Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trusler for brug af varemærke/firmanavn

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. May 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige startet en webshop op og den er fint på vej op på side 1 på google.

Dette har bevirket at et navngivet firma har kontaktet mig og truet med at gøre de nødvendige tiltag for at forhindre at jeg sælger reservedele til "køretøj fra (firmanavn)" De mener at jeg misbruger/bryder markedsføringsloven ved at bruge deres firmanavn til markedsføring af mine vare.

Eks. kunne være således: 20" dæk til Kildemoes cykel.
Her ville jeg så bruge "Kildemoes" som menupunkt i min webshop og det mener det pågældende firma ikke jeg har lov til.
(Det kunne være det er fordi at min webshop har en bedre placering på google end deres :-))

Jeg mener, at der er trods alt mange webshops hvor man kan finde reservedele til Ford, Opel, Mazda etc.

Har de noget at have det i eller er det tom snak?

Skal jeg fjerne deres firmanavn/produktnavn fra webshoppen?

Mest af alt har jeg den største lyst til at optimere min webshop helt vildt på deres produkt.

Tilmeldt 2. May 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:36

Hmmm faldt lige over denne pasus i loven om markedsføringsret - Produktefterligninger.

5. Reservedele
Reservedele udgør såvel et selvstændigt marked, ligesom det ofte er en nødvendighed for vedvarende brug. For at gøre opmærksom på reservedelsproduktionen vil det normalt være nødvendigt at henvise til det oprindelige produkt. Varemærkelovens §5, nr. 3 udstikker de almindelige retningslinjer:
Indehaveren af en varemærkeret kan ikke forbyde, at andre i overensstemmelse med god markedsføringsskik gør erhvervsmæssig brug af varemærket, når dette er nødvendigt for at angive anvendelsen af en vare eller tjenesteydelse, navnlig som tilbehør eller reservedele.

Så mon ikke jeg skulle være dækket ind og roligt kan fortsætte med salget af reservedele. Big Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:48

Det kan godt være, at pengene til en advokat ville være godt givet ud :)
(Interessant paragraf - der lærte jeg noget)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:22

En ting du skal være opmærksom på er, at advokater og firmaer ofte sender "trusselsbreve" ud, hvor de truer med bål og brænd hvis man ikke gør som de siger - uden at der nødvendigvis er juridisk grundlag for det de ønsker. Det er derfor altid en god ide, at få en advokat til at se på disse trusler, hvis du er i tvivl.

De kan dog fortsat stævne dig, uanset hvor grundløse deres anklager er. Og hvis de har flere penge end dig, til advokater og retssager, så kan de i praksis ende med at tvinge dig (af økonomiske årsager - fordi du ikke har råd til at forsvare dig ordentligt) til at gøre som de ønsker, uanset at de ikke har juridisk ret til det.

Det er desværre betingelserne i en retsstat som den danske. Har man ingen penge er kan det være meget svært at håndhæve sine civile rettigheder

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 12:07

Mikkel - for hulen - du har set lyset - er det nødvendigt at offentliggøre det - Devil

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:11

Ja, du ved jeg kan jo ikke holde min kæft :)

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 12:14

ja, jeg ved det, det ved faktisk alle . hø hø...

nå jeg starte lige en tråd, der skal bringe mig i hunør til firmaets frokost...

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 12:17

Ikke for at skulle gå offtopic, men jeg har personligt oplevet det på egen krop. Fik for et par år siden en arbejdsskade i skulderen og har efterfølgende forsøgt at opnå svie og smerte ved modparten....dette har resulteret i flere breve hvor jeg svines til og kaldes det ene og det andet....i håbet om at jeg opgiver mit mål.

Men nej, de får mig ikke!

Så ja, nogle advokater bruger de midler de kan (især uetiske) for at få modparten til at opgive.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)