Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken CTR er god for bannerannoncering?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Som nogle af jer sikkert ved har jeg lavet følgende tilbud til Aminoerne - http://www.amino.dk/forums/t/46687.aspx men da jeg ikke i den forstand har lavet bannerannoncering på Min-mave før nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken CTR mine annoncører forhåbentlig får.

Så med en placering øverst på siden - et banner på 728x90 - i rotation så den ses på alle sider, og ikke kun f.eks i forum - hvilke CTR værdier er så rigtig godt, godt, ok, knap så godt og dårlige

Selvfølgelig skal det siges at der også skal tages hensyn til at produkterne er

- Vildt interessante for målgruppen på Min-mave

- Interessante for målgruppen på Min-mave

Jeg vil kikke på resultaterne der kommer ind og forhåbentlig med tiden blive endnu bedre til at målrette annoncer og kampagner så annoncørerne får mest værdi ud af mine tilbud.

Er der nogen der kan gøre mig lidt klogere på CTR området?

Fra København
Tilmeldt 2. Dec 08
Indlæg ialt: 15

Det svinger jo selvfølgelig, men regn med 0.20 - 0.30 % for bannerannoncering. Bruger du Google AdWords er det omkring 2.5 - 4.0 %.

Men conversion rate er langt mere interessant: Visning > Klik > Action. Du kan på nogle medier købe en CPA aftale istedet for en CPM aftale, hvor du betaler for en action, altså køb, newsletter sign-up etc.

Håber du kan bruge svaret!

Fra Hinnerup
Tilmeldt 30. Apr 08
Indlæg ialt: 226

.

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Indlæg ialt: 560
Skrevet kl. 15:50

Hej Birgit

Det afhænger helt af, hvor godt banneret er lavet, hvor stort det er, hvor det er placeret og hvor godt det til passer til målgruppen. Det mest normale er et sted mellem 0,1 og 0,5 %.

Men nu siger du jo "Hvilken CTR er god for bannerannoncering", og jeg mener faktisk, det er en misforståelse at måle et banner på CTR.

Det er nemlig blevet en tendens, at værdien af bannerannoncering som regel bliver målt på, hvor mange klik banneret får, og folk sammenligner typisk antallet direkte med annonceprodukter som google adwords, som er en helt anden type markedsføring.

I virkeligheden er et banner et "branding"-medie. Værdien består ikke i, hvor mange, der klikker på det nu og her, men hvor mange der ser det, og så derefter har noget liggende i underbevidstheden.

Jeg har aldrig hørt nogen spørge HT, hvor mange mennesker, der har været henne og "klikke" på reklamerne på busserne, og ingen spørger TV2, hvor mange, der "klikker" på tv-reklamerne. Alligevel reklameres der på disse medier og andre i stor stil - også selv om der er kommet google adwords til.

Ham her siger det meget godt og henviser til en interessant amerikansk undersøgelse:
http://inflow.dk/page237.aspx?newsid237=29

Så det, jeg mener, er bare, at bannere altid får skældud, fordi de ikke klarer sig godt på CTR, og mange har allerede nu dømt bannere til døden som annonceform. Her mener jeg bare, at man bør åbne øjnene for, at bannere altså er branding-markedsføring, som man altid har kendt til, og som lever i bedste velgående alle steder i vores samfund.

Hvis man virkelig vil måle værdien af bannerannoncering, bør man istedet få Gallup til at lave en rundringning og spørge ind til folks kendskab til og opfattelse af den virksomhed, der reklamerer - både før og efter. Men det er dyrt jo.

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Skrevet kl. 00:30

Hej Patrick

Jeg er helt med på at bannerannoncering bliver brugt som branding, og som du selv fortæller er ordet "branding" hos mange iværksættere -et "fy-ord" da branding-effekten ikke kan måles ned til mindste detalje som kliks, salg mm.

Jeg synes du giver et super svar plus mere til - og meningen med mit indlæg var nok at finde ud af hvordan jeg kan give mine annoncører endnu mere value for deres penge, de betaler for branding-effekten, men jeg vil så gerne gøre hvad jeg kan for at de også får kliks og gerne salg med i handlen som bonus Smile

Det kræver jo at banneret "pusher" folk til at klikke, og så er min rolle udspillet, for når mine brugere lander på annoncørens website, er det dem der nu skal gøre hvad de kan for at konvertere den besøgende om til en betalende kunde eller andet der har værdi for dem og deres forretning.

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Skrevet kl. 00:46

Hej Birgit

For nu at svare helt konkret på dit spørgsmål, så vil jeg baseret på egen erfaring mene, at CTR afgøres af, hvordan banneret er udformet. Hvis det ikke er dig, der sidder og designer banneret, så har du ikke en chance for at påvirke dets CTR. Du sætter kun rammen, nemlig med hensyn til bannerets placering og størrelse. Her er der forskelle, der går igen. F.eks. får topbannere ikke så høj CTR som f.eks. en skyskraber. Men igen så danner placering og størrelse kun rammen for CTR. Det afgørende er bannerets udformning.

Du siger også selv, at det kræver, at banneret "pusher" folk til at klikke. Det er jo klart, at et banner, hvor der bare står "Drik Coca Cola" får færre klik end et, der blinker gult og rødt, hvor der står "Klik her og få 50 % rabat nu". Men igen, så er det jo ikke dit ansvar, med mindre du selv designer banneret.

Hvis en kunde, der sælger reservedele til damplokomotiver vælger at reklamere på din side, vil de naturligvis også få færre klik, end de der reklamerer for børnetøj!

Som sagt så tror jeg, du skal fokusere på, at et banner er et branding-medie, og at antallet af klik ikke har betydning. Det vigtige er mængden af eksponering. Går du først ind og måler på klik, så har banneret ikke en chance, og kunderne vil løbe skrigende bort og over til Google adwords, og det er faktisk ikke berettiget, da bannere bare har værdi på en anden måde end Adwords.

Jeg ved godt, du er helt med på, at klik bare er en ekstra ting osv, men KUNDERNE er blevet opdraget (de har jo alle adwords efterhånden) til at klik er alfa og omega, og derfor skal de nok selv bringe det på banen. Derfor har man lidt af en opgave i at få dem til at se tingene ud fra noget andet end bare klik.

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Skrevet kl. 00:57

Hej Patrick

Det her med CTR er mest ment til min egen vidensdatabase, for jeg er inde i en fase og har været det siden jeg kom forbi Amino hvor jeg bare suger til mig af erfaringer og viden fra andre, men samtidig er jeg også ekstremt nysgerrig og elsker at eksperimentere og finde ud af hvad de tricker de forskellige mennersker der besøger Min-mave.

Jeg skal ikke selv designe bannerne, og det er vist meget godt Wink men hvis nogle firmaer der ønsker at annoncere på Min-mave ikke selv får designet deres banner finder jeg gerne en dygtig og kreativ designer, og ved at have lavet mine egne analyser får jeg måske på et tidspunkt så meget viden at jeg kan guide annoncørene mht. udformningen af et banner så mine brugere tager imod det så positivt som muligt.

Men jo, helt klart at du har ret - og fortæl endelig mere, jeg lytter Yes

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Skrevet kl. 01:08

Birgit - Min-mave.dk:
og ved at have lavet mine egne analyser får jeg måske på et tidspunkt så meget viden

Det kan jeg love dig for, at du gør. Nu ved jeg ikke, hvor længe du har kørt med bannere, men kører du bannere i en periode, så vil du hurtigt kunne se, hvor meget de forskellige bannerplaceringer giver i CTR.

Birgit - Min-mave.dk:
at jeg kan guide annoncørene mht. udformningen af et banner så mine brugere tager imod det så positivt som muligt.

Det tror jeg, er en god ide. Vi prøver også at hjælpe vores annoncører, når de skal have udformet deres bannere. Som regel har mindre virksomheder ikke bannere i forvejen, når de kommer og skal annoncere, og her vil det være en fordel at finde den rigtige samarbejdspartner til at designe bannerne. Det er vigtigt at vælge nogen, der ikke bare kan få det til at se pænt ud, men som også har erfaring med reklamer og kommunikation.

Hvis du finder den rette samarbejdspartner, der kan stå for selve designet af bannerne, så vil vedkommende selv kunne rådgive kunden, og sammen kan de så blive enige om udformningen af banneret. På den måde slipper du selv for at beskæftige dig med det, og du kan istedet bruge din tid på at forbedre din forretning.

Tilmeldt 2. Mar 08
Indlæg ialt: 259
Skrevet kl. 23:42

Jeg synes, Patrick svarer perfekt på det grundlæggende spørgsmål først i tråden, men jeg bliver dog alligevel nød til at indskyde, at bannere ikke kun er til branding. Bannere kan bestemt også bruges til direct-respons annoncering, altså til at skabe klik og salg. Som annoncør bliver man dog altid nød til at gøre sig klart, hvad det grundlæggende mål med kampagnen er. Er det at få besøgende og salg (klik og konverteringer) eller det branding (annoncevisninger). Hvis man går efter branding, giver det ingen mening at måle på CTR. Hvis man går efter besøgende og salg, giver det ingen mening at måle på antal eksponeringer. Når man opretter bannerkampagner i AdWords, kan man eksempelvis vælge mellem CPC- eller CPM-afregning. Det er et rigtigt godt eksempel på, at bannerannoncer kan bruges til begge dele. Man bør som annoncør blot vælge sin afregningsform ud fra, hvad man grundlæggende ønsker fra kampagnen... og skræmmende mange har aldrig gjort sig dette klart.

Jeg hjælper med på www.madforlivet.com. Sunde opskrifter og inspiration til et sundt liv.

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 07
Skrevet kl. 23:48

AdXpert:

... at bannere ikke kun er til branding. Bannere kan bestemt også bruges til direct-respons annoncering, altså til at skabe klik og salg. Som annoncør bliver man dog altid nød til at gøre sig klart, hvad det grundlæggende mål med kampagnen er. Er det at få besøgende og salg (klik og konverteringer) eller det branding (annoncevisninger)...

Ja, det KAN de bruges til, men de er bare ikke velegnede til det. Hvis du er ude på at få direct-response ud af din annoncering, så skal det godt nok være et effektivt banner eller meget lav CPM, hvis det prismæssigt skal kunne hamle op med annoncetyper som Adwords.

AdXpert:
Når man opretter bannerkampagner i AdWords, kan man eksempelvis vælge mellem CPC- eller CPM-afregning. Det er et rigtigt godt eksempel på, at bannerannoncer kan bruges til begge dele. Man bør som annoncør blot vælge sin afregningsform ud fra, hvad man grundlæggende ønsker fra kampagnen... og skræmmende mange har aldrig gjort sig dette klart.

Jeg tror nu også kun, det er i Adwords, at du kan få bannere, hvor du betaler med CPC. Andre steder betales bannere med CPM, da du jo ellers ikke betaler for branding-værdien.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)