Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan er lovgivningen vdr. ophavsret hvis man ønsker at vise nyheder på sin side som stammer fra andre hjemmesider? Altså hvis jeg vil referere en artikel fra politiken.dk på min hjemmeside, skal jeg så bede Politiken om lov? Hvor meget må jeg gengive af artiklen ?

 
Min skumle bagtanke er naturligvis at akkummulere et stort emnespecifikt indhold, for at får en bedre PageRank hos den store søgemaskinetyran, Google. Selvfølgelig uden at lægge sig ud med dansk ophavsret.     


Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amjad - ganske enkelt. Du må ikke gengive deres materiale. Typisk kan du læse på de forskellige mediers hjemmesider omkring brug af deres materiale. Det står dig frit for, at linke til deres informationer. Du kan læse mere om ophavsret på www.kum.dk og www.infokiosk.dk eller et hav at emner på amino netop omkring ophavsret - brug den udemærkedede søgefunktion ;)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

> at akkummulere et stort emnespecifikt indhold, for at får en bedre PageRank hos den store søgemaskinetyran, Google

Det giver ikke "PageRank" at kopiere en masse artikler fra en anden avis :) - det gør derimod en masse links fra andre websites. En masse indhold giver blot en masse sider (alt efter hvordan det opbygges) som potentielt set hver især har muligheden for at ranke på et eller flere søgninger og dermed skabe trafik. Om siderne ranker godt eller ej har blandt andet en hel del at gøre med hvor mange andre websites der lunker til dit. I tidernes morgen blev denne form for måling af "linkpopularitet" kendt i offentligheden da Google gjorde meget opmærksom på deres "fantastiske" PageRank algoritme (som iøvrigt er et patent ejet af Stanford Universitet). PageRank algoritmen er dog meget forældet i dag og andvendes da heller ikke mere, som sådan, af Google. Google anvender naturligvis fortsat, som alle de andre søgemaskiner, linkpopularitet i stor stil - bare ikke lige med PageRank algoritmen som grundlag :)

Fra København
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

>> - ganske enkelt. Du må ikke gengive deres materiale

Tak for dit svar Nicolaj, og ja jeg er en doven hund, der ikke bruger søgefunktionen :-) 
Ser man fx. på Spamfighters nyheder, så er der ordrette (omend ikke fuldstændige) gengivelser af artikler fra andre medier, med reference til ophavshaverne. Derfor kan man godt komme i tvivl om reglerne. Jeg vil dog gætte på at Spamfighter har aftaler med de pågældende ophavshavere.
 
 
>>En masse indhold giver blot en masse sider (alt efter hvordan det opbygges) som potentielt set hver især har muligheden for at ranke på et eller flere søgninger og dermed skabe trafik
 
Tak for dit, som altid, kyndige svar, Mikkel. Det gyldne spørgsmål er, om det så er ulejligheden værd. Jeg tror at du tidligere har omtalt denne "volumenstrategi" med mange undersider indenfor specifikke søgeord, som "lodsedler".


Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amjad

Vi har ingen aftaler og må tage balladen hvis den kommer.
Computer World bad os om at fjerne deres ting og det efterkom vi selvom jeg syntes det er tåbeligt for begge parter. Vi sendte mange besøgende i deres retning. Men der kommer ny chefredaktør en af dagene og ham har jeg en god dialog med.

Dbh Martin

Fra København
Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/22/2006 8:08:59 PM Forfatter: Martin Thorborg

Vi har ingen aftaler og må tage balladen hvis den kommer. Computer World bad os om at fjerne deres ting og det efterkom vi selvom jeg syntes det er tåbeligt for begge parter. Vi sendte mange besøgende i deres retning. Men der kommer ny chefredaktør en af dagene og ham har jeg en god dialog med. Dbh Martin

Uden at jeg skal rode dig ud i længere kompromitterende forklaringer: spekulerer du i, at disse spam relaterede artikler øger Spamfighters "synlighed" på nettet.  Altså, hver artikel der handler om spam mail fungerer som en "lodseddel", altså endnu en potentiel indgang fra søgemaskinerne. Jeg ved ikke om jeg udtrykker mig klart nok, og effekten er i jeres tilfælde nok forsvindende lille i det store billede. 


Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er mange effekter. Relevante links gør vores website mere levende for brugeren, søgemaskinerne får lidt mere mad m.m. Så det er lidt af hvert.

Dbh Martin
Tilmeldt 31. Mar 06
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :
„Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.“

Ophavsretsloven, § 22

Et citat er lovligt i følge ophavsretsloven. Følgende betingelser skal dog være opfyldt:

* Der må kun citeres fra lovligt offentliggjorte tekster
* Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
* Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
* Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives (dvs. man skal oplyse hvem, der har skrevet det citerede, og hvor man har hentet citatet henne).

Det er domstolene, der i sidste ende afgør, hvor grænserne går for god citatskik.

Læs mere her:
http://www.infokiosk.dk/sw37771.asp

Læg mærke til at citat her betyder en ordret gengivelse.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)