Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætteri & innovation

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

jeg har min baggrund i universitetssektoren, hvor jeg efterhånden har haft fingrene i det meste, som der bliver tilbudt i København af innovationskurser på universitetsniveau. Jeg har også en del venner, der arbejder akademisk med innovation og venner, der har egen virksomhed eller er igang med at starte en op.

De akademiske innovationsfolk arbejder meget med forskelige psykologiske modeller for innovation; hvordan man får folk til at få forretningsideer. Det virker lidt på mig som om de fokuserer meget på lange beslutningsprocessor, hvor man når igennem alle disciplinerne fra Handelsskolen for at nå frem til en beslutning om hvad der duer som forretningside og hvordan man skal implemtere den. Men når jeg har kontakt med de succesfulde iværksættere, som jeg kender, virker det snarere som om at de laver en lynhurtig cost/benefit-analyse af en given forretningside, sætter det hele i gang og retter så detaljerne til undervejs istedet for at lave en langsigtet forretningsplanlægningsfase.

Så det spørgsmål, jeg ville stille jer, var: hvor vigtigt er det for iværksættere at kunne træffe hurtige taktiske & strategiske beslutninger?

/Anders
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 07:16

Hej Anders

Min opfattelse er at det er 100 gange vigtigere, end verdens længste uddannelse. I den virkelige verden skal der tages mange beslutninger hver dag og du kan ikke sidde og analysere dem alle.

Dbh Martin
Fra København
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 10:39
It depends!

Er du i et marked med en kort produktcyclus (fx mobiltelefoner, for at tage et dårligt eksempel), så er jeg sikker på at det er vigtigt at kunne reagere hurtigt på kundepræferencer, og konkurrenternes nye modeller.  

Er du i bioteknologi, så er behovet for hurtige beslutninger ikke vigtigt, fordi det kræver tiår at forske i, og udvikle nye produkter. 

Jeg har læst et sted, at det ikke er så vigtigt hvilken strategi man følger, men vigtigt at man konsekvent følger den strategi man har udstukket (medmindre det er en en katastrofekurs, naturligvis). Ofte skifter iværksætteren strategi flere gange på kort tid, i frustration over manglende resultater. I det lys er korte beslutningsprocesser ikke noget aktiv.

Amjad

Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 18:39

Hej Anders.

Jeg tror også det er meget forskelligt - alt efter om man vil udvikle et produkt der allerede findes variationer af - da kan det gå væsenligt hurtigere at finde frem til måder man vil styrke og sælge netop sit produkt, fordi man har noget at sammenligne med. Anderledes er det nok, når man opfinder noget helt fra bunden af. Her kan det være meget vigtigt at stikke tommelfingeren grundigt i jorden og overveje, om man har opfundet verdens bedste løsning på et problem som ikke vil være en realitet i fremtiden pga. forskellige faktorer.

Jeg tror aldrig man kommer ud over den hurtige og intuitive analyse - det er typisk den alle starter med - og finder man frem til, at der er ubekendte faktorer, som skal afdækkes inden man kan overtale en eventuel investor, så kan man lave en dybere analyse.

Under alle omstændigheder, så jo mere tid man bruger på at spekulere over om ens idé er god, jo mere sakker man bagud i forhold til andre der muligvis har samme idé - så, altså, er idéen god nok, så kræver den i sin natur ikke størrer analytisk forarbejde (sådan er det med gode ideer :)

Iøvrigt kunne jeg godt tænke mig at læse noget af det materiale du har fået på de forskellige kurser, hvis det er muligt på nogen måde?..

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Tilmeldt 8. Jun 05
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 09:28

Så det spørgsmål, jeg ville stille jer, var: hvor vigtigt er det for iværksættere at kunne træffe hurtige taktiske & strategiske beslutninger? /Anders
fficeffice" />

Anders,

Meget vigtig! Der er ingen gode entrepreneur som siger, ”jeg har en fantastik ide så skal jeg bare laver et business plan".  Man kom i gang (hvis man kan finde den rigtig mennesker til at komme i gang med - sværeste punkt i en opstart) og så tidlige undervejs laver man en forretnings plan

Jeg har altid sagt "at start en firma er lig som at kom ud af døren morgen, og at laver en forretnings plan er lig som et børste tænder".  Man står op, finde morgenmad, kigge på vejret, smed tøj på, osv. (strategisk beslutninger).  Du behøve ikke børste tænder første ting, men det er bedst hvis man gøre det før man går ud af døren.  Hvis man ikke gør det, den eneste man skade er man selv.

/Og så er det dem som børste tænder man kan slet ikke finde tøjet frem.

Andy

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:50
> innovationskurser på universitetsniveau.

Det er nok bare mig der er en anarkistisk "punk" men det løber mig koldt ned af ryggen når jeg hører den slags :)

Det minder mig lidt for meget om folk der vil analysere sig frem til hvad god kunst er. Det kan man sgu ikke. Det skal føles rigtigt i maven. Thats it!
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:37
Jeg har fulgt to kurser; et på Københavns Universitet(KU) og et på Handelshøjskolen (CBS) (jeg læser på IT-Universitetet).

Kurset på KU hedder Et værktøjskursus i "Innovation og Iværksættelse" for bachelor- kandidat- og ph.d.-studerende. Den primære bog, som vi brugte der, var Forretningsplanen, som du kan downloade her. Den er en god introduktion til de forskellige faser af forretningsplanlægning; men det er en god ide at supplerer den med yderligere litteratur, så man kan komme ordentligt til bunds i de enkelt faser (konkurrentanalyse, produktudviklingsanalyse etc.).

Kurset på CBS hed "Innovation & Entrepreneurship" og blev undervist af Henrik Herlau.
Formålet med kurser var at lære innovationsledelse efter Herlau''s model. Innovationsledelse er ledelse af innovative teams; dvs. teams som skal opfinde nye forretnings-modeller, -produkter og -serviceydelser. Problemet med de fleste virksomheder er at den klassiske hierakiske organisationsmodel er kontra-produktiv for innovation. Innovation handler om fri ide-udvikling og mange af de sociale og organisatoriske strukturer i virksomheder modarbejder det. En måde at løse problemet på er ved at skabe "innovationslommer", hvor folk bliver coachet (af innovationledere) til at være innovative. Den psykologiske betegnelse for det er "framing", hvilket bedste kan sidestilles med "iscenesættelse"; -man skaber et socialt rum som er iscenesat til fri ide-udvikling.

Det er (efter min mening) den næst-bedste måde at lave innovation i en virksomhed på. Problemet med den er at det er en udvalgt flok, som arbejder med innovation og som kun gør det på udvalgt tidspunkter. Innovationen er eksklusiv, isoleret og mange af praktikerne i virksomheden vil ikke komme i kontakt med den. Disse folk kan have en masse værdifulde erfaringer, som ikke kommer i spil.

Den bedste måde at lave innovation i en virksomhed er hvis [b]hele[/b] virksomheden er "iscenesat" til innovation, dvs. alle i virksomheden hele tiden forsøger at forholde sig kritisk til det, de laver og prøver at finde nye måder at gøre det på. Det kræver at innovation er en grundlæggende værdi i virksomheden (og som bliver belønnet) og at [b]alle[/b] i virksomheden bliver hørt og taget seriøst, når de kommer med nye ideer.

Handelshøjskole-kurset brugte et kompendium af tekster, som var sammensat af forsk. artikler, hvoraf jeg rent faktisk ikke ved hvor mange af dem er fra. Men jeg har en liste over bøgerne:
[b]Argyris, C & Schön, D. (1996): Organizational learning II: Theory, Method, and Practice. Reading, MA: Addison-Wesley.[/b]
-Argyris & Schön handler om de måde vi arbejder på i grupper og i møder. De arbejder med to modeller: model 1 er den klassiske måde at holde møder på og omgås, hvor alt for meget tid bliver brugt på gensidig anerkendelse og opretholdelse af den sociale struktur i organisationen; model 2 er en metode til at ændre de møder vi kommunikerer på, så kommunikationen bliver mere hensigtsmæssig og ælig.

[b]Boisot, M. (1999) Knowledge Assets, Oxford University[/b]
-Knowledge assets handler om hvordan viden er fordelt på forskellige personer i virksomheder. Den giver et godt analyse-værktøj for at finde ud af hvor viden er i organisationen, hvor kompleks viden er og hvor indlejret viden er i de ting, man laver i virksomheden.

[b]Herlau, H. & Tetzschner H. (1999) Fra Jobtager til Jobfinder, Samfundslitteratur[/b]
-FJTJ er et forsøg på at forklare hvad er problemet med danske iværksættere og hvad man kan gøre for at ændre det. De identificerer problemet som "John Wayne"-komplekset; den danske iværksætter er én mand med én ide, som selv rider ud over stepperne for at realisere den; så må folk følge med efter evne og lyst. Alternativet er innovation i grupper, hvor folk sam
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:48
Lavede en anonym post...her er den med rettelse.

Jeg har fulgt to kurser; et på Københavns Universitet(KU) og et på Handelshøjskolen (CBS) (jeg læser på IT-Universitetet).

Kurset på KU hedder Et værktøjskursus i "Innovation og Iværksættelse" for bachelor- kandidat- og ph.d.-studerende. Den primære bog, som vi brugte der, var Forretningsplanen, som du kan downloade her. Den er en god introduktion til de forskellige faser af forretningsplanlægning; men det er en god ide at supplerer den med yderligere litteratur, så man kan komme ordentligt til bunds i de enkelt faser (konkurrentanalyse, produktudviklingsanalyse etc.).

Kurset på CBS hed "Innovation & Entrepreneurship" og blev undervist af Henrik Herlau.
Formålet med kurser var at lære innovationsledelse efter Herlau''s model. Innovationsledelse er ledelse af innovative teams; dvs. teams som skal opfinde nye forretnings-modeller, -produkter og -serviceydelser. Problemet med de fleste virksomheder er at den klassiske hierakiske organisationsmodel er kontra-produktiv for innovation. Innovation handler om fri ide-udvikling og mange af de sociale og organisatoriske strukturer i virksomheder modarbejder det. En måde at løse problemet på er ved at skabe "innovationslommer", hvor folk bliver coachet (af innovationledere) til at være innovative. Den psykologiske betegnelse for det er "framing", hvilket bedste kan sidestilles med "iscenesættelse"; -man skaber et socialt rum som er iscenesat til fri ide-udvikling.

Det er (efter min mening) den næst-bedste måde at lave innovation i en virksomhed på. Problemet med den er at det er en udvalgt flok, som arbejder med innovation og som kun gør det på udvalgt tidspunkter. Innovationen er eksklusiv, isoleret og mange af praktikerne i virksomheden vil ikke komme i kontakt med den. Disse folk kan have en masse værdifulde erfaringer, som ikke kommer i spil.

Den bedste måde at lave innovation i en virksomhed er hvis [b]hele[/b] virksomheden er "iscenesat" til innovation, dvs. alle i virksomheden hele tiden forsøger at forholde sig kritisk til det, de laver og prøver at finde nye måder at gøre det på. Det kræver at innovation er en grundlæggende værdi i virksomheden (og som bliver belønnet) og at [b]alle[/b] i virksomheden bliver hørt og taget seriøst, når de kommer med nye ideer.

Handelshøjskole-kurset brugte et kompendium af tekster, som var sammensat af forsk. artikler, hvoraf jeg rent faktisk ikke ved hvor mange af dem er fra. Men jeg har en liste over bøgerne:

[b]Argyris, C & Schön, D. (1996): Organizational learning II: Theory, Method, and Practice.[/b] Reading, MA: Addison-Wesley.
-Argyris & Schön handler om de måde vi arbejder på i grupper og i møder. De arbejder med to modeller: model 1 er den klassiske måde at holde møder på og omgås, hvor alt for meget tid bliver brugt på gensidig anerkendelse og opretholdelse af den sociale struktur i organisationen; model 2 er en metode til at ændre de måder vi kommunikerer på, så kommunikationen bliver mere hensigtsmæssig og ærlig.

[b]Boisot, M. (1999) Knowledge Assets[/b], Oxford University
-Knowledge assets handler om hvordan viden er fordelt på forskellige personer i virksomheder. Den giver et godt analyse-værktøj for at finde ud af hvor viden er i organisationen, hvor kompleks viden er og hvor indlejret viden er i de ting, man laver i virksomheden.

[b]Herlau, H. & Tetzschner H. (1999) Fra Jobtager til Jobfinder[/b], Samfundslitteratur
-FJTJ er et forsøg på at forklare hvad er problemet med danske iværksættere og hvad man kan gøre for at ændre det. De identificerer problemet som "John Wayne"-komplekset; den danske iværksætter er én mand med én ide, som selv rider ud over stepperne for at realisere den; så må folk følge med efter evn
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 19:50
Ok....forummet insistere åbenbart på at logge mig af mens jeg redigere min post. Så nu har I den to gange som anonymt indlæg med smadrede danske bogstaver.

Mit liv er for kort til at slås med den slags; god læselyst.

/Anders
Fra København
Tilmeldt 8. Jul 05
Indlæg ialt: 1746
Skrevet kl. 19:57

Tak for indlæggende, Anders! Jeg har læst det - og det kan bruges til enten at tænke lidt over det og sikkert til at komme videre med

Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)