Hej Håber der er en der har lidt erfaring med skift af regnskabssystem og evt. en revisor, der kan give et bud på, hvordan man korrekt gør det. Sidder med en kunde som har brugt summa og også bruger debitor/kreditor styring. 2008 afsluttes i Summa og 2009 fortsætter i E-conomic. Kontoplan, debitorer, kreditorer og varer er oprettet i e-conomic og de er begyndt at fakturere i e-conomic. Problemet er debitor/kreditor styringen. Som det er nu ligger der jo nogle åbne poster på de enkelte debitorer og kreditorer i summa (saldo pr. 31.12.08) Indbetalinger og udbetalinger i banken i 2009 bogføres ind på debitor og kreditor konti i E-conomic. For at få et overblik over tilgodehavender og skyldige beløb er man derfor nødt til at kigge både i summa og e.conomic. Når revisoren har aflsuttet regnskabet for 2008 (om et par måneder) bogføres primobalancen ind i e-conomic, men her bogfører man jo bare balancen ind, men en saldo på debitor/kreditor samlekontoen. Hvordan får man beløbene splittet ud på de enkelte debitor/kreditor konti og kan man evt. gøre det inden regnskabet for 2008 er færdigt eller er man nødt til at vente de par måneder det tager at få regnskabet færdigt ? Håber der er nogle der kan hjælpe Lone |
Som jeg forstår dit spørgsmål. Du kan enten oprette de åbenstående fakturaer fra SS, direkte i e-conomic, og så udligne, når de betales. Det har jeg gjort en enkelt gang, og blot henvist til det gamle fakturanummer på den nye faktura, da de jo ikke nødvendigvis er i rækkefølge. Det er den eneste måde at få debitorhistorikken med på. Ellers må du blot kreditere indbetalingerne direkte på tilgodehavender 5600, og kontoen bør jo så gå i nul, når primoposterne bogføres (hvis alle har betalt).
Tilsvarende gør sig mig bekendt også gældende med kreditorerne.