Jeg går og roder en del med lyd i diverse afskygninger. Nogle gange ynder jeg at kalde det musik, men lad os bare kalde det lyd i denne sammenhæng.
Har læst om firmaet Audiolistic i "Iværksætteren", som har specialiseret sig i lyd-logoer. At tilføre et firmas logo og brand en tredje dimension, som de selv formulerer det. Det kan både være lyd til hjemmside, ventetone, mobilringetone, opstartslyd på computer osv.
Hvad siger jeres erfaring og ikke mindst mavefornemmelse når det kommer til lyd, som en aktiv del af fremtidens markedsføring og branding? Bliver lyd nogensinde et hit på hjemmesider? Langt størstedelen har ikke lyd på nuværende tidspunkt, og jeg skal da være den første til at indrømme at det i nogle tilfælde kan være et forstyrrende element.
For nu er der tale om en pludselig indskydelse fra min side, men det virker da som et spændende marked hvis der ellers kommer gang i det på et tidspunkt. Derfor ville jeg blive glad for lidt feedback fra jer for at få en fornemmelse om det evt. skulle være noget at bruge krudt på.
Det er ikke helt det samme koncept (som Audiolistic) jeg har i tankerne, men det er på mange måder beslægtet.
Lyd til hjemmesider var et hit for private i 90''erne. Og vi ved alle at det ALDRIG kommer igen, det er bare et forstyrende ellement.
De eneste 2 slags firmaer der kan have lyd på deres hjemmesider uden man bliver vildt irreteret er Radiostationer og Diskoteker. Alle andre steder med respekt for sig selv, holder fingrene langt fra den slags :-)
Dato: 5/2/2006 10:50:53 AM Forfatter:LoopBox Hej Aminoer Jeg går og roder en del med lyd i diverse afskygninger. Nogle gange ynder jeg at kalde det musik, men lad os bare kalde det lyd i denne sammenhæng. Har læst om firmaet Audiolistic i ''Iværksætteren'', som har specialiseret sig i lyd-logoer. At tilføre et firmas logo og brand en tredje dimension, som de selv formulerer det. Det kan både være lyd til hjemmside, ventetone, mobilringetone, opstartslyd på computer osv. Hvad siger jeres erfaring og ikke mindst mavefornemmelse når det kommer til lyd, som en aktiv del af fremtidens markedsføring og branding? Bliver lyd nogensinde et hit på hjemmesider? Langt størstedelen har ikke lyd på nuværende tidspunkt, og jeg skal da være den første til at indrømme at det i nogle tilfælde kan være et forstyrrende element. For nu er der tale om en pludselig indskydelse fra min side, men det virker da som et spændende marked hvis der ellers kommer gang i det på et tidspunkt. Derfor ville jeg blive glad for lidt feedback fra jer for at få en fornemmelse om det evt. skulle være noget at bruge krudt på. Det er ikke helt det samme koncept (som Audiolistic) jeg har i tankerne, men det er på mange måder beslægtet. mvh Kim
Hej LoopBox,
Jeg vil anbefale dig at læse "Brand Sense" af Martin Lindstrøm. Han taler i den om at brande via påvirkning af alle vores sanser, incl høresansen.
Jeg kunne da godt forestille mig at det vil blive mere udbredt, men måske i knap så voldsom mængde som vi har set det tidligere. Her mener jeg at en baggrundsmusik, der kører hele tiden, godt kan være irriterende når man er inde på en side.
Hvis du tænker på TV-reklamer og virksomheder, er der ofte en bestemt melodi eller sang du forbinder med dem. "Ved du hvad det bedste er..." - "Gillette - the best the man can get" - "Hæld cocio op i en kop og smag hvor godt det smager..." etc..
Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle blive mere brugt på websites - men altså måske mere hvor der bliver afspillet et eller andet kort når man kommer ind på siden og ikke noget vedvarende musik, der netop kan virke forstyrrende.
At flere og flere får mulighed for at afspille lyde på deres computere, er vel klart for alle. Skype, div. videokonferencer mv. vinder mere og mere frem, så det er vel den åbenlyse udvikling på det område.
Jeg synes du skal forsøge dig frem, men lad være med at droppe job og fast indtægt af den grund - gør det fordi du synes det er sjovt. :-) Det er dét der driver iværksættere og differentierer dem fra resten af befolkningen...
Claes, tak for tippet. Jeg har kigget lidt på Martin Lindstrøm´s side, og han lader til at være overbevist om at lydsiden, bliver et oplagt brandingsværktøj i fremtiden. Han har da også lyd på sin webside. I øvrigt fra muzak.com, som har et ret heftigt portefølje....
Fandt også audiowise.dk, som leverer musik til mange danske websites. Bryder mig dog ikke så meget om det med speak, men det er vel også en smagssag.
Men kan stadig godt se hvad f.eks. Henrik og Pouline mener. Det er defor jeg bringer emnet op. Ren baggrundsmusik kan være &¤##"%¤irriterende, hvis den ikke lige falder i ens smag. Har da også set på en af audiowises referencer, at musikken som default er slået fra, og man selv kan vælge den TIL hvis man har lyst.
Lyd er bestemt ikke et dødt område. Det er om muligt større end nogensinde, men nok ikke lige så meget som musik. I TV-reklamer tænker de meget på det. Hvem får ikke lyst til en Magnum, når man hører den knasende og i øvrigt fuldstændige misvisende lyd? Intel Pentiums (latterlige) lille jingle. Den hænger også ved. Den kommer hver gang, og så kører logoet lige en gang. Det er meget meget anvendeligt, og det anvendes mere end vi aner. Rent psykologisk så sker der det, at flere af vores sanser optager informationen og husker det dermed bedre. Der er MASSER af det - MASSER som vi ikke bemærker.
En anden ting er også lugte..... Lugten af ny bil f.eks. - den er heller ikke helt tilfældig....
Ved ikke om det er her du vil hen ad, men hvis det er, så er der masser af muligheder...
At spille en jingle som ventetone i telefonen, som ringeklokke, mobilringetoner eller lignende tror jeg godt kan vinde udbredelse blandt firmaer. Der er INGEN tvivl om at lyd er en af de allermest effektive måder at ramme en målgruppe på. Netop lyd og musik er en af de ting som allerbedst hænger ved når man har set en reklame. Det er klart at der er et uudnyttet potentiale som jeg ser det, men det kræver at man kan overbevise virksomhederne om at det er en god idé.
Om lyd på hjemmesider er specielt god idé ved jeg egentlig ikke. Der er kæmpe stor mulighed for at lyden vil blive irriterende. Men måske det kunne være interessant hvis en jingle kom når man klikkede ind på siden, i stil med når man tænder en windows computer.
Måske kunne du blive underleverandør til små og mellemstore reklamebureauer.
Jeg så engang et tv indslag - en iværksætterhistorie om en jyde der lever af at være manden der kan vælge det perfekte musiknummer til din tv-reklame.. Om det skal være en evergreen eller en hemmelig jazz-skæring.
Indslaget i tv var så lavet fordi der skulle vælges sange til et håndbold EM/VM/OL på dansk grund (kan ik huske hvad, men der er jo fanme også store turneringer hvert halve år i den sport).... med til den historie hører så at jeg godt nok syntes det var nogle latterlige valg han havde truffet... men hey, det var så måske mere et udtryk for hvad håndboldpublikum vil skrige med på i sekvenser af 7 sekunder efter en scoring.