Hey Frescho
Jeg spiller selv musik. Skal snart i Sun Studio og have mikset og masteret af en af dk`s førende producere. Jeg får det næsten gratis(et symbolsk beløb), da de tror på mig. Nu er jeg inde i et netværk med folk med mange mange penge, kan ikke nævne navne. Det betyder dog ikke at min musik bliver en sællert, men netværket og den hjælpende hånd er strukket ud. Hvis jeg så leverer hvad de håber, er mange døre åbne. Min livsfilosofi har altid været, at hvis du kan dit kram, skal folk nok få øre for dig. Og hvis de ikke har , er du nok ikke så kommercielt interessant som man selv tror man er. Men glæden ved musikken kan ingen tage fra en Min pointe er : hvis du er inde i de dyre studier, er du kun et led væk fra folk med rigelige ressourcer. Imponer dem. De har også alt know how`en og alle de andre netværk Det aldrig dårligt at spørge om hjælp, men som de andre businessfolk herinde skriver: Lav en forretningsplan. Bliv business orienteret. Det hjælper også på musikken er min erfaring. En forretningsplan kan downloades på startvækst.dk God fornøjelse med musikken Og ja lad os høre produktet Jimi |
Mange tak for de gode svar. Jeg undskylder hvis mine indlæg ikke er uddybende og forklarende. Men da jeg ikke har meget tid, ender det med at være om natten jeg får taget mig tid. Så er man ikke helt ved sine fulde fem.
Jeg har en nogenlunde oversigt over udgifter og diverse. Har lagt plan over forløbet og hvad der skal gøres hvornår - Kan lige prøve at komme med en lille gennemgang.
10 Numre indspillet, mixet og masteret - 5000-7000 kroner. (Kan gøres billigere, men jeg regner ud fra normal studie pris)
Musik produktioner, får jeg sådan set kastet i nakken. Har såkaldte beats, fra producerer der samarbejder med en Sony signet artist. Eneste udgift vil måske være symbolsk beløb for hårdt arbejde - 1000-2000 kroner.
Cd tryk - ca. 8000 kroner (Ved Airplay)
Fotograf til covershoot og diverse. Har jeg kontakter som gør det gratis - Som samtidigt er utrolig dygtig!
Flyers & stickers (ikke en nødvendighed) - 1500-2000 kroner.
Digital udgivelse hos Digidi (TDC, Itunes osv.) - 1000 kroner
Så er der ikke andet sådan set. Release party og hvad der høre til er også i tankerne. Det kan så også gøres gratis.
Det er umiddelbart hvad jeg har fundet frem til af omkostninger for en udgivelse.
Jeg tænker mig at få stablet denne udgivelse på benene først og fremmest, derefter ordnes der distributionsaftaler med diverse shops. Det er i første omgang. Streetwear shops etc. Men også Fona og andre større kæder kunne komme frem. Men hensyn til promovering har jeg allerede en del mennesker der venter på en udgivelse. Da jeg har haft ca. 300 plays i gennemsnit om dagen på myspace kan man ikke tage helt fejl. Er blandt andet blevet udvalgt af arto's brugere gennem stemmesystem som vinder af deres idol konkurrence, hvor man uploader sin musik og folk derefter kommenterer og dømmer. Ellers, er der flyers, spillejobs - Har tænkt mig at få stablet en Danmarks turné på benene med omkring 20 jobs rundt om i landet. Internettet på diverse musik sider, ungdomssites og lign. Denne strategi har jeg før haft brugt da jeg tidligere på året spillede utrolig meget live. Hvilket gav et yderst positivt resultat. Et release party i indre københavn, det kan gøres gratis da det tiltrækker kunder på det eventuelle spillested. Hvis det ikke skulle være muligt, kender jeg til en del bookere og arrangører der kan sørge for det til en overkommelig pris.
Som sagt er jeg åben for forslag ang. modregning. Da jeg snakkede med Marketingschefen fra Qxl kom det på tale med et promo nummer, samt salg gennem deres side. Jeg er en taknemmelig herre som med glæde promoverer dem som har hjulpet mig, og hjælper dem på alle måder jeg nu kan. Kun fantasien sætter grænser jo. Jeg er endda villig til at vi afskar mig al profit indtil pengene er kommet tilbage igen, gennem salg. Eller lign aftale. Jeg brænder for at komme på gaden med en fysisk udgivelse. Det ønske har jeg haft i rigtig lang tid, og gør det ikke for profitten, så det kan vel betragtes som et lån ;) Det er jo til at snakke om. Reklame på coveret er selvfølgelig en "nødvendighed" :)
Jeg har ikke været meget for at linke til mit musik da det der ligger oppe på nettet er forældet i mine øjne, men nu skal man jo ikke være så selvkritisk hele tiden. Kun i studiet og "in the progress" www.upline.dk/micp/lyt.html - Og ja! Jeg har en anden bruger herinde som jeg umiddelbart ikke kunne hitte kodeordet på. Det er dog generhvervet - Men fortsætter som trådejer med denne indtil dets slutning.
Problemet indenfor hiphop kulturen er, at der bliver ikke givet chancer. Du må selv ud og hive fat i folk der er interreserede og udarbejde en masse musik som du kan bygge din "karriere" op på. Det er rigtigt jeg har forbindelsen til folkene, der er godt oppe i branchen. Men de høre jo adskillige genrer og musik stykker fra upcommere hver eneste dag. Så jeg har ladet mig fortælle de ønsker at se, artisterne virkelig brænder for det, og at de er villige til at gå ud og lave et fuldkommen produkt.
Nu kan jeg ikke rigtig huske om der var mere, som skulle nævnes. Men ellers sig lige til! Jeg vil skam det her :)