Nicolai Lønne >
Jeg sidder med som systemudvikler for DanaWebShop systemet og blev af Kenneth Stampe (DanaWeb) gjort opmærksom på dit indlæg.
Jeg vil gerne give en hurtig tilbagemelding på dine punkter:
Luk af for flere URL'er til samme side. Dublicate content er gift i forhold til at opnå gode resultater i søgemaskinerne
Jeg vil da umiddelbart mene at vores system ikke giver adgang til samme side via flere forskellige URL´er - kan du give et konkret eksempel på dette problem i vores system?
Brug fonetisk omskrivning af URL'er, så der ikke fremkommer æøå og mellemrum (brug bindestreg)
Inden vi programmerede vores URL system, brugte vi en del tid på at researche hvad der er den mest hensigtsmæssige URL navngivning, og det var mit indtryk at der var delte meninger om dette. Vi har derfor valgt at fastholde visning af æøå og mellemrum som %20 i vores URL`er. Men hvis du kan påvise at det uden tvivl er en bedre løsning at benytte fonetisk omskrivning og bindestreger i stedet for mellemrum, så vil vi naturligvis omskrive denne del i vores system ved næste udviklingsrunde, da det jo selvsagt er i vores interesse at systemet fungerer bedst muligt med søgemaskinerne.
Gør det muligt at angive unik beskrivelse i meta tags for hver side
Det er allerede muligt i systemet i dag - men det er ikke sikkert at vores kunder benytter det...
Lav server-side validerings af forms - der checkes kun med Javascript om jeg har udfyldt et påkrævet felt, det kan fejle...
Det vil undre mig meget hvis vores forms ikke også bliver valideret server-side, men jeg kan da ikke afvise at dette er "smuttet" i nogle tilfælde. Har du et konkret eksempel på en formular, hvor du har konstateret dette problem?
Lav topbanneret til home-link
God idé, men måske lidt "over-kill" at tage med på en liste over SEO relaterede fejl/mangler...
Ryd op i html-koden, den er frygtelig at se på og fjerner/distraherer fokus fra det reelle indhold som søgemaskinerne gerne skulle kunne finde let.
Jeg er ikke enig med dig i at html-koden er frygtelig at se på. Vi gør meget ud af at opbygge en fornuftig og overskuelig opbygning af siderne via DIV´er og CSS styring. Men husk på at det content som kunderne selv indlægger på siderne via web-editoren ikke altid ser lige "lækkert" ud, men det er jo lidt ude af vores kontrol...
Jeres problem med at man automatisk kommer ind på den engelske version skyldes sandsynligvis Cookies. I starten kom jeg fint ind på den danske side, men efter at have forbi http://dejligekrudtugler.dk/uk/Home.html kommer jeg automatisk ind på den engelske side
Så vidt jeg husker, så var det konkrete problem med shoppen dejligekrudtugler.dk at nogen (jeg er ikke sikker på om det var en DanaWeb medarbejder eller kunden selv) havde lavet en domæneopsætning der betød at den test-adresse hvorpå selve shoppen lå hos DanaWeb blev vist på det rigtige domæne i en FRAME løsning. Dette gav nogle session-cookies problemer, da der pludselig foregik nogle utilsigtede skift fra eet domæne til et andet. Er det kunden, der selv foretog denne opsætning hos dennes DNS-udbyder uden at informere DanaWeb, synes jeg ikke DanaWeb kan holdes ansvarlig for de problemer dette medførte - er det derimod en medarbejder hos DanaWeb, bør det naturligvis udløse et krav om kvajebajer til vedkommende og en undskyldning til kunden.
Jeg kan afslutningsvis kun gentage med Kenneth Stampe har skrevet - har nogen konstruktiv saglig kritik af systemet, hører vi meget gerne fra dig. Vi er kun interesseret i at forbedre vores system og lytter gerne til kritik.