Morten Krarup Kristensen:
Synes lige du skal tage og læse hvad jeg har skrevet igen.
Det er hermed gjort, og du får lige nogle ydeligere svar på dine påstande!
Baresso er jo ikke den eneste udbyder af kaffe og oplevelser i Danmark, der er et relativt stort udbud af netop "café" oplevelser.
Vi er enig i at Baresso ik er den eneste, men det er det eneste "landsdækkende" cafe brand der er... Og hvis du tænker lidt på McD, for at bruge et nemt sammenligneligt brand, så er det genkendeligheden og trygheden ved produktet/oplevelsen, som får kunden til at vende tilbage. Med andre ord, kunden ved hva de får på forhånd, og det er for mange en hvis sikkerhed i!
Hvis markedets størrelse ikke har noget med efterspørgslen, hvad så? Og hvis der er større og mere attraktive markeder er det så ikke en grund til ikke at gå ind på det danske marked?
SAY WHAT!!! Hvordan er det lige du laver markedsanalyser? Fordi der kun er 5 mio danskere, så mener du at efterspørgslen er lille i forhold til andre lande? Det er satme en OMMER med store bogstaver!
Du kan ik sætte det så sort mod hvidt! Det kommer også an på markedets modenhed, markedsforholdene, forbrugernes økonomi, markedspotentialet mm...
Hvilket marked er nemmest at indtage? Det danske eller det tyske? Det tyske er ca 18 gange større til orientering, så du ved det inden du svare...
Og nej, men intention er ikke at skrive hele rapporten her inde med alle de synspunkter og konklussioner der høre der til. Det jeg ville frem til er at det danske marked ikke er særlig eftertragtet for Starbucks, da efterspørgslen ikke er stor nok og da der er mere eftertragtede markeder der ude.
Igen vil jeg vove at påstå, at det ik er grunden... Det det handler om, er landets struktur med få store byer, og mange mindre. Dertil kommer at Starbucks er et kendt varemærke, som sælger nogle bestemte typer produkter. Det betyder at de skal have en lokal distribution af råvarerne til cafeerne, og det har de vurderet sikkert var alt for omkostningstungt. Dertil kommer at finanskrisen har sat ind, og Starbucks mere fokusere på eksisterende cafeer end på direkte ekspantion. Med andre ord har de slået udbredelses bremsen i!
Og ang. det med andre firmaer... Hvis der ikke er en fortjeneste at hente så kan jeg garantere dig for at så ekspandere de ikke.
Ekspansion skal ikke ske for ekspansionens skyld. Der skal være et højere formål, evt. forøget omsætning?
Et super eksempel på at modsige sig selv... 
Først siger du, at de ik vil ekspandere, hvis der ingen fortjeneste er... Ja du garanterer det ligefrem! Bagefter siger du at ekspantion kan foregår med et højere formål som forøget omsætning... Hmmm
Men jo mange firmaer jagter omsætning, da volumen KAN (ik ensbetydende med at det sker) medføre reduktion i produktionsomkostningerne. Men som alle ved, så betyder udvidelse også ekstra arbejde, og nogle gange ædes den direkte besparelse på produkterne af ydeligere arbejdsomkostninger på lagre, pakkerier mm.