Og for almenhedens interesse kan jeg da fortælle, at forbrugerombudsmanden aldrig har kørt en sag på os. Vi blev undersøgt og forbrugerombudsmanen bad os ændre ordlyden af en enkelt tekst og gøre vores tilmelding til nyhedsbrev lidt tydeligere. Vi skulle ikke ændre praksis eller noget som helst andet. Så nærmere en 100 % frikendelse kan man vidst ikke kommer.
Men ja, jeg kører op til stregen en gang i mellem og det kan man ikke undgå når man afsøge nye forretningsområder og muligheder på nettet.
Dbh Martin
Bravo hr. Martin Thorborg, I har lagt jer fladt ned og efterkommet alle forbrugerombudsmandens krav, så han har frafaldt en sag han havde i ærmet, og det siger du er en 100% frikendelse for noget han mener var ulovligt i begik? Det må da være din egen lille virkelighed du lever i. I min verden hedder det et tvunget nederlag.
Nå men du har da i det mindste lavet det man kalder "et skridt i den rigtige retning" i forhold til hvad jeg brokker mig over: bondefangeriet. Du har ændret lidt i tekststørrelsen på brugerbetingelserne, så den er mindre, og nu kan stå på en side, så vidt jeg har forstået.
Igen, Bravo hr. Martin Thorborg, det kører virkelig for dig idag. Men mon tekststørrelsen har noget med lovligheden at gøre?
Lad os for en stund se bort fra at dine Amino.dk-ansatte snager i medlemmernes private brevvekslinger på virksomhedsbørsen for at finde omsætning. Dette kan du selv efter 3 breve ikke forstå er et problem som skyldes din "omvendte forretningsmodel", og som ikke kan løses uden at den opgives. Du kan nægte at det skete, og du kan sige at det var en fejl, eller du kan sige at det kun var sporadisk brev-kigning. Men det blev gjort, der blev taget telefonisk kontakt og jeg blev forklaret at mine beskeder var blevet gennemset. Det er faktum, og alene dette burde være nok til at mange tager afstand fra denne "omvendte gebyrpolitik" så køberne skal betale gebyr for at handle.
Las os i stedet koncentrere os om at diskutere lovligheden i din "omvendte forretningsmodel", nemlig købergebyr på Virksomhedsbørsen.
"Jeg gør opmærksom på det" siger du Martin Thorborg. Ja det gør du. Før var det "jo mindre opmærksom jo bedre" men nu har du LIGE oppet dig og lavet "minimalt" om. Du er stadig ikke meget for at gøre noget som virkelig gør opmærksom på det.
Hvis man "skal gøre opmærksom på det", så indebærer det et system hvor du beder sælgerne indtaste salgsprisen, laver beregninger, og så vupti, kommer en salgspris inkl. jeres gebyr online på annoncen inkl. hvor man skal betale hen.
Virksomhedspris: 100.000
Amino.dk købergebyr: 3500
Amino.dk købergebyr: 900
Amino.dk moms på gebyr: 1100
Ialt virksomhedspris: 105.500
Så havde i for det første i det mindste prøvet at gøre noget der lignede en indsats for at agere normale forretningsfolk.
Det som der er nu, er rent bondefangeri, hvor køber tror de skal betale f.eks. 100.000 for en virksomhed, og så fortier sælger at der kommer Amino.dk-gebyr på, men Amino.dk opkræver det alligevel - sælger kommer i klemme da han fortier noget, og gør derfor noget ulovligt.
Amino.dk bondefanger køber, ved at de fleste købere aldrig får oplyst den reelle pris for virksomheden.
Hvis en ejendomsmægler gjorde det samme, så han blive frataget sin autorisation. Derudover er prisen meget høj, set i betragtning af at Amino.dk absolut ingenting gør for at agere mæglere, ingen garantier eller hæftelser har, så arbejdet består i ingenting. Ikke engang en kontrakt, et kontonummer til indbetaling, en supporttelefon....Det er næsten som om de ikke vil have folk til at forstå at de vil have penge for salget - lidt ligesom i starten hvor det var gratis.
Køber betaler VIP-medlemskab og sælger betaler for VIP-annoncer, så forventer man da også at priserne man får oplyst på hjemmesiden indeholder alt, og ikke skjuler fordækte mærkelige gebyrer.
Det kan ikke siges mere klart: Bondefangeri, og ulovlig markedsføring.
Selvfølgelig skal et sådan succesgebyr opkræves i forbindelse med salget og stå i en købsaftale som Køber og Sælger laver, hvis det skal være lovligt. Der kan ikke laves lovlige købergebyrer på en handel blot ud fra nogle tilfældige brugerbetingelser på et hjemmeside-community - get real...