Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lyd som markedsf�ring / branding????

Side 2 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter 15 år i musikbranchen havde jeg glædet mig til at kunne kombinere min nye passion, Internet, med min gamle, musik og lydproduktion, da jeg for alvor skiftede fra musikbranchen til Internetbranchen i 97. men udover nogle få lydsider til spil er det ikke blevet til noget særligt i praksis. Og jeg tror der er mange grunde til det ...

Tilbage i 90''erne var den primære årsag de dårlige hastigheder på nettet, der gjorde at man enten endte med de der røvirreterende MIDI filer eller downloads i flere timer. Ingen af dele var holdbart.
 
Med de høje hastigheder de fleste med os har i dag kunne man jo så mene at størrelsen på musikfiler ikkeburde betyde det store. Det mener jeg nu stadig de gør. Mange kontorer deler stadig en 2mb linie mellem måske 4 eller 6 mand og så er der  altså surt hvis der påbegyndes download af 3, 6 eller 10 MB store lydfiler hvert og hvertandet øjeblik. Jeg tror der går lang tid før størrelsen på filer, og hastigheden på website ikke længere spiller ind for flertallet af almindelige forbrugere.
 
Jeg er 110% sikker på at musik spiller væsentligt ind på vors oplevelse af ting omkring os. Lyden af døren på en Mercedes er ikke tilfældig - den har de designet til at lyde "dyrt". Lyden af en støvsuger er også kunstig - den behøvede slet ikke larme så meget, men "husmor Danmark" tror den gør bedre rent når den siger wwwrooooooooom! :) Og sådan kunne man blive ved. Men fælles for alle disse ting er, at vi i forvejen er vant til lyd her -  en eller anden form. Støj, lyd, klange og toner. Der er blot tale om manipulation med denne lyd. Når vi arbejder på computer er vi ikke vant til fremmede lyde. De eneste lyde vi normalt får er "signallyde" - fejl, window åbner, mail etc. Ikke musik. Den musik som vores computer spiller er de netradioer, net tv, mp3 filer eller andet multimediegodt som VI har valgt at spille. Hvor mange af os surfer f.eks. ikke med et eller andet musik kørende i baggrunden på computeren? Når vi gør det, er det altså skide irreterende pludselig at komme ind på et website der brager igennem med en eller anden ligegyldig spilledåse eller forfejlet "lyd-brand" design. Fuck jeres lydbraddesign - jeg hører Sex Pistols og I AFBRYDER! :)
 
... sådan sat lidt på sidsen   
Tilmeldt 13. Mar 06
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Og tak for alle de gode inputs. Jeg er som sagt selv meget skeptisk overfor internet lyd i form af ren baggrundsmusik; brand effekt eller ej. Jeg hører også tit netradio eller noget lækkert fra mit iTunes bibliotek når jeg surfer, og hader at blive forstyrret.
 
Jeg tænker egentlig også mere i retning af små "sigende" lyd ikoner eller logoer lidt som den irriterende Intel lyd Jan henviser til. Måske lidt mere avanceret end det, men ikke nødvendigvis lange udtryksfulde kompositioner :-)
 
Et andet marked, som er i eksplosionsfare er mobilringetoner. jeg har noget erfaring med at programmere polyfoniske ringetoner, hvilket har kørt fornufting, men nu er truetones vist ved at overtage det marked. Til gengæld har jeg hørt, at visse pladeselskaber efterhånden tjener ligeså meget eller mere på royalties og salg af truetones, som på salg af CD´ere.....
 
mvh
Kim
 
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Jamen det er bestemt den vej du skal gå.

Mit forslag er, at du tager fat i alle reklamebureauer, der arbejder med TV-reklamer, og tilbyder dem, at blive underleverandør. Så kan du være den næste, der laver en irriterende Intel-lyd som vi alle husker....

Held og lykke.

søger ligesindede i Sønderjylland

Tilmeldt 19. Jan 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,



 



Jeg mener bestemt, at lyd vil spille en meget støre rolle i Online branding i fremtiden. Det handler netop om at forholde sig til en konkret "lydstrategi", når man bruger lyd i online sammenhænge eller i forhold til medie, produkter samt evt målgruppe. Samtidg give folk en valg om de vil have lyd på eller ej.  Lyd branding bliver brugt mere og mere og Danmark er bagud mht til brugen af lyd i branding sammenhænge. For hver sans man påvirker hos forbrugeren er der 50% større chance for at dine budskaber bliver optaget og får en effekt. Forstil dig en MC Donalds reklame uden lyd? Den vil langt fra have den samme gennemslagskraft.



Lyd skaber opmærksomhed, fastholdelse samt følelser og stemninger og det handler om at bruge lyden korrekt således, at det netop ikke bliver til et irretationsmoment. Lyd er det første hjernen opfanger og der er mange måder hvorpå man kan påvirke folk på en positiv måde således, at de husker virksomheden igen og igen.Derved skabes der positive oplevelser ved brug af lyddesign/branding. Et godt eks. er Intels lydlogo. Man kan vist ikke gøre op i kr og øre hvor meget "branding værdi" det lydlogo har tilført Intel. Yderligere, så lever vi en oplevelsesøkonomi, hvor der ligger uanede muligheder ved brug af lyd i markedsføringsmæssige sammenhænge. Der er mange virksomheder der godt ved hvordan deres brand ser ud rent visuelt, men der er ikke mange virksomheder der ved hvordan deres brand det lyder. Det kan vi i AUDIOWISE hjælpe dem med(;



 



AUDIOWISE er specialister i at udvikle lydidentiteter og lydstrategier, der fremhæver og forstæker den eksisterende brand building. Jeg vil da indrømme, at det har været en hård tur op af bakke, men der er ved at ske en lydrevolution på internettet og vi er primus motor på dette herhjemme i DK.



Læs mere her www.audiowise.dk



Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Lyd på Nettet, vil ikke få den store gennemslagskræft, før du får millioner af mennesker til at ændre den måde de brugere computere på, og de miljøer de gør det i. For langt de fleste mennesker virker lyd på de websites vi besøger udelukkende som irreterende forstyrrelser, med mindre det er f.eks. en netradio, video-stream eller et download vi selv vælger.
Tilmeldt 19. Jan 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er meget uenig med dig og, hvis du bare kigger på elementer som eksempelvis speak eller guidet
tours på internettet, hvor dette er medvirkende til at skabe bedre brugervenlighed, handikap
strategier, tryghed, fastholdelse osv, så mener jeg ikke vil skal undervurdere brugen eller effekten
af lyd i de rigtige sammenhænge..

Tag du eks USA og den måde de markedsføre sig på internettet er meget mere brug af lyd og vi er alt
for tilbageholdende " i skoven stille ro" her i DK. Så jeg er ikke i tvivl om det nok skal komme
gang i brugen af lyd i online sammenhænge(;

Svenskerne og tyskerne er også langt foran os i ved brug af lyd på internettet(;

Yderligere er det et spørgsmål om at bruge den rigtige lyd i forhold til hvilken virksomhed og hjemmeside du har med at gøre...hvis man bliver guidet nemt og bekvemt igennem netbank eksempelvis med en behagelig stemme, så er jeg sikker på flere vil finde det nemmere, mere overskueligt og dermed øge brugervenlighed og trygheden omkring dette...Eller hvad med at få en produkt præsentation med lyd, således at man bedre kan kan fremhæve ting vedr produktet, som man ikke kan uden lyd(: Igen, giv brugeren valget mellem at få præsentationen med lyd eller uden lyd. Dette i sig selv er medvirkende til at give kunden eller den besøgende en positiv oplevelse - det havde de måske ikke lige forventet...
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan også varmt anbefale http://www.sonicbranding.dk - jeg er enig i lyd er et forstyrrende element på mange websites, men vil ikke afvise at lyd er en stadig vigtigere del i branding, og sikkert også før eller siden kommer til i en eller anden form at slå igennem på Internettet - da der jo ikke er tvivl om at Internettet er et medie der i stor grad er igang med at fusionere mellem gamle traditionelle medier så som radio, tv, print mm. og at folk derfor blir mere og mere vant til at Internettet går hånd i hånd med lyd og billeder, og ikke kun statisk tekst og animeret grafik.

Jeg er helt enig i at det er møg irriternde at der er en kørende midi fil i baggrunden på websites eller at man blive mødt med en lydfil uønsket, eller at der er klik lyde over flash elementer i en menu - men jeg tror godt der kan være plads til en lydintro som en genkendeligheds intro på et website, eller som en vigtig faktor i et stadig stigende interesseområde som podcasting, af f.eks. nyhedsbreve, mm.
Så alt i alt tror jeg der er masser af plads til lydbranding på internettet - men jeg vil lade det være op til en professionel om de kreative ideer og best-practice inden for området som f.eks. Karsten Kjems fra Sonicbranding.

CEO / Partner @ Deducta Online Marketing

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg undervisr og rådgiver faktisk mange Amerikanske virksomheder i netop online markedsføring, og jeg er tit derovre. Så jeg ved udnmærket godt hvordan det Amerikanske marked fungerer :) Og udover mulitimedieformaterne, som jeg også selv nævner, er der den samme mange på succes med lyd som her.

Hvis folk aktiv vælger at se og høre f.eks. en video, en guide eller andet tilsvarende multimedieformat, så har lyd naturligvis sin plads, som altid. I den sammenhæng er distributionskanalen - Internet, underordnet. Men når vi snakker almindelige websites er lyd ikke en del af den oplevelse folk er sat op til. Her virker lydflader, baggrundsmusik, lyd på knapper og andet crap blot som forstyrrende og forsinkende elementer.

Problemet med uprovokeret lyd, er som nævnt flere gange i denne tråd, at man "bryder ind" på folks computer, som er opsat til noget helt andet. Det er for at sige det lige ud, røvirreterende, når man kommer et på et website hvor der er lyd, som så enten afbryder den lyd man ellers sad og hørte (netradio, musik etc) eller brager ud og generer kollegaer. Dertil kommer de mange som simpelt hen ikke har lyd på og de endnu flere som sidder med ekstremt dårlige lytteforhold på computeren, f.eks. fordi de som jeg, har fine-tunet deres setup til lydmæssigt at håndtere IP-telefoni og den slags - ikke flot lyd, musik osv. Det har jeg andre computere til :).

Så udfordringen er ikke teknisk - den hanlder om, at folk skal til at bruge nettet helt anderledes, på andre set-ups, og i andre sammenhænge før lydcollager, baggrund osv som vi kender det off-line vil slå igennem. Og det tror jeg varer lang tid ...

Tilmeldt 19. Jan 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Det lyder da spændende det du laver(;

 

Måske du kan sælge lidt lyd derovre så(: Griner

Igen, Jeg er enig med dig i,  at man ikke bare kan kaste lyd på alle sites, men der er klart nogle, som vil tilføre ikke kun værdi til deres virksomhed ved brug af lyden online, men også en yderligere oplevelse, differentiering, mersalg osv.. og gøres det på den rigtige måde rent lydmæssigt, nemlig minimalistisk og funktionelt - ja, så vil for så vidt muligt blive en god oplevelse, men der vil altid være en lille procentdel der ikke vil bryde sig om det. Det er jo uungåeligt! Der er alt for mange der ikke er bevidste om hvordan man bruger lyden rigtigt specielt i online sammenhænge og det er jo her sådanne nogle som Audiowise kommer ind i billedet(:

 

Hvis din målgruppe er teenagers fa 11-19, så vil det nok være mere oplagt at bruge lyddesign end hvis din målgruppe er 50 plus(: og igen i forhold til virksomnhed og produkt

 

Alt er relativt og lyd behøver heller ikke være et irretationsmoment eller forsinkende element længere...Disse begrænsinger er ved at være  passé.Yderligere, kræver det en forståelse af den rent tekniske opsætning samt forståelse af udvikling og brugen af lyd i disse sammenhænge. Vi kan bla se hvor stor efterspøgrsel der er kommet på sådan noget som Audio emails - her er der ingen ventetid eller buffer tid...man får lyden med direkte og det har indtil nu medvirket til at respons og effektivitsrater øges med op til 40%!!!(:

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg synes, at lyd på nettet kan være meget relevant og behageligt, når det gøres rigtigt.

Fx er det rart at kunne trykke på en Play-knap og lytte til forfatteren af en artikel læse den op selv og i den dur.
Et eksempel som dette (bare uden autostart af lyden!) http://www.askalexmandossian.com/

Kender I nogle udbydere af lydhosting og hosting af sådan en Play-knap, som fungerer godt?

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Side 2 ud af 4 (40 indlæg)