Efter 15 år i musikbranchen havde jeg glædet mig til at kunne kombinere min nye passion, Internet, med min gamle, musik og lydproduktion, da jeg for alvor skiftede fra musikbranchen til Internetbranchen i 97. men udover nogle få lydsider til spil er det ikke blevet til noget særligt i praksis. Og jeg tror der er mange grunde til det ... Tilbage i 90''erne var den primære årsag de dårlige hastigheder på nettet, der gjorde at man enten endte med de der røvirreterende MIDI filer eller downloads i flere timer. Ingen af dele var holdbart.
Med de høje hastigheder de fleste med os har i dag kunne man jo så mene at størrelsen på musikfiler ikkeburde betyde det store. Det mener jeg nu stadig de gør. Mange kontorer deler stadig en 2mb linie mellem måske 4 eller 6 mand og så er der altså surt hvis der påbegyndes download af 3, 6 eller 10 MB store lydfiler hvert og hvertandet øjeblik. Jeg tror der går lang tid før størrelsen på filer, og hastigheden på website ikke længere spiller ind for flertallet af almindelige forbrugere.
Jeg er 110% sikker på at musik spiller væsentligt ind på vors oplevelse af ting omkring os. Lyden af døren på en Mercedes er ikke tilfældig - den har de designet til at lyde "dyrt". Lyden af en støvsuger er også kunstig - den behøvede slet ikke larme så meget, men "husmor Danmark" tror den gør bedre rent når den siger wwwrooooooooom! :) Og sådan kunne man blive ved. Men fælles for alle disse ting er, at vi i forvejen er vant til lyd her - en eller anden form. Støj, lyd, klange og toner. Der er blot tale om manipulation med denne lyd. Når vi arbejder på computer er vi ikke vant til fremmede lyde. De eneste lyde vi normalt får er "signallyde" - fejl, window åbner, mail etc. Ikke musik. Den musik som vores computer spiller er de netradioer, net tv, mp3 filer eller andet multimediegodt som VI har valgt at spille. Hvor mange af os surfer f.eks. ikke med et eller andet musik kørende i baggrunden på computeren? Når vi gør det, er det altså skide irreterende pludselig at komme ind på et website der brager igennem med en eller anden ligegyldig spilledåse eller forfejlet "lyd-brand" design. Fuck jeres lydbraddesign - jeg hører Sex Pistols og I AFBRYDER! :)
... sådan sat lidt på sidsen |
Hej igen
Og tak for alle de gode inputs. Jeg er som sagt selv meget skeptisk overfor internet lyd i form af ren baggrundsmusik; brand effekt eller ej. Jeg hører også tit netradio eller noget lækkert fra mit iTunes bibliotek når jeg surfer, og hader at blive forstyrret.
Jeg tænker egentlig også mere i retning af små "sigende" lyd ikoner eller logoer lidt som den irriterende Intel lyd Jan henviser til. Måske lidt mere avanceret end det, men ikke nødvendigvis lange udtryksfulde kompositioner :-)
Et andet marked, som er i eksplosionsfare er mobilringetoner. jeg har noget erfaring med at programmere polyfoniske ringetoner, hvilket har kørt fornufting, men nu er truetones vist ved at overtage det marked. Til gengæld har jeg hørt, at visse pladeselskaber efterhånden tjener ligeså meget eller mere på royalties og salg af truetones, som på salg af CD´ere.....
mvh
Kim