Jeg går ud fra at "Michael" det er mig? :)
De fleste portaler og websites der tilbyder web-søgning har en række forskellige indekser som vises i forskellige sammenhæng - nogle gange hver for sig og ofte samlet. Dette gælder også for Google og Jubii. Forskellen er hvem der leverer de forskellige dele af søgeresultatet og hvordan det skabes. Jubii bruger Yahoo Search (det der tidligere hed FAST) til søgemaskine-delen, men de vedligeholder selv deres katalog (humant redigeret indeks). Google bruger naturligvis sin egen søgemaskine, men benytter sig af ODP til kataloget.
Så, når du spørger: "Men er der nogen forskel på hvordan en søgemaskine læser siderne til en anden?" er det altså vigtig at have fokus på hvilken del vi snakker om :)
Vi vi i denne omgang skal se på søgemaskinerne alene (altså de automatisk opbygede indekser) er det i princippet mange af de samme ting der enten får dem til at optage sites, eller helt lade være. Grænserne for hvad de accepterer, eller "tør" crawle er blot lidt forskellige. Dertil kommer den måde de ranker sider på. Her er der igen flere ligheder end forskelligheder. De kigger alle sammen på mange af de samme "on-site" og "off-site" faktorer, men de vægter dem naturligvis ikke helt ens. Men ofte meget tæt på.
Så, for de fleste websites er en "generisk" optimering rigeligt til at opnå gode resultater. Hvis
Google og Yahoo kan finde frem til dine sider og ranker dem rimeligt, så vil resten nok også :)