> Jeg ser ikke det som at blive sammenlignet som noget skidt, Der findes kun meget få eksempler på virkelig originale plader og musikproduktioner - men når de så dukker op, får de som regel også en del opmærksomhed. Af de danske plader som jeg selv lige kan huske, der var virkelig outstanding (i forhold til markedet på det pågældende tidspunkt) kan nævnes:
Alle ovenstående plader - og der er naturligvis flere, brød radikalt med hvad der var normen på det pågældende tidspunkt Da Anne Linnet udgav Marquis de Sade chokerede hun den samlede danske feministbevægelse, ved at synge om SM, undertrykkelse og sex på en måde, som bestemt ikke var normen dengang. Produktionen var også helt unik - den første danske plade med elektroniske Simmons trommer og hård funk bass hele vejen. Outstanding! Supertanker - og den turne der fulgte, var også en kapitel for sig selv. Jeg hørte dem i det nu nedlagte Saltlageret i København til en koncert der var højere end noget andet der nogensinde havde været spillet i byen. VIRKELIG højt var det! Call of The Wild og Break The Limits er også begge eksempler på, et radikalt genereskift i markedet. Ingen spillede cow-punk andre end DAD - og Break The Limit var første gang en DJ kom på vinyl. Alle regler blev brudt og helt nye plader blev skabt. Det er blevet sværere at være "out standing" i dag - men langt fra umuligt. Og det er sjovt at være det! :) |
Man kan så med de navne trække nogle paralleler til udenlandske "acts", men ja de stak ud i DK.
Det mest modige jeg har observeret i DK er enten Ibens med Carsten Lykke " opdaget " af Nick Foss . Og Nik og Jay
Begge stikker totalt ud fra den danske norm, da de kom frem. Begge blev de latterliggjort, men senere elsket(også af dem som tidligere grinte af dem). Man kan så synes om dem hvad man vil.
For tiden er mit elskede barn indierock branchen ved at sælge så hurtigt ud, at mit hjerte knuses. Det sidste sted for den ikke normaliserede musikkunst form har solgt helt ud. Intet sker der, andet end præfabrikerede acts med fuldskæg og sørgmodige hundeøjne. Ja så savner man Klichè og andre der turde noget. Hvilket er mit clue til virkelig at komme frem i verdenen : at turde
Jokeren spændte også godt i den anti-danske lir mens de andre stadig gik i flyverdragt.
Nå men ingen grund til at blive nostalgiske.
Fyr den max af Frescho.. måske a la Eminem, Nik Og Jay og en masse andre der bare står helt fremme i skoene, hvor man enten ikke kan lade være med elske dem eller hade dem. Men de er ikke ligegyldige. Fordi det er døden for en kunstner eller en iværksætter