Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er gået i stå med indiske webudviklere, så hvad nu?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 9. Dec 07
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft et par indiske webudviklere (hyret gennem oDesk) til at arbejde på at oprette en Joomla 1.5 side baseret på en eksisterende webside.

Første aflevering var et grafisk design. Sådan set okay i princippet – selvom jeg vil have lavet det “i dansk kvalitet” inden siden får lov til at gå live.

Anden aflevering skulle være indhold (dansk + engelsk) og opsætning på plads i Joomla. Desuden installation af Joomfish og en tilpasning af EventList, som kan vise arrangementer i en liste.

Det er her det halter...

Efter en måneds frem-og-tilbage for at få rettet små irriterende detaljer er jeg ved at indse at jeg har brug for en der forstår mig når jeg siger “få det til at se ordentligt ud og virke fornuftigt” :-). Jeg har ledet mange projekter. Jeg har arbejdet med andre kulturer. Men min tålmodighed begynder at svigte mig...

Mit indtryk af de par udviklere som har været involveret i Indien er at de egentlig er teknisk dygtige, men det er helt umuligt for mig at få dem til at føle ejerskab eller noget der nærmer sig en professionel stolthed.

Det er vel dybest set banale ting som (tilfældige eksempler):

• Tabeller ser bedre ud når tingene liner op
  • Et arrangement som starter og stopper samme dag tager 1 dag (ikke 0 dage)
  • Hvis al anden tekst er i Ariel ser en lille tekst midt på en side i Times Roman fjollet ud
  • Det smarte ved ”tabs” er at en af dem er forrest, så man kan se hvad der er valgt.
  • Det ser fjollet ud hvis bunden af en ramme omkring en tekst mangler.
  • Osv...Osv...næsten uendeligt (sådan føles det)...

Altså ting som er helt nede på det niveau hvor alle uanset kultur fatter det. Ting som i min verden går ind under ”virker fornuftigt og ser ordentligt ud” og som er meget svære at specificere i en teknisk præcis dokumentation :-)

Så nu har jeg en ganske fornuftig prototype, som illustrerer hvad jeg gerne vil have lavet. Det kan måske endda betale sig at arbejde videre på den :-). Og måske kan en dygtig(ere) web-projektleder endda få det til at ske med de nuværende udviklere...

Er der nogen som har et godt forslag til hvordan jeg kommer videre?

/sfo

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:08
Gennemsnit 4,3 stjerner givet af 3 person

Jeg har samlet en del joomla opgaver op der har været outsourced til indien / pakistan.

Derudover så har jeg en custom fork af eventlist der hedder redEVENT som der allerede er lavet rigtigt meget customization på som nok ville være interessant at trække ind i projektet også.

Skriv en email til email@redweb.dk med så meget information som muligt så giver jeg gerne et overslag på opgavens omfang.

Tilmeldt 9. Dec 07
Skrevet kl. 08:35

Hej,

Det er klart en mulighed at flytte projektet "hjem" til et dansk bureau - der er sikkert mange der gerne vil have sådan en opgave, selvom det jo på forhånd ligner noget med et mere begrænset budget - men måske er der andre mulighder? Erfaringer og ideer?

/sfo

Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 15:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu har jeg selv været bosat i Indien en periode i forbindelse med et større IT projekt, og det lyder som om du har undervurderet kulturforskellen.

Du kan ikke bede en inder om, at lave noget der ser "ordentlig" ud. Han forstår dig simpelthen ikke. Alt skal specificeres ned til mindste detalje.

Stiller du en inder spørgsmålet "Når du vores aftalte deadline ?". Vil svaret altid være "Ja". Uanset om deadlinen er dybt urealistisk. En inder siger aldrig "Nej". De ser det som værende ekstremt uhøfligt. Du bliver nødt til at omformulere spørgsmålet til f.eks. "Hvornår forventer du at være færdig ?", hvis du vil have et ærligt svar.  

Bliver du gal og begynder at skælde ud. Så har du i deres øjne tabt ansigt, hvilket er noget af det værste som kan ske for en inder. De vil af høflighed trække sig fra diskussionen for, at du kan genvinde din ære.

Du forventer en ligeværdig sparringspartner, og jeg tror ikke du finder ham i Indien. Kig evt. lidt på deres kastesystem, og du vil hurtigt indse, at ordet "ligeværdi" ikke indgår i den indiske kultur.

Det er ikke alle IT projekter, som med fordel kan outsources til Indien.

Tilmeldt 19. Nov 07
Indlæg ialt: 250
Skrevet kl. 22:02

Du siger bare til hvis jeg skal give en hånd...

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 09:14

sfo:

Er der nogen som har et godt forslag til hvordan jeg kommer videre?

Det lyder som, at det trods alt er en mindre del af opgaven, der resterer.

I så fald ville jeg få et dansk firma til at ordne det. Det kommer til at koste lidt mere, men du kommer til gengæld til at spare på frustrationskontoen.

Tilmeldt 9. Dec 07
Skrevet kl. 21:18

Runge,

Det er interessant hvad du skriver. Og jeg tror faktisk jeg er styret uden om det meste. De har fået lov at komme med estimater - og jeg har ikke hidset mig op over overskridelser. Jeg har blot bedt om f.eks. at få et estimat på hvor lang tid vi skulle sætte af til vores 3. deadline vedrørende samme milestone. Den del tror jeg godt jeg kan leve med - og sætte mig ind i.

Men den svære del springer du over :) så der bliver jeg nysgerrig! Hvordan specificerer man "alting". Altså helt ned i den mindste detalje, hvor vi taler om at kolonner i tabeller skal line op osv? Og er der ikke en mindre arbejdskrævende måde at komme frem til noget den gode inder selv ville være bekendt? Altså hvordan får man vækket en professionel stolthed? For jeg går ud fra at den er der da.

Jeg har ikke fået respons, når jeg har spurgt "mener du selv at det er klar til at gå live? eller er der noget du vil foreslå at vi forbedrer inden?"...

/sfo

Tilmeldt 8. Mar 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 19:28

sfo:
Men den svære del springer du over :) så der bliver jeg nysgerrig! Hvordan specificerer man "alting". Altså helt ned i den mindste detalje, hvor vi taler om at kolonner i tabeller skal line op osv? Og er der ikke en mindre arbejdskrævende måde at komme frem til noget den gode inder selv ville være bekendt? Altså hvordan får man vækket en professionel stolthed? For jeg går ud fra at den er der da.

Et sent svar, men bedre sent end aldrig Stick out tongue

Personligt tegner jeg altid brugergrænsefladen først. Det tvinger mig til, at tænke hele applikationen igennem før jeg påbegynder/outsourcer udviklingen. Paint.NET er fremragende til sidste step i denne process. Du kan med en smule copy/paste lave nogle prototyper, som ligger ret tæt op af de ønskede release skærmbilleder.

De "næsten færdige" skærmbilleder giver mig mulighed for, at udtænke mine data og service kontrakter. Nu har du faktisk specificeret "alt", og resten af implementeringen kræver ikke den store tankevirksomhed, og den kan så (måske) med fordel outsources.

Held og lykke med projektet.

Venlig hilsen

Anders

Tilmeldt 9. Dec 07
Skrevet kl. 08:23

Redweb fik opgaven med at lave et lille selvstændigt hjørne af det oprindelige projekt færdigt.

Vil det være unfair over for nogen eller brud på etikette at fortælle jer andre om erfaringerne derfra?

/sfo

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 11:05

Det kommer an på hvordan det gik, hvis det gik godt bør du selvfølgeligt fortælle om det så andre kan få glæde af en god leverandør. Hvis det gik skidt er det nok, klogest ikke at sige noget. Der er så mange grunde til, at IT projekter fejler, så den slags tråde hvor der direkte advares om andre firmaer, udfører ofte en ordentlig gang mudderkastning partner imellem, der bare for begge parter til ikke som virke useriøse.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)