Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danawebshop - kun for folk der har råd at miste kunder - og har stor tålmodighed

Side 3 ud af 5 (47 indlæg)
Fra Roskilde
Tilmeldt 25. Nov 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel >

Hvad anbefaler du i forhold til håndtering af mellemrum i URL´er ?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:46

> Hvad anbefaler du i forhold til håndtering af mellemrum i URL´er ?

Bindestreg -
Underscore _ kan man ikke se hvis det er et understreget link og %20 gør adressen svær at skrive læse for almindelige mennesker

Bindestreg er iøvrigt den mest sikre måde, at få søgemaskinerne til at forstå, at der er tale om et mellemrum.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 10:19

davidkrogstrup:
Luk af for flere URL'er til samme side. Dublicate content er gift i forhold til at opnå gode resultater i søgemaskinerne
Jeg vil da umiddelbart mene at vores system ikke giver adgang til samme side via flere forskellige URL´er - kan du give et konkret eksempel på dette problem i vores system?

1. dejligekrudtugler.dk/Forside.html
  2. dejligekrudtugler.dk/Forside
  3. www.dejligekrudtugler.dk/Forside.html
  4. www.dejligekrudtugler.dk/Forside

Det er umiddelbart 4 forskellige URL'er. Kun én burde virke, resten skal lukkes af med en 301 redirect.

davidkrogstrup:
Brug fonetisk omskrivning af URL'er, så der ikke fremkommer æøå og mellemrum (brug bindestreg)
Inden vi programmerede vores URL system, brugte vi en del tid på at researche hvad der er den mest hensigtsmæssige URL navngivning, og det var mit indtryk at der var delte meninger om dette. Vi har derfor valgt at fastholde visning af æøå og mellemrum som %20 i vores URL`er. Men hvis du kan påvise at det uden tvivl er en bedre løsning at benytte fonetisk omskrivning og bindestreger i stedet for mellemrum, så vil vi naturligvis omskrive denne del i vores system ved næste udviklingsrunde, da det jo selvsagt er i vores interesse at systemet fungerer bedst muligt med søgemaskinerne.

Mikkel deMib har vist dækket det emne ret godt, ellers kan du også kigge lidt her: http://www.amino.dk/forums/p/46720/277903.aspx
Ud over Mikkels argumenter, så er det også ret vanskeligt at gå ind på en side med æåø, hvis man sidder på en udenlandsk computer uden de knapper. Kun de færreste ved hvordan man laver et æ på et UK tastatur :-)

davidkrogstrup:
Gør det muligt at angive unik beskrivelse i meta tags for hver side
Det er allerede muligt i systemet i dag - men det er ikke sikkert at vores kunder benytter det...

Fair nok ;-)

davidkrogstrup:
Lav server-side validerings af forms - der checkes kun med Javascript om jeg har udfyldt et påkrævet felt, det kan fejle...
Det vil undre mig meget hvis vores forms ikke også bliver valideret server-side, men jeg kan da ikke afvise at dette er "smuttet" i nogle tilfælde. Har du et konkret eksempel på en formular, hvor du har konstateret dette problem?

Nu kan man generelt slet ikke bruge shoppen ordentlig uden Javascript, da menuer ikke kan udfoldes ved Javascript disabled. Alligevel så bør I lave server side validering på indtastning af bestillingsadresse. Jeg skøjter lige over den side med JS slået fra. Nyhedsbrev tilmelding er der heller ingen brugbar "din email er ugyldig" hvis man intet skriver - dog en ordentlig server side validering når man har javascript slået til...

... nå, så kan mit indlæg åbenbart ikke være længere :-)

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 10:40

Haha, okay. Amino fungerede heller uden Javascript... skulle lige genaktiveres :-)

davidkrogstrup:
Ryd op i html-koden, den er frygtelig at se på og fjerner/distraherer fokus fra det reelle indhold som søgemaskinerne gerne skulle kunne finde let.
Jeg er ikke enig med dig i at html-koden er frygtelig at se på. Vi gør meget ud af at opbygge en fornuftig og overskuelig opbygning af siderne via DIV´er og CSS styring. Men husk på at det content som kunderne selv indlægger på siderne via web-editoren ikke altid ser lige "lækkert" ud, men det er jo lidt ude af vores kontrol...

Under et produkt er det såment ikke

class="productDescriptionContainer"

som jeg finder problematisk, men derimod alt det javascript I propper ind i menuen, længere JS kode som let kunne separeres ud i ekstern fil og diverse "småting" med HTML'en.
Det er selvfølgelig generelt en smagssag det ved jeg godt og qua mit eget arbejde, så skal min faglige stolthed selvfølgelig få øje på det at jeres kode trods alt er rodet, fyldt med unødigheder og ikke synderligt struktureret.

SEO-mæssigt er det dog nok begrænset hvad der kunne vindes på at lave koden 100% tableless, struktureret og semantisk - så det er selvfølgelig en prioriteringssag. Mængden af javascript i jeres menu skæmmer nu lidt. Kan ikke helt overskue om dét har seo-mæssigt konsekventer, det må I enten selv teste på eller snakke med en ekspert på området som fx deMib.

davidkrogstrup:
eres problem med at man automatisk kommer ind på den engelske version skyldes sandsynligvis Cookies. I starten kom jeg fint ind på den danske side, men efter at have forbi http://dejligekrudtugler.dk/uk/Home.html kommer jeg automatisk ind på den engelske side
Så vidt jeg husker, så var det konkrete problem med shoppen dejligekrudtugler.dk at nogen (jeg er ikke sikker på om det var en DanaWeb medarbejder eller kunden selv) havde lavet en domæneopsætning der betød at den test-adresse hvorpå selve shoppen lå hos DanaWeb blev vist på det rigtige domæne i en FRAME løsning.

Okay, men som jeg skrev tidligere så er problemet der stadig og jeg ser ikke siden i frames. Det er 99% sikkert cookie relateret.

davidkrogstrup:
Dette gav nogle session-cookies problemer, da der pludselig foregik nogle utilsigtede skift fra eet domæne til et andet. Er det kunden, der selv foretog denne opsætning hos dennes DNS-udbyder uden at informere DanaWeb, synes jeg ikke DanaWeb kan holdes ansvarlig for de problemer dette medførte

Vrøvl.
Først og fremmest så bør jeres medarbejdere på sekundet spotte så simpel en fejl.

Dertil så kan en kunde jo ikke oprette domæner i jeres IIS, så selv om kunden styrer domæner udefra kan de højest lave en redirect som intet problem kan give, eller en frame løsning som ikke kan være baggrunden for at shoppen håndterer sprog via cookies.

I øvrigt, hvis flere domæner opsat igennem jer, ikke giver en korrekt 301 redirect, så kan de fire URL'er i forrige post ganges op med hvert ekstra domæne kunden har. Wauv det er meget dublicate content :-)

davidkrogstrup:
er det derimod en medarbejder hos DanaWeb, bør det naturligvis udløse et krav om kvajebajer til vedkommende og en undskyldning til kunden.

Det er i hvert fald en fejl at jeres supportpersonale eller en teknikker ikke kunne spotte fejlen. Jeres priser taget i betragtning, så bør man kunne forvente at I ofrer lidt tid på problemer af den art - det tog mig under to minutter at finde fejlen og jeg er ikke programmør :-)

Så skip i straks en jule-kvaje-bajer til kunden og en til mig som tak :-)

Tilmeldt 19. Jun 08
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 10:51

Hej, det er mig, der har denne shop, og jeg er lidt nysgerrig nu - for jeg må indrømme, at jeg er "stået lidt af" på alt det her tekniksnak. Er der en der kan forklare lidt om det på "dansk" :-) Hvad er det for noget med at siden er rodet og forvirrende er der en der skriver - noget med html sprog. Og det du skriver med 4 URLer og dublicate content - det er ikke godt, kan jeg forstå - eller? og betyder det noget for, hvordan søgemaskinerne "finder siden.

Fra Kerteminde
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 11:01

Hej fit4kids,

Min løsning er også en DanaWeb løsning og jeg får nogle rigtig gode resultate i søgemaskinerne(især google) så umiddelbart har det ikke noget at sige. Efter få måneder havde jeg f.eks en topplacering på ordet fiskegrej hvilket er søgeordet indenfor denne branche. Se resultatet på google her

Så du skal ikke være nervøs for at deres system ikke bliver fundet godt på søgemaskinerne.

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 11:06

fit4kids:
jeg må indrømme, at jeg er "stået lidt af" på alt det her tekniksnak. Er der en der kan forklare lidt om det på "dansk" :-)

Ganske forståeligt :-)

fit4kids:
Hvad er det for noget med at siden er rodet og forvirrende er der en der skriver - noget med html sprog.

Retfærdigvis skal det siges, jeg arbejder selv med HTML til dagligt og er derfor farvet af at gøre det lidt anderledes end Danaweb gør. Hvor stort et problem det så reelt er, måden Danaweb benytter er, kan diskuteres. Jeg har ikke checket din side igennem i forskellige browsere, prøv selv at gennemgå din side med http://www.browsershots.org og undersøg om din side der rigtig ud i forskellige browsere.
Om det giver problemer med søgemaskinerne, vil jeg lade andre vurdere...

fit4kids:
Og det du skriver med 4 URLer og dublicate content - det er ikke godt, kan jeg forstå - eller? og betyder det noget for, hvordan søgemaskinerne "finder siden.

Det har noget at gøre med, at søgemaskinerne kan finde fire identiske versioner af din shop - men selvfølgelig kun har behov for én version i deres indeks. Frem for at du har styrringen over, hvilken af dine URL'er/adresser som bliver indekseret, så overlader du den kontrol til søgemaskinerne. Samtidig åbner ud lidt for, at en konkurrent kan skade dig, men det er et langt-ude tænkt eksempel og slet ikke relevant med mindre du arbejder meget hardcore med SEO og har nogle konkurrenter der gør det samme...

Fik jeg gjort det mindre tekniske denne gang Hmm

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:15

> Så du skal ikke være nervøs for at deres system ikke bliver fundet godt på søgemaskinerne.

Du er desværre ude i det jeg plejer at kalde en omvendt argumentation :)
At dit website klarer sig godt i søgemaskinerne frikender ikke nødvendigvis dit publiceringssystem for alvorlige fejl, der kan give problemer i søgemaskinerne. Ikke at der nødvendigvis er det med med DanaWeb. Men det svarer lidt til at konkludere, at fordi jeg ikke er har fået en bøde for at køre for stærkt, så vil andre heller ikke få det.

Vi har tidligere - også i Danmark, oplevet at selv meget store udbydere af publiceringssystemer for sent anderkendte de problemer der var med deres system - og pludselig en dag, så forsvandt mange af deres kunder fra søgemaskinerne. Der er ingen grund til at nævne navnene her, da pointen ikke er, at hænge nogle ud. Pointen er, at man som udbyder af publiceringssystemer bør tage det med søgemaskinerne meget alvorligt og lytte på de folk der har mest praktisk erfaring med hvad der kan gå galt. For når det først går galt står man med en masse rigtig sure og skuffede kunder - og det er der jo ingen der har glæde af :)

Vi kan alle begå fejl - det vigtig er, at man får dem rettet inden det går galt

Tilmeldt 19. Jun 08
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 20:14

Hej , jeg har lige et spørgsmål mere.

Hvad er det for noget der bliver nævnt med unik beskrivelse i meta tags for hver enkelt side ? ( mener de mht søgeoptimering - og hvordan kan en alm. person ude fra se så meget omkring min butiks administrative opsætning..... jeg synes da ikke, jeg kan se sådan noget, når jeg er inde i andres shops

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 10:32

fit4kids:
og hvordan kan en alm. person ude fra se så meget omkring min butiks administrative opsætning..... jeg synes da ikke, jeg kan se sådan noget, når jeg er inde i andres shops

Man lærer forskellige tricks når man arbejder med web til dagligt... ikke ulovlige eller skumle metode, men blot at "tolke" meget mere ud fra det man kan se, end en alm. besøgende gør :-)
Hvis du højreklikker på din webshop og vælger "Vis kilde" så kommer der en masse kode frem. Sikkert ret uforståeligt for dig, men for en som mig der arbejder med det, kan jeg ud fra den kode "læse" mig til en hel del om din shops opbygning.

fit4kids:
Hvad er det for noget der bliver nævnt med unik beskrivelse i meta tags for hver enkelt side ? ( mener de mht søgeoptimering

Så meget ved jeg ikke om Danawebs system, da jeg aldrig har arbejdet med det. Mon ikke det er noget af den slags der support kan hjælpe med (mind dem om det med kvaje-bajeren nu du har fat i dem Stick out tongue )

Side 3 ud af 5 (47 indlæg)