Jeg er ikke sælger, så det må du selv klare. > Alt er relativt og lyd behøver heller ikke være et irretationsmoment eller forsinkende element længere...Disse begrænsinger er ved at være passé. Det er da på ingen måde passe at lyd for det meste er skideirreterende på websites. Hvis man virkelig vil se højre bounce rates og ultra korte besøg på sit website er en de sikre metoder stadigvæk at smække lyd på - og så er det iøvrigt ligegyldigt hvor meget man kalder det lydbranding eller ej. Det er lyd der bryder ind på min maskine uden jeg har bedt om det, og det er simpelt hen uvenligt - ja faktisk uforskammet. Det er udelukkende der hvor folk selv beder om lyd, at det virker. Jeg laver selv maser af lyd på nettet i det Amerikanske selskab WebmasterRadio.FM, hvor i iøvrigt har titlen af Director European Development, udover at være vært på programmet Strikepoint. Alene mit program får 10-15.000 downloads hver dag. Du kan finde alle 46 udsendelser her - 46 timers lyd :) Jeg laver også lyd på diverse blogs - f.eks. Kenneth Thordals blog, hvor vi lige har lagt hans to nye singler på til gratis lytning. Men fælles for begge er, at det er tilvalg folk tager - de folk der gider at høre på det Bare fordi man kan noget, er det ikke sikkert at man skal eller at det er en god ide. Der har været masser af andre ting fremme i Internettets korte historie, som på kort sigt har været meget effektivt i forhold til markedsføring, men som på længere sigt er forsvundet igen fordi det generer for mange brugere. Pop-ups er et godt eksempel - det er forbandet effektivt, men de fleste større seriøse websites tillader det ikke mere. Og ikke nok med det - reklamenetværk som f.eks. Google vil slet ikke tillade at man reklamere for sider der bruger pop-ups. Det er en død sild. Og sådan vil det også gå med lyd, hvis man forsøger at presse den ned i halsen på intetanende brugere der kommer ind på et website. Bare fordi man KAN spille lyd uden at spørge folk er det langt fra sikkert, det er en god ide |
Først og fremmest: God og spændende debat!
Jeg har siden jeg læste Martin Lindstrøms bog Brand Sense tænkt en del over,
hvordan man kan inddrage lyde mere aktivt på Internettet og har surfet en del
rundt efter websites hvor lyden er uundværlig. Jeg har i den forbindelse fundet
mange websites, hvor brugen fuldt ud kan retfærdiggøres og også enkelte hvor
samspillet mellem lyd og billeder giver helstøbte indtryk. Den tendens jeg har
været i stand til at spotte er, at det primært drejer sig om kampagne sites fra
producenter der sælger biler, sodavand, spiritus, sportsudstyr, modetøj, elektronik,
computerspil og spillefilm.
kan forventes at komme tilbage mere end højest et par gange. Jeg har kun fundet
ganske få websites, hvor brugerne kommer gentagende gange, selvom de bliver
udsat for automatisk afspillede lyde/musik. MySpace.com er vel det mest besøgte
website i denne kategori og herefter kommer en lang række musikartisters egne
websites. Men her er præmissen for at spille musik også en anden, da det er
websites primære formål, at sælge musikken.
automatisk afspillet musik på Internettet – men vil meget gerne have idéer og
allerhelst links til websites der lykkedes med det?
lyd, bør det jo også nævnes, at lyde er meget svære at inddrage i
søgemaskineoptimeringen! ;)
e-mails. Jeg har min egen notifikations lyd og det er rigeligt!
PPS: Beklager den gabende lange smøre jeg fik skrevet!