Hej med jer. Jeg har læst alle de fantastiske indlæg der er her på Amino, men er stadig lidt forvirret, så jeg vil prøve med et indlæg her. Jeg åber til februar en tøjbutik. I den forbindelse har jeg fundet en rigtig sød pige, som jeg gerne vil have som hjælp i butikken. Hun er uddannet i forretning. Nu er jeg blevet "advaret" af en anden der kom med en bemærkning der løb "pas på hun er i den fødedygtige aldre". Hvad har jeg som arbejdsgiver af udgifter, hvis hun bliver gravid og skal på barsel? Hvad med sygdom, passer det at jeg skal betale for de første 21 dage? Det kan da blive til rigtig mange penge, hvis bare hun er syge 2 gange en uge på et år. Hun er selv momsregistreret og har forslået at vi ganger hendes løn med 1,5 til at dække udgifter til feriedagpenge, pension o.s.v - D.v.s jeg lejer hende af hendes eget firma. Lyder 1,5 rimligt eller er det for meget? Jeg har også tænkt på at have hende som tilkalder vikar. Er der et maks. antal timer jeg må have hende om ugen, inden jeg får nogle forpligtelser overfor hende? Og er der noget jeg så skal være obs på iforhold til sygepenge og barsel (eller andet)? Er der et sted på nettet, hvor svaret på alt det her er skåret ud i pap? Synes det er meget forvirrende at skulle ansætte den første medarbejde.
|
Hej!
1,5 er nok ikke helt skævt.
Få hende til at momse hendes timeløn...så er du ud over et ansættelsesforhold, og kan være ligeglad
med barsel, sygedagpenge mv.
Med andre ord, brug hende på freelance-basis!