Den ene handler om at "afbryde" målgruppen, der hvor de er - i aviser, TV-programmer, S-togsstationer osv. Når målgruppen vender sig til et givent "støv-niveau", og derfor reagerer mindre, skrues der bare op for larmen. Det er efter min mening en dødssejler. Hvis lyd i branding og markedsføring går samme vej - f.eks. ved at afbryde den musik JEG har valgt at høre på min computer, tror jeg lyd vil lide samme skæbne og nedadgående kurver som vi ser i meget andet "afbrydende" markedsføring. Den anden skole handler om at imødekomme folk der hvor de er, som det f.eks. er tilfældet med søgemaskiner, permission marketing og mange andre metoder. Her bygges der på tillid og brugernes initiativ, frem for irretation og afbrydelser. Og det er jo helt tydeligt at denne skole vinmder frem i disse år. Se bare på stigningen i de budgetter der bruges på f.eks. markedsføring i søgemaskiner - 30-70% stigning om året. Hvordan går det med budgetterne for TV- og avis-reklamer? :) |
Så er det da bare fjong det er søgemaskiner du arbejder med Mikkel(:
Hvad bliver det næste...at du kan vælge hvilken lyd du vil have på den film der kommer i aften kl 2100? Eller hvilken lyd DU vil have i en Coca Cola reklame? Søgemaskine optimering kan også have sine faldetrin. Det er jo en stor gang manipulation og så kan du kalde det for at imødekomme folk hvor de er ..Vi kan også bare skrue helt ned for fjernsynet, så bliver vi heller ikke irreteret, når vi tænder for det(: Og så kan man blive ved...
Der er masser af muligheder for netop at kombinere søgemaskine / tracking i forhold til målgruppe og derved implementere lyd. Så er man mere sikker på, at det er den rigtige målgruppe der hopper ind på en given website/firma, som kan forstærke sit budskab overfor målgruppen ved at bruge lyden også..
Willward Brown research i 2005 dokumenterede, at lyd i online reklamer øger brand awareness med ca 15%
LYDDESIGN HANDLER NØDVENDIGVIS IKKE OM MERE LYD! Det handler om bevidst at overveje, hvordan vi benytter lyden Fx i kommunikation, i vores hjem og i det offentlige rum mv.(:
Jeg er sikker på dansk blindesamfund vil blive glade for mere lyd på internettet .
Som nævnt tidligere Mikkel Demib - Så er jeg endnu engang enig i, at der skal være en vis etik omkring brugen af lyd på internettet således, at den netop ikke fungerer, som en irretationsfaktor eller at et website druknes i lyd
God lørdag til jer alle(: