Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betænkelige ideer til firmaer - bondefangeri

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 4. Apr 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ide 1: Lokalavisen med gratis annoncer, men fordækte købergebyrer!

Jeg har en bekendt som har en suspekt ide til en måde at køre en ny slags ejendomsmæglerforretning, forklædt som et boligmagasin som annoncerer huse til salg. Nu vil jeg ikke selv lave den slags firma, men jeg kender en 3. person som kører noget lignende - men ikke helt det samme, og jeg ville gerne høre om jeres meninger før jeg giver min mening til kende over for min gode ven omkring hans ide.

Ideen er kort og rå - grænsende til bondefangeri. Hussælgere kan uploade deres huse til salg og de besøgende kan hvis de logger ind og accepterer hjemmesidens brugerbetingelser, kigge på huse og købe disse. Det kan også være en lokalavis som blot annoncerer huse gratis, men side 2 har så nogle betingelser stående overfor folk som får avisen gratis.

Det smarte er at man så I brugerbetingelserne lige tilføjer noget om at hvis man køber et hus som er annonceret i boligmagasinet, så har man pligt til at sende 5% ekstra af købsprisen til boligmagasinet, eller boligmagasinet har ret til at sende faktura på 5% af beløbet til køber.

Det er jo ret let at få folk til at annoncere deres ting til salg når det er gratis, så der er over 1000 som har gjort det, men nu kan man jo lave en forretning ud af at køberne skal betale et gebyr hvis de køber. Ja, man kan jo udvide det med andre ting end huse.

Er dette bondefangeri, ulovligt, eller er det blot smart forretning?

Må man efterfakturere en handel indgået mellem 2 parter, som en 3. part, blot ved at skrive dette i nogle brugerbetingelser, og ellers have avisen/hjemmesiden helt fri og gratis? Jeg mener, det er jo ikke os som sælger huset, sætter prisen, oplyser noget eller i det hele taget har noget med kontrakten at gøre, vi vil blot have en procentdel af omsætningen og et startgebyr hvis folk køber boligen annonceret gratis i vores avis/på vores hjemmeside?

Hvordan skal man lave brugerbetingelserne for at de er lovlige?

Vil det overhovedet kunne laves lovligt i Danmark at tage penge fra køberen, når man ikke er involveret i salget, eller har gjort andet end at få køber til at se en annonce?

Er den slags firma lovligt i Danmark?

Hvis du synes den slags firma skulle være ulovligt, så stem her[:)]

• Nej selvfølgelig ikke lovligt, det er for plat og minder om bondefangeri (59,1%)
  • Måske lovligt, det minder lidt om noget jeg kender (0%)
  • Ja det er fuldt ud lovligt (40,9%)
  • Totalt antal stemmer: 22
Fra København
Tilmeldt 17. Apr 08
Indlæg ialt: 253
Skrevet kl. 16:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er det ikke det samme amino gør ved virksomhedsbørs når et firma bliver solgt ? læs mere om hvad der står i deres regler jeg mindes det er noget alla det samme 
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 16:41

hxs.dk:
Er det ikke det samme amino gør ved virksomhedsbørs når et firma bliver solgt ? læs mere om hvad der står i deres regler jeg mindes det er noget alla det samme 

Lige præcis.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 18:15

Jeg synes også det er usmagligt at det ikke påpeges tydeligere på Aminos virksomhedsbørs.

Lad os sige nogen sælger et lille website til 20.000 kr via virksomhedsbørsen - så skal de reelt bløde over 25% af salgsprisen til amino uden de nødvendigvis har været klar over det da det blot er en lille passage i betingelserne når man opretter en annonce.

Som et minimum må man forvente at det står så tydeligt at de potentielle sælgere kan se det tydeligt.

Tilmeldt 4. Apr 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 00:15

Ronnikc:

Jeg synes også det er usmagligt at det ikke påpeges tydeligere på Aminos virksomhedsbørs.

Lad os sige nogen sælger et lille website til 20.000 kr via virksomhedsbørsen - så skal de reelt bløde over 25% af salgsprisen til amino uden de nødvendigvis har været klar over det da det blot er en lille passage i betingelserne når man opretter en annonce.

Som et minimum må man forvente at det står så tydeligt at de potentielle sælgere kan se det tydeligt.

Ja det er usmageligt det som Amino.dk gør, og trods brevveksling med Martin Thorborg, så kan han ikke se problemet, og vil i stedet smide mig ud fra Amino.dk hvis jeg ikke følger reglerne om at betale ved kasse 1, hvis jeg laver en handel - som de ud fra "private brevvekslinger i Amino-systemet" siger de kan se at jeg har lavet. Jeg nægter simpelthen at betale Amino.dk for "at læse annoncen hos Amino.dk" hvis jeg køber en virksomhed herinde! De må hellere tage penge for den hos sælger.

Så det har ikke noget med tydelighed omkring pris at gøre i Amino.dk´s tilfælde. Det er bondefangeri, ulovligt og amoralsk.

Og det er meget værre det som kommer ud af at virksomhedsbørsen har et ulovligt gebyropkrævningsapperat. Martin Thorborg har simpelthen lavet et betænkeligt system hvor de ansatte tjener penge på at snage i personlige brevvekslinger og ringe folk op, for at øge omsætningen! Det er jo værre end det er at spamme (Mr. Spamfighter...). Det er simpelthen for dårligt at man prøver at opkræve penge på en måde som man ikke kan uden at snage i folks private interne brevvekslinger, som de iøvrigt gør hos Amino.dk for at få omsætning i virksomhedsbørsen oplyst.

Konceptet med Virksomhedsbørsen hos Amino.dk, indgyder jo til at Amino.dk´s ansatte direkte snager i den interne brevveksling for at finde mulige købere, ringer disse op, og spørger om de har købt den virksomhed som de var interesserede i. Dette har jeg personligt oplevet, og det er ret krænkende at vide at "Amino-sælgeren" direkte i telefonen siger, at de har set i brevvekslingen og mener at der er indgået en handel, og lige vil have detaljerne så de kan sende en regning. De snager i hvordan man forhandler med en sælger, spørger ind til ting, og hvilke personlige ting om firmaet der kommer frem i brevvekslingen - ja det er simpelthen så krænkende at jeg ikke selv ville benytte virksomhedsbørsen til salg.

Derudover giver Amino.dk jo champagne for at folk fortæller om "salg de har hørt indgået"...jamen så er vi sikre på at de ikke snager uden at der er en gyldig grund(ironisk latter).....det kunne de jo aldrig finde på, for der er jo ingen grund til at snage i emails, udover f.eks. hvis det ville give f.eks. 5000,- at finde en handel(hvilket det minimum gør)...og så er det jo let tjente penge - men stadig bondefangeri og ulovligt ifølge aftaleloven og markedsføringsloven paragraf 3. 

Men nok om Amino.dk og Virksomhedsbørsen - det bliver nok ændret når det jo er ulovligt eller en venlig virksomhedsmægler-konkurrent politianmelder konceptet for bondefangeri. Jeg er ikke i tvivl om at man roligt kan handle virksomheder derinde, uden at frygte for deres gebyrer, da de ikke kan opkræves hos køber ifølge dansk lovgivning, uden at de står i købskontrakterne. Måske skulle juristerne hos Bender Von Haller Dragsted yde lidt bistand, nu de har fået fine links nederst på alle siderne, og hjælpe hr. Thorborg ud i lovgivningen.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 03:21

Morten, jeg diskuterer af princip ikke med folk som truer mig og det har du gjort pr. mail. Jeg vil ikke besvare evt. nye indlæg fra dig og jeg vil gerne igen pænt bede dig om at holde dig væk fra Amino. På 3 år har jeg bedt 4 personer om at forlade Amino og du er nummer 4...

Selvom jeg er fristet til at slette dine indlæg, da de både er injurierende og forkerte, så vil jeg ikke beskyldes for at lave censur. Så jeg vil give et generelt svar til dem der i fremtiden læser denne tråd.
Til orientering har jeg flyttet tråden fra "Hvilken virksomhed skal jeg lave?" til "Om Amino" da den passer bedre der.

Amino Virksomhedsbørs fungerer ved at folk gratis kan sætte en annonce i. Handler man på baggrund af annoncen, skal man betale 3.500 kr. + 0.9 % af salgsprisen. Det er på ingen måde skjult for hverken køber eller sælger. Når man opretter en profil, så skal man acceptere brugerbetingelserne og netop prisen er skrevet øverst med stor skrift og aftalen bliver efterfølgende mailet til annoncøren. Aftalen kan ses her:
http://www.amino.dk/virksomhedsbors/legal

Dertil er modellen forklaret på forsiden med et link til betingelserne og endnu engang i FAQ'en. Så vi gør klart og tydeligt opmærksom på de betingelser der er for brug af Amino Virksomhedsbørs. Der er tale om en service til forretningsfolk og derfor må man forvente at folk i det mindste læser det der står på forsiden og/eller øverst og fremhævet i den aftale de accepterer..

Om prisen er rimelig eller ej, det kan man diskutere, men som udgangspunkt er vi en kommerciel virksomhed som ikke tvinger folk til at bruge vores services. Dertil koster en handel via en virksomhedsmægler som regel mange gange mere. Jeg har hørt om priser på 100.000 kr. for at starte sagen op og et succesgebyr på 6-7 % af handelsprisen. Mægleren har så også et større arbejde med salget, men vi tager til gengæld en brøkdel af prisen.

Hvorfor har vi lavet det sådan at annoncen er gratis og den der reagerer på annoncen skal betale? Der er to årsager. For det første virker modellen glimrende hos Jobmatch. Der laver ansøgeren et gratis CV og hvis en virksomhed ansætter ansøgeren, så skal de betale et gebyr på godt 3.000 kr. Ansøgeren får så en flaske champagne og det sikrer at Jobmatch får en melding om at ansøgeren er ansat. For det andet, så er antallet af annoncer vigtigt for os, da den der har flest annoncer, også typisk har fleste brugere. Se på Den Blå Avis, Jobmatch, Bilbasen, Dating.dk m.m. Så ved at gøre annoncerne gratis, så får vi mange flere, end hvis annoncøren skulle betale.

Om den model vi har valgt er rigtig, det ved jeg helt ærligt ikke. Jeg syntes den er 100% fair, men om vi kan tjene penge på den er en anden sag. Lige nu kører vi med at solidt underskud. Men jeg er optimistisk og jeg håber at vi får sorte tal sidst på året.

Mht. Mortens anklage om at vi har læst hans mails, så er det ikke korrekt. Vi blev kontaktet af en mand der havde solgt en virksomhed til morten. Han ville blot overholde aftalen med os og indkassere sin flaske champagne. Da Nicolai fra Amino efterfølgende tog kontakt til Morten, så ville han ikke overholde aftalen og han fortalte at han havde handlet flere virksomheder gennem os og at vi ikke fik en krone. Da han efterfølgende i en ubehagelig mail truede os med dårlig presse m.m.. hvis han ikke fik sin vilje (Det er ikke første gang han truer folk: http://www.amino.dk/forums/p/573/6353.aspx#6353 ), så skrev jeg pænt til ham og bad ham enten at overholde vores aftale, eller finde et andet sted at "opholde sig". Morten har så åbenbart valgt at ignorere min høflige mail og det er der jo ikke noget at gøre ved.

Mht. om modellen er lovlig, så er der ingen tvivl om det. Brugerbetingelserne er udarbejdet af Bender Von Haller Dragsted og der er lagt meget arbejde i den. At lave en ny forretningsmodel tager tid og den er vendt og drejet i detaljer. Så jo, den holder hele vejen..

Slutteligt vil jeg sige, at jeg elsker at bruge nettet til at vende forretningsmodeller på hovedet. Hvorfor skal vi gøre tingene som vi altid har gjort? Det sjove er jo netop at finde på nye måder at tjene penge på, så længe man gør det på en ordentlig og sober måde. Jeg kan sagtens forstå at folk bliver lidt forvirrede, da vanens magt er stor. Men jeg syntes ærligt talt at vi har gjort et stort stykke arbejde for at forklare modellen på en fair måde.

Dbh Martin

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 04:04

99 ud af 100 brugere på et website læser ikke betingelserne for brug når de godkender dem og tilmelder sig som bruger / opretter en konto eller for den sags skyld installere et program på deres pc.

Selvfølgelig skal det koste noget - men man kunne godt skrive prisen så det var til at få øje på uden at man skal til at scrolle igennem betingelserne for brug for at blive opmærksom på den slags (det er ikke synligt uden at scrolle) så det er et informeret valg man foretager.

Resten af humulhejet forholder jeg mig ikke til (kender intet til det).

Fra Helsingborg
Tilmeldt 26. Feb 06
Indlæg ialt: 2880
Skrevet kl. 07:15

Ronnikc:

99 ud af 100 brugere på et website læser ikke betingelserne for brug når de godkender dem og tilmelder sig som bruger / opretter en konto eller for den sags skyld installere et program på deres pc. 

Läser jeg ikke betingelserne för jeg indgår aftalen, kan det kun väre mit problem.

Gider jeg ikke läse dem, kan jeg lade väre med at benytte servicen. 

Følg mig på youtube under navnet Dimi Hardorff

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 07:27

bonavent > glemmer du ikke at orientere folk om at du lige har pisset i bukserne og det er ved at blive meget koldt?

Du udstiller amino's virksomhedsbørs som skurken mens du selv står med et bræk jern i hånden?

Betal din regning så kan vi debattere regler og betingelser......så længe du ikke kan det er du bare en lille irriterende snylter der burde stå i RKI.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 07:43

Jeg har selv solgt 3 snart 4 virksomheder via Amino. Jeg synes det er kannon fedt. Jeg tager i min prisfastsættelse højde for det meget lille gebyr på 3500,- kr + moms. + 1% af prisen.

Jeg er langt fra enig med Martin Thorborg i alle ting, men at kalde de ting han laver for "bondefangeri, ulovligt og amoralsk" synes jeg er total unfair.

Martin Thorborg tjener sine penge på en meget hæderlig og respektfuld måde, og han giver rigtig mange mini iværksættere som mig meget gode og 100% gratis muligheder, som vi ellers ikke ved egen hjælp ville få. Så jeg tager stærkt afstand fra dig og dine udtagelser, og synes du skal stikke piben ind og forsvinde som du åbenbart er blevet bedt om.
Side 1 ud af 3 (24 indlæg)