jeg driver en webshop hvor jeg for ca. 3 mdr. siden skiftede hele sortimentet totalt ud. Mit problem er, at søgemaskinerne stadig indekserer alle de gamle og udgåede produktlinks. Jeg forventede at det med tiden ville blive mindre og mindre, men det ser ikke sådan ud. Ud over at alle disse nyttesløse besøg forvirrer i statistikken er det vel heller ikke specielt smart set med SEO øjne?
Når søgemaskinerne (eller besøgende som stadig kommer til siden via de gamle links) følger en udgået url ind på siden får de ikke en 404 fejlmelding, men blot et normal besked i shoppen om at det valgte produkt ikke længere eksisterer. Det kan jo være godt nok til kunderne, men søgemaskinerne bliver vel på den måde ikke klar over, at url''en i princippet er død.
Hvordan kan jeg gøre søgemaskinerne opmærksom på, at de skal skrotte de gamle produktlinks? Måske kan jeg lave 301 redirects i .htaccess filen til en custom 404 fejlside der indeholder en stump kode som understreger over for robotterne at siden er død?
Håber der er nogle derude med lidt indsigt og gode input!
Hvordan kan jeg gøre søgemaskinerne opmærksom på, at de skal skrotte de gamle produktlinks? Måske kan jeg lave 301 redirects i .htaccess filen til en custom 404 fejlside der indeholder en stump kode som understreger over for robotterne at siden er død?
Det er en mulighed... En anden er (for brugernes skyld) at lave et 301 redirect til det produkt der ligner det efterspurgte produkt allermest... Det er ihvertfald en god ting IKKE at have nogle 404 fejl på siden.
Hvis du laver et 301 redirect til til det produkt der ligner det efterspurgte allermest, vil du også stadig beholde og "dele ud" af det tidligere produkts pagerank (læs: værdi)...
/Marcel Fuursted
Heydesk - kontorlokaler og mødelokaler over hele verdenen
Når man flytter et website, eller laver om i strukuren, sletter gamle sider og.lign. bør man altid sørge for at implementere en eller anden form for håndtering af de gamle adresser. Dette vil hjælpe både søgemaskinerne, brugere der har bookmarket sider, og folk der klikker på gamle links på andre websites.
I forhold til søgemaskinerne er det bedste, at du laver 301 server side redirects fra de gamle adresser til de nye - eller hvis der ingen ny side er, tilbage til forsiden eller den kategori der er tættest på.
Nej, normalt er en IIS server sat op til IKKE at server proceserer HTML-filer, og dermed er det ikke muligt at eksekvere server kode som ovenstående. Det kræver enten at filen er en .asp file eller a du sætter serveren op til a parse al HTML som asp - og hvis det er et standard webhotel er jeg næsten 100% sikker på at de IKE vil tillade dett (da det vil kræve mega mange flere resurser på alle sites, da ALYT så skal gennem ASP parseren).
Så, hvis dine filer ikke parses som asp på serveren er der ikke så meget at gøre - så kan du kun benytte dig af klientbaseret redirects (JavaScript eller META refresh) og det er noget lort for både brugere og søgemaskiner.
En anden mulighed er at ordne det med ISAPI Rewrite, men det kræver også adgang til server administrationen, ogf det er langt fra sikkert at din udbyder vil tillade dette.
Dato: 6/15/2006 8:53:39 AM Forfatter: Mikkel deMib Nej, normalt er en IIS server sat op til IKKE at server proceserer HTML-filer, og dermed er det ikke muligt at eksekvere server kode som ovenstående..
Så er det godt jeg har en flink udbyder, der indvillgede i at ordne det for mig :) Kender dem nu også fra det "personlige" liv, så måske er det derfor
Jeg må igang med at lave 301 redirects af alle de gamle produkturls....måske 400 stk....Bliver det ikke bare et monster htaccess fil som sløver mit site?
Desværre er mine gamle og nye produkter som ild og vand, så redirects må bare blive til forsiden....