Hej,
Jeg er meget grøn og har brug for lidt vejledning og råd, samt svar på alt muligt Jeg er blevet ansat i en restaurations virksomhed med store ambitioner. For at at køre en lang historie kort, så har det fra dag et af været planen at jeg skulle være investor i ApS´s ligesom de allerede anpartshavere er og indgå som partner. Jeg ved at de hver især har oprettet et Holding selskab hvori de igennem så ejer en andel hver af ApS´en. Jeg står til at skulle oprette et holding selskab og blive anpartshaver omkring jan/feb 2009. Vi har snakket om at sparre op i virksomheden da det kan gøre mit kontante indskud lavere. Er der nogen der kender til denne muligheds opbygning. Estimeret omsætning 15 mill eks moms (taget udfra nuværende omsætning) vi åbner snart nummer 2 forretning og en 3. til næste sommer, så virksomheden udvider sig hastigt ligesom omsætning "FORHÅBENTLIG" :). Men jeg skal vel tage højde for at indskuddet stiger da virksomhedens værdi er væsentligt højre nu??? Banken skal vel se nogle tal før de overhovedt vil overveje et lån og især i disse kommende tider.
I forlængelse af en opsparring i virksomheden før jeg bliver partner, så er der også snak om en bonusordning, da jeg ikke er partner endnu og derigennem ikke pt. kan se frem til overskudsdeling. Jeg var med til at åbne og starte virksomheden op. Og de henvendte sig selv til mig og spurgte om jeg ville være partner. (blot lidt info). Er der nogen der kender til anvendelige modeller til ovennævnte.
Jeg håber at I kan være behjælpelige med info, også meget gerne links til relavante oplysninger og andre områder jeg bør overveje og sætte mig ind i.
På forhånd tak JJ |
nu ved jeg ikke, hvor du bor, men det ville være klogt med en samtale.. ring i morgen og lad os drøfte.. for foreløbigt at svare dine spørgsmål så:
P1800:Jeg står til at skulle oprette et holding selskab og blive anpartshaver omkring jan/feb 2009. Vi har snakket om at sparre op i virksomheden da det kan gøre mit kontante indskud lavere. Er der nogen der kender til denne muligheds opbygning.
det er afgørende at man får at vide, hvor stor en andel du skal købe. hvis det er 10% eller over skal du ubetinget have et holding, hvis ikke, skal du ikke nødvendigvis have et holding - ring og hør hvorfor.
dit "indskud" bliver ikke mindre af at der er opsparing i selskabet, tværtimod, så skal du jo værdiansætte udfra indholdet af "kassen"
P1800:Men jeg skal vel tage højde for at indskuddet stiger da virksomhedens værdi er væsentligt højre nu???
ja, netop
P1800:Er der nogen der kender til anvendelige modeller til ovennævnte.
jammen modeller og modeller, du skal have penge i hånden i form af andel af overskuddet, blot udbetalt som løn.
konklusion: du er på vej ind i en virksomhed, du skriver selv du er "grøn" - få en samtale med en rådgiver, der kan forklare dig sammenhængen for en rimelig pris. om det så er mig eller andre er ret ligegyldigt, blot du sørger for at få en rådgiver... det er faktisk mit bedste råd. du skal jo også sikres fremadrettet.. tænk over det