Hejsa alle sammen og godt nytår.
Jeg har siddet det meste af morgenen og set hvad der er sket på amino den sidste stykke tid. Jeg faldt over denne interressante debat, hvor jeg syntes at den bliver fejet for let af banen. De fleste virksomheder kan sætte priser på deres arbejde, mange er bange for at gøre det, da de føler at de kan miste kunder, hvilket også er tilfældet. Jeg har nu den opfattelse af grunden til at mange virksomheder ikke sætter priser på fordi de er bange for at virke for billige eller lige kunne tjene lidt mere ved at være lukket omkring deres pris politik. En anden detalje jeg har observeret er at de færeste service baserede virksomheder som ikke skilter med deres, sjældent har kigget på den kundeprocess, som de sælger som ydelse. For jeg håber da at de mange gange genbruger viden, processor, arbejdsgange og herved vil de i 90% af tiden kunne sætte en fast pris, hvis dette ikke er tilfældet, har i simpelthen ikke styr på jeres arbejdsgange, tidsforbrug og lignende.
Jeg var til foredrag med en iværksætter fra usa som solgte sin virksomhed tilbage i starten af dette årtusinde, virksomheden levere IT og Elektronik katastrofe hjælp til private og mindre virksomheder. Han fortalte at han og tre kammerater startede virksomheden op og i mange år havde de som så mange andre en del spildtid på kunder, der kom med forespørgsler som de egentligt ikke var i deres interresse felt. De valgte så bruge det jeg kalder burger-metoden, De nedfældede simpelthen størstedelen af de service ydelser som solgte mest til kunderne, brugte tiden på effektivisere dem og lagde dem op på deres hjemmeside med prisen. Detajlen herved var at de beskrev overfor kunden, hvad denne service indebar, no more no less, herefter kunne kunden tilkøbe ekstra services, men kunden viste hele tiden hvad udgiften var. De var ikke de billigste på markedet, ej heller de bedste, men kunderne blev forberedt på, hvad de fik og hvad det kostede, og det mest chokerende var, at kunderne lettere kunne acceptere det, diskuterede ikke prisen, da dette pludselig blev en standard vare. Da de solgte virksomheden til var de gået fra 4 mand til mellem 10-12000 medarbejdere og de startede i midten af 90'erne. Udover det er jeg stadigvæk af den opfattelse at man sagtens kan vælge at lave standard varer ud af sine service ydelser, hvilket jeg kan se at Hr. Demib har gjort med seo supporten ;) , og ja mikkel jeg kan godt forstå at du har den holdning til high-end kunderne, men jeg tror din virksomhed stadigvæk er iblandt de 5% hvor størstedelen af de danske iværksættere ikke når op i blandt, men jeg indrømmer gerne at jeg tager fejl, det sker jo så ofte for folk der forsøger at udtale sig om fremtiden.
Min egen erfaring med nettet, syntes jeg at der stadigvæk er vildt meget at lære, men at poste med priserne på ens varer og service ydelser giver flere kunder og nedbringer også spildtiden med kunderne. Der skal være plads til dialog og overvejelser, men der er jo også grænser for hvor meget dialog vi selv vil have for at købe varer/ydelser som er en basal del af vores hverdag. Desuden kan i jo også resikere at kunderne begynder at snakke sammen og melde ud hvad de har set på nettet til andre kunder. Åbenhed bringer tillid.