldo pr. 31.12.08) Indbetalinger og udbetalinger i banken i 2009 bogføres ind på debitor og kreditor konti i E-conomic. For at få et overblik over tilgodehavender og skyldige beløb er man derfor nødt til at kigge både i summa og e.conomic.

Når revisoren har aflsuttet regnskabet for 2008 (om et par måneder) bogføres primobalancen ind i e-conomic, men her bogfører man jo bare balancen ind, men en saldo på debitor/kreditor samlekontoen.

Hvordan får man beløbene splittet ud på de enkelte debitor/kreditor konti og kan man evt. gøre det inden regnskabet for 2008 er færdigt eller er man nødt til at vente de par måneder det tager at få regnskabet færdigt ?

Håber der er nogle der kan hjælpe

Lone 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:35

Som jeg forstår dit spørgsmål. Du kan enten oprette de åbenstående fakturaer fra SS, direkte i e-conomic, og så udligne, når de betales. Det har jeg gjort en enkelt gang, og blot henvist til det gamle fakturanummer på den nye faktura, da de jo ikke nødvendigvis er i rækkefølge. Det er den eneste måde at få debitorhistorikken med på. Ellers må du blot kreditere indbetalingerne direkte på tilgodehavender 5600, og kontoen bør jo så gå i nul, når primoposterne bogføres (hvis alle har betalt). 

Tilsvarende gør sig mig bekendt også gældende med kreditorerne.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 21:41

Hej Susanne

Der er tale om en kunde med 2200 debitorer og rigtig mange udestående poster og beløb der er over både 30, 60 og 90 dage forfaldne, så en løsning med bare at lægge det ind på samlekontoen vil ikke være til at holde styr på.

Det jeg lidt mangler forståelsen omkring er når man bogfører primobalancen ind og dermed lægger et beløb på debitorsamlekontoen, hvordan kommer dette beløb så til at stemme med debitorkartoteket, hvis man ikke kan få et beløb ind på hver enkelt debitors konto ?

Lone

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:01

Efter min overbevisning kan du ikke splitte beløbene ud på de enkelte debitorer, medmindre du lægger fakturaerne ind i e-conomic. Der er ingen smart måde at gøre det på. Jeg kan ikke sige mht kreditorerne, for det har jeg ikke prøvet, men vil tro det er det samme.

Jeg ville nok gøre det, at jeg kørte "dobbelt-bogholderi", indtil de fleste debitorer havde betalt, og kreditorerne var udlignet, når der er så mange. Så ville jeg stadig kreditere samlekontoen i e-conomic (måske oprette en særskilt konto der hed "SS tilgodehavender 5601), og så holde rykkerproceduren og overblikket i SS.

SusanneK.nu

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 22:10

Alternativt. Jeg ved, at man kan få e-conomic til at gøre visse ting, mod ekstra betaling. Prøv at spørg dem, om de kan importere fakturaerne fra SS, men jeg tvivler på, at historikken med forfald osv kan komme med. Men det er da forsøget værd, så I kan få splittet tilgodehavenderne ud på hver enkelt debitor. Dette forudsætter, at debitornumrene er ens i SS og e-conomic, ellers skal I ændre debitornumrene manuelt i filen.

SusanneK.nu

Tilmeldt 22. Oct 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 22:27

Jeg har for ca 1 år siden været med til at skifte fra et system til et andet. Jeg indtastede åbne poster på hver enkelt debitor og kreditor med faktura nr. Derved får du også samlekontiene til at falde på plads. Som jeg ser det vil du få problemmer med forfaldsdatoen på din debitorliste.

Hilsen

Minna

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 22:33

Hej Susanne

Der er ikke tale om at vi skal have hele historiken og fakuraerne med over i e-conomic, vi skal bare have et beløb pr. debitor altså saldoen pr. 31.12.08.

Vi er vel enige om at når man bogfører en primobalance og man lægger et beløb på debitorsamlekkontoen så skal denne saldo kunne afstemmes med debitorkartoteket og det gør den jo ikke, hvis der ikke føres beløb ind i debitorkartoteket.

Den måde jeg egentlig selv havde forestilet mig at gøre det på var at bogføre primobalancen ind som normalt. Her vil f.eks, står en debitorsaldo i balancen  på 1 mio kr, men debitorsaldolisten i debitorkartoteket vil vise 0 kr.

Herefter vil jeg lave en ny primokladde over debitorer, hvor jeg tager saldoen på hver enkelte kunde og bogfører ind som en debitorindbetaling hvor jeg vælger debitorsamlekontoen som modpost. Herefter vil der jo så ligge et beløb over i debitorkartoteket, der svarer til beløbet i balancen - eller tager jeg helt fejl ?

Lone

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:09

Hej!

Lone...det lyder rigtigt. Sådan har vi også gjort en del gange.

Hvis du er ferm til access, har jeg et program liggende, som min EDB-mand har lavet for nogle år tilbage, som

konverterer automatisk fra Summa til Economic.

Ved bare ikke lige...hmmm...mener, at det udelukkende tager finansposter...samt historisk for forrige år..

men har du vel ikke brug for.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 04:22

Hej Lone

Jeps, det kan du gøre, og så bruge automatisk udligning efterhånden som de er betalt. Misforstod dig - Troede du ville have historikken med af hensyn til forfald :)

Peter - det vil jeg huske næste gang - sad manuelt og kløjedes i det sidst jeg gjorde det.

God fornøjelse Lone.

Mh

Susanne

SusanneK.nu

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Aug 05
Skrevet kl. 08:53

Hej Peter

Tak for svar

Er ikke så ferm til Access, så tror det vil skabe mere forvirring end gavn at gå i gang med det.

Jeg gør det på den måde jeg havde tænkt mig, men er det bedst at vente til regnskabet er færdigt hos revisoren eller kan man lægge debitorerne over inden, hvis de er afstemt til finansen ?

Lone

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)