Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lyd som markedsf�ring / branding????

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :
> Måske du kan sælge lidt lyd derovre så(: Griner

Jeg er ikke sælger, så det må du selv klare.

> Alt er relativt og lyd behøver heller ikke være et irretationsmoment eller forsinkende element længere...Disse begrænsinger er ved at være  passé.

Det er da på ingen måde passe at lyd for det meste er skideirreterende på websites.

Hvis man virkelig vil se højre bounce rates og ultra korte besøg på sit website er en de sikre metoder stadigvæk at smække lyd på - og så er det iøvrigt ligegyldigt hvor meget man kalder det lydbranding eller ej. Det er lyd der bryder ind på min maskine uden jeg har bedt om det, og det er simpelt hen uvenligt - ja faktisk uforskammet.

Det er udelukkende der hvor folk selv beder om lyd, at det virker.

Jeg laver selv maser af lyd på nettet i det Amerikanske selskab WebmasterRadio.FM, hvor i iøvrigt har titlen af Director European Development, udover at være vært på programmet Strikepoint. Alene mit program får 10-15.000 downloads hver dag. Du kan finde alle 46 udsendelser her - 46 timers lyd :)

Jeg laver også lyd på diverse blogs - f.eks. Kenneth Thordals blog, hvor vi lige har lagt hans to nye singler på til gratis lytning.

Men fælles for begge er, at det er tilvalg folk tager - de folk der gider at høre på det

Bare fordi man kan noget, er det ikke sikkert at man skal eller at det er en god ide. Der har været masser af andre ting fremme i Internettets korte historie, som på kort sigt har været meget effektivt i forhold til markedsføring, men som på længere sigt er forsvundet igen fordi det generer for mange brugere. Pop-ups er et godt eksempel - det er forbandet effektivt, men de fleste større seriøse websites tillader det ikke mere. Og ikke nok med det - reklamenetværk som f.eks. Google vil slet ikke tillade at man reklamere for sider der bruger pop-ups. Det er en død sild.

Og sådan vil det også gå med lyd, hvis man forsøger at presse den ned i halsen på intetanende brugere der kommer ind på et website. Bare fordi man KAN spille lyd uden at spørge folk er det langt fra sikkert, det er en god ide
Tilmeldt 11. Jan 07
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 19:17

Først og fremmest: God og spændende debat!

Jeg har siden jeg læste Martin Lindstrøms bog Brand Sense tænkt en del over,
hvordan man kan inddrage lyde mere aktivt på Internettet og har surfet en del
rundt efter websites hvor lyden er uundværlig. Jeg har i den forbindelse fundet
mange websites, hvor brugen fuldt ud kan retfærdiggøres og også enkelte hvor
samspillet mellem lyd og billeder giver helstøbte indtryk. Den tendens jeg har
været i stand til at spotte er, at det primært drejer sig om kampagne sites fra
producenter der sælger biler, sodavand, spiritus, sportsudstyr, modetøj, elektronik,
computerspil og spillefilm.

Fælles for kampagne sites’ne er, at vi som forbruger ikke
kan forventes at komme tilbage mere end højest et par gange. Jeg har kun fundet
ganske få websites, hvor brugerne kommer gentagende gange, selvom de bliver
udsat for automatisk afspillede lyde/musik. MySpace.com er vel det mest besøgte
website i denne kategori og herefter kommer en lang række musikartisters egne
websites. Men her er præmissen for at spille musik også en anden, da det er
websites primære formål, at sælge musikken.

Jeg har svært ved at finde berettigende grunde til at bruge
automatisk afspillet musik på Internettet – men vil meget gerne have idéer og
allerhelst links til websites der lykkedes med det?

Til forsvar for Mikkels angreb mod en mere aktiv brug af
lyd, bør det jo også nævnes, at lyde er meget svære at inddrage i
søgemaskineoptimeringen! ;)

/Eskil

PS: Frygter den dag vi skal belemres med jingle musik på
e-mails. Jeg har min egen notifikations lyd og det er rigeligt!

PPS: Beklager den gabende lange smøre jeg fik skrevet!

Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 01:02
Lyd som branding er bestemt ikke noget nyt. Som det refereres til, så kender vi alle lyden af Intels logo, en Cola der åbnes og når en Mercedes dør lukkes. Alle vores 5 sanser er objekter for branding, og de bliver aktivt brugt i brandingstrategier. Jeg synes i forhold til denne debat, at det er vigtigt at adskille lyd og musik. En jingle til Intels logo er et bevidst forsøg på at aktivere endnu en sans, fordi som der bliver sagt, jo flere sanser der kan påvirkes, desto større chance er der for opmærksomhed.

Jeg er ikke helt enig i, at musik som man bliver mødt med på en hjemmeside er et stærkt branding redskab. Musik kan virke stimulerende på købsfrekvensen, købsmotivationen og købsstørrelse i fx. tøjbutikker, men det er ikke en del af brandingen. Hvis musik skal være en del af brandingen, så skal den relatere til en hurtig identificering med brandet, og derfor skal det være i form af jingles (Intel) eller en konkret lyd (Mercedes) - altså ikke et stykke musik.  

Jeg vil helt klart tilslutte mig Mikkels opfattelse af musik og hjemmesider. Jeg har stadig til gode at høre og se en god integration. Jeg har været inde på nogen af Audiowises referencer, og jeg må ærligt indrømme, at ingen af dem stimulerede mine sanser i en positiv retning. Jeg mener ikke, at der er meget branding i, at en stemme fortælle mig, at jeg går ind i et galleri eller på en kontaktside. Tværtigmod det er et forstyrrende element, der fjerner fokus fra andre elementer. Så man skal også huske at aktiveringen af andre sanser samtidigt kan fjerne fokus fra andre sanser. Det er vigtigt at adskille situationerne, når man ser på hvilke sanser og hvor mange af sanserne der skal aktiveres. Når man kommer ind på en hjemmeside, så har man allerede fået forbrugerens opmærksomhed, og dermed skal man måske ikke risikere at splitte fokus ud på nogle forskellige sanser. Derimod hvis fokus skal opnås og fastholdes i fx. et supermarked eller foran fjernsynet, er aktiveringen af forskellige sanser meget hensigtsmæssigt.  

Der er mange definitioner på branding, men det handler om identificerbarhed og stringens. Det nytter ikke noget at have et langt musikstykke på sin hjemmeside, hvis forbrugeren ikke kan identificere sig med den og hurtigt genkende den i en købsituation. i Intels tilfælde kan vi nøjes med at høre jingle og så selv visualisere logoet, men hvad der er endnu vigtigere. Vi kan se logoet og identificere os med jinglen - det er hvad det handler om, og det er netop stringensen. Det gælder om at skabe præferencer på baggrund af identificering. Et musikstykke eller en venlig stemme på en hjemmeside kan måske nok løsne lidt op og være brugevenligt i visse tilfælde, men at kalde det branding er efter min mening at placere det i en forkert bås. Men ok - branding er et meget bredt emne og et buzzword, så der er nok flere penge i at placere den i den bås.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 04:32
Nu hvor vi er ved Intels lydlogo, så kan jeg ikke komme i tanke om en eneste online computerbutik som bruger dette lydlogo i deres online butikker. Dell? Nej. IBM? Nej. Og det er ikke fordi de ikke godt kender værdien af dette godt indarbejdede lydlogo - det er (tror jeg) fordi de ligesom mig godt ved at det vil reducere antallet af salg og således direkte modarbejde formålet med deres online butik. Branding er fint nok, men man kan ikke fodre svin med branding - der skal salg til :)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 10:07
Lyd på websites er super, så længe man selv kan bestemme hvornår det kommer.
Jeg vil tro at godt 15 ud af mine 30 kolleger sidder med hovedtelefoner på og lytter til online radio.
Hvordan mon det lyder med et lydlogo etc. i deres hovedtelefoner, blandet med den musik de lige sidder og lytter til?

Jeg vil ikke spå om fremtiden, det kan da godt være at det "problem" bliver løst på en god måde, for jeg er helt enig i at lyd kan være et meget stærkt parameter i brandingstrategien.

Men som det er nu, så drop alt lyd der kommer automatisk, det får man IKKE ros for!

Dbh Martin

Tilmeldt 19. Jan 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:27

Ja, sikken en go (aggresiv) debat vi fik gang i her(:

Der er jo ingen tvivl om der er plusser og minusser ved brugen af lyd, lige såvel som der er ved andre former for branding osv. Igen -  et spørgsmål om hvor bevidst man er i både udvikling og brugen i forhold til medie osv.

Som udgangspunkt er de cases der nævnes fra Audiowise hjemmeside noget der er udviklet efter kundens ønske. At der så er forskellige reaktioner på dette er jo fint og ganske naturligt. På alle vore cases er der mulighed for at slå lyden fra. Yderligere huskes ip, hvilket gør at såfremt man slukker for lyden den første gang, så vil den ikke komme på, når man besøger websitet igen medmindre man vælger dette.Så vi gør det vi kan i forhold til det rent tekniske mv..

Jeg tror heller ikke det vil være en god ide for Intel at have deres lydlogo på deres web direkte når siden den lukker op. Men jeg ville mene at speak og stemme guides kunne øge brugervenligheden eller øge opmærksomheden ved eks. produktpræsentationer mv.
Muligheder er der nok af og jeg mener stadig, at lyden vil få større betydning i Online sammenhænge. Da pionerene inden for film begyndte var der heller ikke lyd på. Dengang kunne man ikke forestille sig en film med lyd på, men i dag kan man ikke forestille sig en film uden lyden. Det blev også nævnt i tidernes morgen at SMS aldrig ville slå igennem. Vi skyder ca 500 ringetoner ud om dagen efter 6 mdr. Lyden i mobil verden har vist også fået en stor betydning der og dette er kun begyndelsen. Ja- ringetoner kan være irreterende, men så kan vi blive ved at liste alt det der er et irretationsmoment. Vi prøver at have fokus på positive muligheder frem for begrænsinger ved brug af lyd. Derfor har vi overlevet indtil nu i et meget nyt og vanskeligt marked(:

Jeg synes det er forkert at have så negativt en indgangsvinkel til lyden i online sammenhænge.

Jeg har fuld forståelse for, at det tit kan være irreterende at blive mødt med lyd og speciel den "forkerte lyd" samt, at der ingen mulighed er for at have valg om man vil have lyden på eller ej. Det er klart!! Dertil har jeg på intet tidspunkt sagt det modsatte...

Der er ingen tvivl om det er en svær branche jeg har kastet mig ud i, men jeg brænder for det jeg laver og det er den vigtigste motivationsfaktor for mig(:

Tak for god debat (: 

Tilmeldt 19. Jan 07
Skrevet kl. 10:28

Ja, sikken en go (aggresiv) debat vi fik gang i her(:

Der er jo ingen tvivl om der er plusser og minusser ved brugen af lyd, lige såvel som der er ved andre former for branding osv. Igen -  et spørgsmål om hvor bevidst man er i både udvikling og brugen i forhold til medie osv.

Som udgangspunkt er de cases der nævnes fra Audiowise hjemmeside noget der er udviklet efter kundens ønske. At der så er forskellige reaktioner på dette er jo fint og ganske naturligt. På alle vore cases er der mulighed for at slå lyden fra. Yderligere huskes ip, hvilket gør at såfremt man slukker for lyden den første gang, så vil den ikke komme på, når man besøger websitet igen medmindre man vælger dette.Så vi gør det vi kan i forhold til det rent tekniske mv..

Jeg tror heller ikke det vil være en god ide for Intel at have deres lydlogo på deres web direkte når siden den lukker op. Men jeg ville mene at speak og stemme guides kunne øge brugervenligheden eller øge opmærksomheden ved eks. produktpræsentationer mv.
Muligheder er der nok af og jeg mener stadig, at lyden vil få større betydning i Online sammenhænge. Da pionerene inden for film begyndte var der heller ikke lyd på. Dengang kunne man ikke forestille sig en film med lyd på, men i dag kan man ikke forestille sig en film uden lyden. Det blev også nævnt i tidernes morgen at SMS aldrig ville slå igennem. Vi skyder ca 500 ringetoner ud om dagen efter 6 mdr. Lyden i mobil verden har vist også fået en stor betydning der og dette er kun begyndelsen. Ja- ringetoner kan være irreterende, men så kan vi blive ved at liste alt det der er et irretationsmoment. Vi prøver at have fokus på positive muligheder frem for begrænsinger ved brug af lyd. Derfor har vi overlevet indtil nu i et meget nyt og vanskeligt marked(:

Jeg synes det er forkert at have så negativt en indgangsvinkel til lyden i online sammenhænge.

Jeg har fuld forståelse for, at det tit kan være irreterende at blive mødt med lyd og speciel den "forkerte lyd" samt, at der ingen mulighed er for at have valg om man vil have lyden på eller ej. Det er klart!! Dertil har jeg på intet tidspunkt sagt det modsatte...

Der er ingen tvivl om det er en svær branche jeg har kastet mig ud i, men jeg brænder for det jeg laver og det er den vigtigste motivationsfaktor for mig(:

Tak for god debat (: 

Tilmeldt 19. Jan 07
Skrevet kl. 10:39
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:50
Det rammer i hvert fald ikke mig. Livet er sgu for kort til ligegyldige Flash-film :)
Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 1420
Fra  Danske Trailløbere Skrevet kl. 14:58
Ingen tvivl om at lyd bliver stort indenfor branding og marketing.

Som allerede nævnt, så kender alle Intels lydlogo. Fantastisk eksempel.

Jeg tror også fremtiden byder på mange andre tiltag indenfor lyd i forbindelse med branding og reklame.

Der har blandt andet været snak om at, der på Metrostationerne i Kbh skal være lydreklamer i bestemte områder.

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)