Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Computer Leasing

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Rødovre
Tilmeldt 18. Sep 06
Indlæg ialt: 127
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper!

Jeg er IKKE positiv over for din idé, som de andre herinde er. Men det er vel derfor vi har et debatforum. Jeg har 6 år erfaring inden for outsourcing i IT branchen der bl.a. inkludering leasing af PC'ere.

Jeg vil godt komme med min vinkel på dette marked, der ikke er så lige til. Skal der en business Case ud af det, så skal du op over 40-50 PC'sere pr. kunde før det hænger sammen. Den service virksomhederne vil have skal erstatte det en medarbejdere i IT afdelingen laver. Dvs. der skal være en ny PC klar, med image og alt på meget kort tid. ALt skal være klar, OS, Windows, applikation, virus etc etc.  Ved nedbrud er det med det samme (der skal ligge et antal klar osm backup), og ved nykøb inden for 1-2 dage.

På privat delen er L'easy vel et godt alternativ. Umiddelbart som jeg ser det har du en PC derhjemme for 149 pr. måned. Der er da billigt?? 

Dertil kommer alt servicen (eller bøvlet vil nogen måske sige), ved fejl og drift stop, hvor du på en eller anden måde skal være tilrådig, ved at skifte PC, komme ud og rette fejl osv. osv. hvis du skal være på B2B marked. Privat er det nok noget andet. Du skal også tage højde for at, udstyret bliver behandlet som lejet udstyr, og det IKKE godt.

Og til sidst har du noget skattemæssig som jeg ikke er stærk i. Men ved at lease/leje har virksomheder en driftsudgift, ved selv af købe har de et aktiv de kan afskrive. Der er fordele og ulemper der.

Du skal have volume på denne forretning, før end det kan betale sig. Kan du det, tror jeg på en god forretning. Men husk der er mange om budet derude. Tjek google.dk og skriv leasing af PC. Mange tilbyder det.

Skriv hvis der er noget jeg skal uddybe?!!

God vind,

Claus

Mit hobbyprojekt www.babygadget.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:14

Hej Claus..

Tak for dit input - er dejligt at få en anden vinkling på ens ideSmile

Som du selv siger, kan jeg godt se problemernei at skulle have virksomheder, som kunder. De tanker havde slet ikke strejfet mig, men var jo også en af grundene til jeg oprettede et indlæg herinde..

Men kunne man ikke starte op på det private marked, og efterhånden bevæge sig ind på erhversmarkedet efterhånden som forretningen vokser..? Jeg har prøvet at "google" lidt, og syntes det firmaer der dukker op, ikke er nogen jeg kender, og jeg syntes da selv jeg er rimelig oplyst på computer-markedet. Er det ikke et spørgsmål at markedsføre sig lidt, eller? Tror da godt man kunne vinde lidt markedsandele på det - måske også fra Leasy? Men det kræver selvfølgelig penge at markedsføre, men hvis du kan vinde markedsandele på det, så er det vil det værd?

Mvh

Kasper

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:00

Hej alle..Smile

Jeg har fået snakket med min  svigerfar, som er revisor. Han er positiv over for ideen, dog med forbehold. Ligesom Claus var inde på, så kræver det volume før det kan blive en god forretning.

Vedr. skat. Så er ligger der ikke nogle skattemæssige fordele ved at lease computere i forhold til at købe dem. Fordelen ligger i, hvad der skal betales her og nu. Lad mig give eksemplet, som min svigerfar præsenterede mig for:

F.eks. skal en virksomhed købe computere for 100.000 kr. De finder en leverandør og betaler de 100.000 kr. her og nu, for at få computerne leveret. Det er sådan set meget simpelt. Men hvis nu virksomhed f.eks. vil lease computerne istedet, bliver historien lidt en anden. Vi tager igen udgangspunkt i, at virksomhed vil have computere for 100.000 kr. Når de leaser skal de ikke ligge alle pengene her og nu, som de skulle hvis de købte dem. De skal derimod ligge omkring 20.000 kr., og alt efter hvad de aftaler med leverendøren, skal de betale de resterende 80.000 over en periode f.eks. 3 år. Dog så tillægger leasing-leverandøren en slags rente (han kaldte det vist noget andet), som der tillægges de 80.000 kr. Dvs. at leverendøren vil betale mere for computerne, end hvis han købte dem. Logisk, nu hvor hovedparten af betalingen er spredt over en 3 årige periode. Det er her jeg, som leasing-leverendør, tjener mine penge. Så i bund og grund, er der ikke nogle skattefordele for virksomhed ved at lease frem for at købe computerne. For når de leaser, kan de også trække tingene fra - både her og nu prisen, det månedlige afdrag og "renten". "Gevinsten" for virksomheden er så at de ikke skal betale alle pengene her og nu, men den største fordel for virksomheden er, at hvis computerne går ned, så kan de bare ringe til mig - og så laver jeg det, uden de skal betale mere. Dette forudsætter selvfølgelig at jeg tilbyder dette, men det har jeg osgå tænkt mig at gøre.

Mht. målgruppe, så syntes min svigerfar at jeg skal sigte mod erhversmarkedet, da jeg kan tjene penge her hvis jeg er god nok. Min svigerfar, at der er alt for meget døj med private fremfor virksomheder. En stor del af private dømmer ofte efter priser, hvad der er billigst, er det der bliver købt. Så det vil kræve at jeg kan matche Leasy's priser og helst gøre det billigere end dem.

Virksomheder sigter dog mod kvalitet og er altså villig til at betale det ekstra for, at tingene bare fungere. Der er hvertfald det at min svigerfar, oplever med de kunder han har. Men som Claus er inde på, så kræver det selvfølgelige at jeg skal kunne rykke ud her og nu, og erstatte en IT-mand på virksomheden. Dog var min svigerfar også inde på, at jeg også kan hoste backup-løsninger og tage et gebyr for dette, så virksomhederne har det hele et sted. Det vil kræve et par store servere. Der er en engangsudgit med at købe dem, ellers så er der ikke betydelige udgifter for at have dem kørende, udover strøm osv. Dvs. jeg har en meget stor avance på dette, og derved kunne tjene lidt ekstra på dette.

Det er dog en massiv investering jeg skal lave i firmaet, og jeg er stadig "kun" 19 år. Så min svigerfar siger jeg skal tænke mig godt om, men han vil selvfølgelig meget gerne stå til rådighed for mig og hjælpe mig med at starte firmaet, hvis jeg springer ud i det.

Men hvad siger I andre? Er springet værd at tage, eller ender jeg med at brænde nallerne?

Mvh

Kasper

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Indlæg ialt: 390
Fra  Workflow Skrevet kl. 20:52

Hey Kasper

Der kan være store skattemæssige fordele ved at lease i stedet for at købe.

Hvis du køber en grafisk arbejdsstation til kr. 100.000 kontant, har du ikke mulighed for at trække det fulde beløb fra i skat med det samme. Din skattefordel/fradrag bliver fordelt over de næste par år med f.eks 20% p.a.

Hvis du derimod leaser over en kort periode, f.eks. 18 mdr kommer alle leasingudgifterne til at fremgå i dit regnskab som udgifter som er fuldt fradragsberettiget.

Dvs at du får udnyttelse af skattefradraget hurtigere ved leasing end ved køb.

Det er efter min mening den største årsag til at mange virksomheder vælger at lease sit udstyr frem for at købe kontant - hvis vi da taler om finansiel leasing.

Er der tale om operativ leasing, ser det straks anderledes ud. Her er fordelen for virksomhederne at de hele tiden har det sidste nye grej og får en ny computer og/eller en masse service hvis den gamle strejker. der er til gengæld ikke samme løbetid idet det ofte er en aftale der bare kører og kører.

Venlig hilsen

Brian R

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:29

Hej Brian..

Aha, så der er på en måde en "skattefordel" ved lease, altså ved finansiel leasing.

Men skal jeg tilbyde begge former for leasing, eller kun en af dem, hvis jeg starter op?

Mvh

Kasper

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Fra  Workflow Skrevet kl. 22:31

Du kan tilbyde dem begge, men gør op med dig selv hvad du ønsker.

Ved finansiel leasing står du som computersælger og ved operationel leasing står du som "udlejer".

Den finansielle del af leasingen (finansiel) kan du snilt overlade til et leasingselskab som du laver en aftale med. Derved har du ikke noget i klemme hvis kunden glemmer at betale.
Den fordel der kunne være for kunden ved operationel leasing kan du så tilbyde som en serviceaftale i stedet.

Vh Brian R

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:18

Freebooter:

Hey Kasper

Der kan være store skattemæssige fordele ved at lease i stedet for at købe.

Hvis du køber en grafisk arbejdsstation til kr. 100.000 kontant, har du ikke mulighed for at trække det fulde beløb fra i skat med det samme. Din skattefordel/fradrag bliver fordelt over de næste par år med f.eks 20% p.a.

Hvis du derimod leaser over en kort periode, f.eks. 18 mdr kommer alle leasingudgifterne til at fremgå i dit regnskab som udgifter som er fuldt fradragsberettiget.

Dvs at du får udnyttelse af skattefradraget hurtigere ved leasing end ved køb.

Det er efter min mening den største årsag til at mange virksomheder vælger at lease sit udstyr frem for at købe kontant - hvis vi da taler om finansiel leasing.

Er der tale om operativ leasing, ser det straks anderledes ud. Her er fordelen for virksomhederne at de hele tiden har det sidste nye grej og får en ny computer og/eller en masse service hvis den gamle strejker. der er til gengæld ikke samme løbetid idet det ofte er en aftale der bare kører og kører.

Venlig hilsen

Brian R

Der er lige nogle ting der går galt her. Vi taler ikke 20% pro anno afskrivninger når vi taler skat. Vi taler forhøjede begyndelsesafskrivninger. 

Jeg vil stille spørgsmålstegn ved den med en leasingperiode på 18 måneder når vi taler om finansiel virksomhed. En så kort periode tilsiger at der bliver tale om en relativt høj leasingydelse og så syntes det næsten givet at leasingtager vil udnytte sin købsret = Sidestillelse med køb på kredit. Da man havde de traditionelle Hjemmepc-ordninger var mindste periode der kunne anerkendes efter praksis 36 måneder.       

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Valby
Tilmeldt 2. Jan 07
Fra  Workflow Skrevet kl. 10:24

Der er nok en lang række forhold som der skal tages højde for ifm afskrivninger og fradrag. Dem skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg har skrevet indlæget på baggrund af min fortid som sælger b2b. Praksis var (og er) at virksomhederne brugte leasing til at få hurtigere udnyttelse af fradraget ifm anskaffelsen.

Vh Brian R

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:39

Freebooter:

Der har du en god pointeSmile.. Så undgår jeg netop, at få nogle penge i klemme - er jeg især sårbar over for her i starten. Omvendt set, så ville jeg også gerne ind på markedet og konkurrer med de nuværende leasing-udbydere. Så vidt jeg kan se, så er der ikke det store konkurrence på dette marked..

Men er der muligheder i denne ide? Der er jo en stor investering, men den ville jo blive betydelig mindre, hvis jeg f.eks. overlod den finansielle del til et leasingselskab? Eller skal jeg satse, og gå ind og konkurrere med de nuværende leasing-udbydere?

Jeg er os lidt i vildrede over, hvem jeg skal starte med at kontakte mht. køb af computere - det ville jo være billigst at få dem fra udlandet, eller hvad?

Mvh

Kasper

Tilmeldt 29. Nov 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 10:40

Kan kun bekraeftige at jeg i flere aar har bemaerket at dette er et omraade med MEGET lav konkurrence. Det har i flere episode rirreteret mig gevaldig specielt hvis jeg har faaet en daarlig service hos et firma hvor der bare ikke har vaeret et alternativ. En af det eneste der i dag er paa marked til erhverv er zitech pc udlejning. Elendig service og sindsyge priser....mmmh ja Dell vel ogsaa men der er priserne endnu mere sindsyge, Vi snakker 100,- om dagen for en amiga 500 der er opgraderet til at have 1mb ram.  (bringer minder frem hehe) Ja og saa er der Leasy, men det tager jeg altsaa ikke som et serioest bud paa erhvervs udlejning. Proev at google du finder kun Zitech.

Vil dog ogsaa komme med en STOR advarsel. problemet der ALTID har vaeret med udlejning. Nemlig folk der ikke afleverer tingene tilbage. Med privat personer kan man sikre sig ret godt, men med virksomheder kan det altsaa vaere en del svaere at gennemskue, og man skal altsaa ikke glemme at der er folk som lever af at oprette selskaber kun for at toemme dem via store leasing aftaler mm hvor alt udstyret forsvinder. Soerg derfor for at have en forsikring der med sikkerhed daekker dette og andet fusk, ellers skal du virkelig vare sikker paa hvem du give udstyr. Det kan jo hurtigt vare mange tusinde eller hundrede tusinde der flyver ud af dit vindue.

Ellers super ide er sikker paa du hurtigt vil have mange kunder og fylde hele google, det er nemlig et stort tomrum.

Mangler du noget fra London ???

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)