Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal der betales skat af et privat bytte?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg nu bytter en (meget flot) papirklips med en pakke smøger, skal der så betales skat af det? Hvad nu hvis denne pakke smøger så byttes til f.eks. en fed T-shirt, skal der så betales skat af det? Eller hvad hvis denne T-Shirt byttes med en gammel damecykel, skal der SÅ svares skat af det? Og hvad hvis mine bytterier ender med, at jeg til sidst står med en flot ny Hummer - eller et nyt hus - ska der SÅ betales skat af det, og i givet fald hvordan beregnes det? Mit sidste bytteri - lige før huset, Hummeren eller hvad det nu er, var jo "næsten" lige så meget værd som Huset eller Hummeren.

Er der nogle af skatteeksperterne her på Amino som har et bud på et svar? :)

Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Nu er jeg ikke skatteekspert, men nok mere din "konkurrent" idet jeg huggede ideen først og lavede www.bytteleg.dk
 
Min vurdering er at alle byttehandler skal ses seperat - dit byt fra en papirclips til en hummer (held og lykke! :) ) er jo ikke en sammenhængende byttehandel.
 
Så byt bare løs - jeg vil for eksempel gerne byde en Supermaya-tshirt for smøgerne bare for at sætte skub i projektet! (alle vilde med de tshirts - den officielle salgspris er 50 kr.)
 
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

> jeg vil for eksempel gerne byde en Supermaya-tshirt for smøgerne

TOP! - Send din adresse til mig på: mikkel@joyzone.dk så ryger den afsted, lige så snart jeg har den. Hu-hej hvor det går :)
 
Men, det ville nu fortsat være super, hvis en af skatteeksperterne herinde kunne give et bud på det skattemæssige i en sådan "bytteleg" ....
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/20/2006 6:50:28 PM Forfatter: Mikkel deMib

Men, det ville nu fortsat være super, hvis en af skatteeksperterne herinde kunne give et bud på det skattemæssige i en sådan 'bytteleg' ....

Bytte sidestilles i skattemæssig henseende med salg og køb. Salg af private formuegenstande og indbo er skattefri sålænge salget (og købet) ikke er et led i næring.
 
Når to uafhængige parter med modsatrettede interesser bytter er der en overvejende formodning for at ingen af parterne bliver tilgodeset (intet gavemiljø). Dit tankeeksperiment med at bytte en pakke smøger til et nyt hus er da også af teoretisk karakter. Er der derimod tale om nærtstående parter er det noget andet. Så er man inde i et gavemiljø og så kan der komme en gavebetragtning ind i billedet.    
 
Nu ser jeg lige på bytteleg.dk Her er der - forhåbentlig jf. det gode formål - tale om at folk går ind og bytter nogle effekter med noget som er mindre værd på samme måde som man giver penge til Kræftens bekæmpelse m.v.
 
Der er ikke fradragsret for sådanne gaver. Der er således kun fradragsret for pengegaver og kun i det omfang giver er godkendt efter reglerne i Ligningslovens § 8A.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

> Når to uafhængige parter med modsatrettede interesser bytter er der en overvejende formodning for at ingen af parterne bliver tilgodeset (intet gavemiljø). Dit tankeeksperiment med at bytte en pakke smøger til et nyt hus er da også af teoretisk karakter.

Det er nu ikke så teoretisk længere. Canadieren der startede det hele er tæt på et hus, og jeg hører da også at der er nogle herhejemme der allerede er kommet et stykke vej - omend langt fra et hus eller en bil - men det kan jo blot være et sprøgsmål om tid.
 
Det der gør det er lidt "tricky" er at der hele tiden byttes med noget der er "næsten" af den samme værdi - men bare hele tiden med vægten på at det du får skal være "lidt" mere værd end det du bytter med.
 
Hvis hver af de byttehandler kan betragtes, som værende af nogenlunde ligeværdig karakter, så forstår jeg dig rigtigt når jeg hører at det vil være "skattefrit", ik?
 
Er der så noget i skatteloven som kan forhindre at en lang serie af sådanne byttehandler kobles sammen over tid, og måske ender med noget der har betydelig værdi (uanset om det iøvrigt lige er et hus eller en Hummer)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

OK så er jeg med og ja det hører du mig sige. Umiddelbart er der nemlig ikke noget til hinder for det i skattelovgivningen. Omvendt sker der jo en udvikling på lige det felt du nævner. Af anden lignende udvikling kan nævnes pokerspil på nettet hvor ministeriet pt. overvejer den skattemæssige situation.

Hvis vi kommer ud i at se professionelle byttere som bytter systematisk og kontinuerligt med det ene formål at skabe vækst/indtjening vil jeg ikke afvise at skattereglerne og praksis kan drejes hen i i retning af en beskatning i form af nye fortolkningsbidrag og evt. lovgivning.
 
Herudover kan man måske forestille sig at "bytteren" via den meget omtale projekterne måtte få, kan bytte sig til goder af større værdi ved at indgå i sponsorater, reklamer o.l. Her vil man så kunne tale om at giveren får en modydelse og at en del af "bytterens" merværdi reelt set er vederlag for at medvirke i reklamefilm o.l. Så er man også inde i en beskatningssituation.
 
Forestiller man sig at en større huskæde vælger at bytte et hus  væk mod at få noget af mindre værdi tilbage kan man også diskutere hvad der reelt set ad denne vej. Man må jo formode at kæden af denne vej får en masse presseomtale og reklame. Modtageren forpligter sig formentlig til at tillade optagelser m.v. fra huset og selv at indgå i presseomtale m.v. Her vil jeg også mene at vi er inde i en beskatningssituation.
 
Men det rene bytteri er der i dag ikke hjemmel til at beskatte når vi er uden for gavemiljø og der ikke er modydelser indblandet.
 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

OK - det giver mening :)

Med den enorme medieomtale Candierens projekt har fået, ville han altså i virkelighede kunne risikere at skule betale skat af det hus han sandsynligvis ender med (hvis han var Dansker) - ikke nødvendigvis fordi hvert bytte i sig selv ville være skattepligtigt, men fordi man kunne anlægge den vurdering at bytterne havde byttet netop for reklameværdiens skyld frem for værdien af det der bliver byttet med.
 
Det lyder lidt som om man kunne ende i lidt den samme situation som med de der tyske lotterier - jeg husker en forbrugerudsendelse for lang tid siden der påpegede det faktum, at hvis man vinder hovedpræmien i sådan et lotteri (som dengang var en meget dyr Mercedes) skulle man lige uske at betale dansk indregistrering ag gaveafgivt - uanset at de tyske lotterier reklamerer (eller gjorde i hvert fald) med at gevinsterne var skattefri. Så den kære Mercedes-gave ville faktisk i det eksempel de havde fremme ende med at koste en skat på over en million. Sur gave :) Man kan jo så naturligvis sælge bilen (eller huset eller Hummeren) for at dække skatten - men så bliver hele projektet jo ligesom lidt "anders and" :)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Du har fat i noget af det rigtige.
Den med det tyske lotteri er dog en anden problemstilling. Det tyske lotteri var ikke omfattet af den danske lotteriafgiftlov og lottogevinster m.v. som ikke er omfattet af denne er skattepligtige, på samme måde som at gaver der ydes indenfor familieforhold i op og nedadgående retning er gaveafgiftspligtige men gaver iøvrigt er indkomstskattepligtige. Det sidste forudsætter bare at der er tale om et egentlig gavemiljø. Men når/hvis der kommer direkte eller indirekte modydelser med i billedet er det som sagt en anden snak.
 
Herudover handler det om at man må formode at skattereglerne bliver tilpasset udviklingen, herunder udviklingen vedr. de såkaldte byttelege. Man vil næppe politisk acceptere at man kan bytte sig til et hus mod ingenting. Dvs. er der ikke hjemmel til beskatning, så kan man jo lave den ved at indføre det jeg plejer at kalde politiske skatteregler  og føre politik via skattereglerne, som da man feks. gjorde det for år tilbage ved for en kort periode at indføre særlige regler om anpartsinvesteringer på Bornholm.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Noget helt andet er, at det kunne være ret morsomt at tage det møde med Skat (noget der ellers ikke er specielt underholdende) ...

... "Nå Mikkel, hvordan har du så fået den Hummer?" ...
- Øhh, jeg byttede den for en lækker speedbåd jeg havde
... "Hvor fik du den fra?"
- Den byttede jeg for en stor traktor med noget ret funky udstyr til, som je havde fået fingre i
... "Hvordan fået fingre i??"
- Jo, den byttede jeg mig til for en hytte på Bali i 6 måneder
 
.... 2 timer senere i samme spor ...
 
- Den byttede jeg mig til for en papirklips :)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Go for it

Men når vi så langt i DK at vi kommer ud i sådanne situationer ?  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)