hvis det er et enkelmandsfirma, trækker I bare det ud I vil have - når I vil have det, skriv det som privat udtræk det gør jeg, alt hvad I trækker ud af firmakontoen som der ingen regning er på er jo til privatforbrug. alt det med atp am fradrag osv. er ikke noget I skal gøre noget ved, det bliver regnet ind i den skat i skal betale,
Min kone har startet en virksomhed og skulle gerne have noget løn. Men hvordan udregner vi det? Er det på samme måde som jeg feks. er lønnet
Grundløn minus ATP minus AM-bidrag minus fradrag minus skat plus fradrag?
Eller er det anderledes?
Håber nogen vil hjælpe
/Praem
Det nemmeste I kan gøre er at bruge Danløn til Jeres lønafregning så slipper i for alt bøvl. det koster koster der 15-20 kr. pr. lønafregning www.danlon.dk
hvis det er et enkelmandsfirma, trækker I bare det ud I vil have - når I vil have det, skriv det som privat udtræk det gør jeg, alt hvad I trækker ud af firmakontoen som der ingen regning er på er jo til privatforbrug. alt det med atp am fradrag osv. er ikke noget I skal gøre noget ved, det bliver regnet ind i den skat i skal betale,
hun er jo ikke ansat.
Vil bare lige give astroman ret
Så længe din kone ikke opretter et ApS skal hun ikke tænke på løn, hver gang hun trækker penge ud af firmaet til privatforbrug vil det være penge som trækkes ud af overskuddet - der er ingen fradrag at hente for det, kun hvis hun får medarbejdere på et tidspunkt skal hun overveje at lave lønsedler mm - men så længe hun har en enkeltmandvirksomhed slipper hun for det "bøvl"
Så for at hun kan trække "løn" ud af sin virksomhed er der altså nødt til at være overskud i det endelige resultat når alt bliver gjort op.
Jeg er enig med Henrik og de (fleste) andre indlæg her. I hæver penge til privat forbrug efter behov og bogfører beløbene på en mellemregnings konto under egenkapitalen.
Hvis I ikke løbende indbetaler b-skat som aconto beløb, skal i dog HUSKE at holde øje med hvor stort virksomhedens skattepligtige overskudet er og sørg for at sætte penge til side til betaling af skat.
Tak for alle jeres svar. Grunden til jeg spørger er fordi vi gerne vil regne lidt på hvor mange kunder vi skal have for at dække udgifterne. Og vi ser løn som en "udgift". Grunden til jeg spørger om hvordan lønnen regnes ud er for at få et overblik over hvor meget min kone skal hive ud for at det kan løbe rundt i det private.
Ja, - traditionelt regner man ikke den slags som en udgift. Fx skal der jo føres et regnskab over indtægter og udgifter, og heri optræder indehaverens private hævninger ikke som 'udgift'.
Når regnskabet er lavet (eller budgettet) så kommer der (forhåbentligt) et overskud. Du skal overveje om dette overskud er nok til at 'dække':
1. Renter af investeringen (du kan have taget et privat lån i banken som du skal betale renter for, eller du kan hæve en opsparing og dermed miste renter)
2. Honorering af egen arbejdsindsats (hvis det ikke havde været for virksomheden, så kunne du have arbejdet og fået løn andetsteds
3. Risiko - Du giver dig ikke i kast med noget der risikerer at gå galt. Det skal du have noget for.
Ja præcis.. Og det er også det jeg gør ved at budgettere lønnen som en udgift.? Jeg kunne undlade lønnen i mit regnstykke... men så skal jeg jo bare lave et mere hvor jeg så skal finde ud af hvor mange kunder der skal til udover for at kunne trække et beløb ud til løn. Så alt i alt er vi nok enige... uanset hvordan man vender og drejer det, så er løn en udgift. Det kan så godt være det har nogle andre termer i revisor verdnen..