Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nøgletal for et produkts "performance"

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 07
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 01:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med-Aminoer.

Jeg sidder og bokser med en rapport til en shop, som skal gøre det lettere for indehaveren at vurdere, hvilke produkter, der klarer sig godt, og hvilke der klarer sig mindre godt.
På den måde kan produkter med høj lagerbinding i forhold til den samlede omsætning slagtes, og der kan satses endnu mere på de solide produkter

Jeg kunne godt bruge lidt input til, hvilket nøgletal der bedst viser kvaliteten af et produkt (eller produktgruppe) i en virksomhed.

Vi siger, at vi har fuldt overblik over:

A: Produkternes salgspris
B: Produkternes Kostpris
C: Dermed produkternes avance
D: Og naturligvis avanceprocenten
E: Antal stk. solgt af hvert produkt, hver dag i den givne periode
F: Antal stk. på lager af hvert produkt, hver dag i den givne periode
G: Hvor mange dage de enkelte produkter har været aktive (så kunden kunne købe dem) i den givne peride.

Et naturligt mål for "kvaliteten" af et produkt kunne være omsætningshastigheden (omsætning i forhold til lagerbeholdning). Jeg mener imidlertid ikke, at et produkt skal klandres for, at idioten i logistik har købt 40 paller i stedet for 4 paller?
Produktet skal vel udelukkende vurderes i forhold til, hvor let det har ved at hoppe ned fra hylderne, når det er på lager set i forhold til hvad det koster at have på lager?

Mit bedste bud er pt. følgende:

"Gennemsnitlig omsætning per dag for et givet produkt (hvor det er til salg i shoppen) sat i forhold til kostprisen for produktet"

Tallet kan naturligvis anvendes på enkelte produkter såvel som hele produktgrupper.
Er der nogen der kan komme op med et bedre tal for et produkts "kvalitet", eller supplere med faktorer, som jeg har overset?

Mange nytårshilsener
Thomas

E-købmand af guds nåde

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)