Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsordningen

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 31. Aug 07
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg vil være glad for nogle vurderinger af om jeg har taget den rigtige beslutning mht. virksomhedstype.

Det skal siges at jeg er Universitetsstuderende de næste 4-5 år, og lever af en SU samt et mindre studiejob.
Virksomheden bliver til start oprettet som I/S, men det vil (måske) være en ulempe at køre den efter personskattereglerne...(?)

Jeg har læst mig til, på: http://www.startvaekst.dk/SkatIPersonligtEjedeVirksomheder , at det (hvis jeg har forstået det rigtigt) vil passe mig perfekt at køre efter "virksomhedsordningen".

Så vidt jeg kan læse, vil jeg kunne lave en opsparing i virksomheden, og trække penge ud til mig selv efter behov.
(Jeg skal jo framelde SU, hvis jeg har en indkomst på mere end hvad der svarer til et sted omkring 6000 om måneden. Dette ville være rart at undgå, i hvert fald indtil jeg selv bestemmer at det er tid.)

Yderligere giver dette samlet set større mulighed for vækst i virksomheden (eller gør det?)
Der står at virksomhedens overskud skal beskattes med 30%, og at jeg så kan nøjes med at trække de omkring 20%-point mere, kun af det beløb jeg trækker ud til mig selv. Dette betyder vel at færre af virksomhedens penge går til SKAT? (og self. også færre til mig selv privat).

Men så står der at de 30% kun er en áconto beskatning. Betyder det at virksomheden "skylder" SKAT de sidste ca. 20%, og at de bare ikke skal betales før de trækkes ud af virksomheden?
Så det i sidste ende er samme beløb SKAT får?
Og hvad er mine fordele ved at beholde de 20% i virksomheden?
Kan jeg bruge overskuddet til at udvidde virksomheden uden at skulle betale de sidste 20%? Eller hvordan hænger det sammen?

...Det var en hel del spørgsmål. Håber at der er hjælp at hente Smile 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:43

Mivia:
rigtige beslutning mht. virksomhedstype.

Se:  amino.dk/forums/p/39661/242891.aspx#242891

En bedre løsning er et SMBA-selskab, som endeligt beskattes med 25%.

Du opnår det samme som med virksomhedsordningen men uden de automatiske faldgruber.

Du kan akkumulere indkomster i selskabet, som du senere kan udlodde som løn og/eller udbytte.

Du kan fra selskabet låne penge til dig selv uden skattekonsekvens, da denne form for selskab ikke har begrebet ulovlige aktionærlån ligesom AmbA og FmbA.

Hvis du udlodder udbytte påvirker det formentlig ikke  din SU.

Mivia:
Jeg har læst mig til, på: http://www.startvaekst.dk/SkatIPersonligtEjedeVirksomheder , at det (hvis jeg har forstået det rigtigt) vil passe mig perfekt at køre efter "virksomhedsordningen".

Denne ordning er ikke for hvide mennesker ifølge en statsautoriseret revisor, som selv benytter sig heraf.

Desuden vil den formentlig koste en del til revisor, hvis du ikke selv kan finde ud af at administrere den.

Som du selv klart har forstået: ordningen er vanskelig.

Den 25% beskatning i et SMBA-selskab er endelig og du kan stort set gøre med overskuddet hvad du vil.

MVH fra Ejler Ottesen 

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 443
Skrevet kl. 09:08

Jeg er har, lige som dig, drevet en virksomhed under mit 5-årige studie.

Vi har kørt vores virksomhed som et I/S og de år hvor vi nåede op over grænsen for hvor meget man må tjene på SU, så benyttede vi os af virksomhedsordningen.

Det kan godt være at virksomhedsordningen er indviklet men det oplevede jeg aldrig; vi lod en revisor ordne det for os for 2.500 kr. - det er jo ikke alverden.

Hvis du har pengene så vil et Aps måske også være en god løsning og jeg skal ikke kunne sige om S.M.B.A. eller A.M.B.A. er bedre løsninger eller ej. Men det virkede i hvert fald fint med et I/S under virksomhedsordningen :)

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:15

Hej!

Start op personlig, og lad din revisor ordne VSO!

Lad dig ikke lokke af en smart SMBA-sælger.

Tilmeldt 31. Aug 07
Skrevet kl. 10:32

Mange tak for svar alle sammen!

Jeg er stadig ikke sikker på hvilken virksomhedsform jeg skal vælge, men jeg er blevet overbevist om at jeg må finde mig en revisor.
Når jeg kommer med en forespørgsel her på amino, skulle det ikke undre mig at der kommer en hel del forslag Smile

En revisor vil vel også kunne svare på mine kommende spørgsmål.
Jeg synes godt nok at SKAT's lange pdf filer er lidt tørre at læse i længden.

Det vil være rart at have en revisor med evt. erfaring indenfor reglerne med SU.
Min virksomhed kommer til at være i EDB-branchen.

Tror at jeg vil foretrække virksomhedsordningen...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:38

Mivia:
virksomhedsform

Som studerende bør du altså læse  "Jura for iværksættere" af Birgit Simonsen. Den kan lånes gratis på biblioteket.

Virksomheder, selskabsformer og ansvarsbegrænsning er behandlet i denne bog, som enhver virksomhedsejer og iværksætter bør læse og have stående.

I kapitel 1 beskrives virksomhedsformer fra side 7-20 med SMBA som nummer 3 efter personlig virksomhed og I/S og foran ApS og A/S selskaber.

SMBA står for "Selskab med begrænset Ansvar" og er ligesom AmbA OG personlige virksomheder reguleret af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder.

Peter - Revisor:
Lad dig ikke lokke af en smart SMBA-sælger.

SMBA-selskaber har indtil debatten på Amino formentlig været ukendt for Peter revisor. 

Men denne selskabsform er helt almindelig og legal og er et alternativ til ApS, A/S og P/S selskaber. 

Den omtales i årsregnskabsloven, som burde være paratviden for enhver revisor.

Peter revisor har også misforforstået mit erhverv.

Jeg er Prokurist, VC, forretningsudvikler, administrator, SW-designer, programmør, analytiker, skribent, pilot, roer, cyklist, budbringer og altmuligmand.

Det er gratis hos EogS at registrere SMBA-selskaber ligesom de andre selskabsformer, men der kræves ikke minimum indskudskapital.

Du kan selv lave vedtægter og stiftelsesdokument og andet steds tilbyder en WEB-side alle dokumenter GRATIS. Et af mine selskaber tager KR 360 per time afregnet per minut for det rutinemæssige arbejde at assistere med stiftelse.

Peter revisor mener sikkert "smart SMBA-sælger" som noget nedsættende.

Peter skriver indlæg overalt, hvor HAN selv eventuelt kan sælge og markedsføre sig og hans firma.

Det er der da i sig selv ikke noget odiøst i. Han er flittig, vedvarende og hænger sit banner og reklamer ud overalt, hvor hans sericeydelser kan sælges. Banneret er hængt op i næsten 3000 indlæg. 

Hans egne serviceydelser annonceres på hans hjemmeside fra KR 700 til 1400 per  time.

Han har indtil nu ikke gives nogle begrundelser overhovedet for hans  indædte modstand mod SMBA-selskaber.

Det ER altså ikke nok at skælde andre ud med mere eller mindre mærkværdige betegnelser og rubriceringer af formodninger.

Man kan måske endda klassificere sådanne indlæg som useriøse.

MVH fra Ejler Ottesen 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:53

Eiler...med hensyn til mine mange indlæg som spænder meget bredt, så spammer jeg ikke diverse tråde, som du gør, og fyrer samme

smøre af gang på gang..........er det seriøst!

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 12:18

1base:

Du kan fra selskabet låne penge til dig selv uden skattekonsekvens, da denne form for selskab ikke har begrebet ulovlige aktionærlån ligesom AmbA og FmbA.

Ejler, vil du uddybe denne?
Tilmeldt 31. Aug 07
Skrevet kl. 20:14

Ja, tak for tippet om bogen.

Rart at få anbefalet noget litteratur, så man kan være sikker på at det er up-to-date.
Den lyder som lige det jeg står og mangler.

-

Nu står det garanteret i bogen, men jeg undrer mig bare lidt over at de 3 X-mbA ikke er på samme "registrerings-skema" som I/S, A/S og Aps...
Eller... det er måske egentlig kun moms-registrerings-skemaet jeg har haft fat i... Hmm
Hvad er den grundlæggende forskel egentlig? på de 2 grupper af virksomhedstyper?

Hvis det er en længere forklaring, så kan jeg bare læse mig til den selv  Smile

Tilmeldt 31. Aug 07
Skrevet kl. 20:36

Hov...

Kan se at jeg allerede har fået rodet mig ud i at bytte om på betegnelserne.

I mit første indlæg skriver jeg at det et I/S jeg vil oprette.
Det er det ikke. Jeg mente enkeltmands-selskab.

Tror dog ikke at dette har haft den helt store indflydelse på resten af tråden(?) Big Smile

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)