Hej folkens, Jeg har læst meget med herinde de sidste år - jeg er sand iværksætter og har altid haft noget i ærmene siden jeg lagde ud med en kirsebærbod på Møn da jeg var 5 (egen idé, egne priser, egen fortjeneste! Jeg fik en ny racercykel - den var vild i børnehaven!). Anyway, sagen er nu den at jeg har fundet mig et lille niche markede, hvor jeg har fået opbygget et godt renomé med mit navn (som bliver mit brand), og har fået kontakt med producenter (direkte fra fabrikken) med produkter som endnu ikke er set i Europa og Danmark. Som sagt er det et niche markede, så det er ikke noget jeg bliver millionær af, men det er noget som jeg kan dyrke sammen med min hobby - og så er det rart at have lidt håndøre i baghånden og ser pænt ud på CV'et. Investeringen er minimal - skal samlet bruge en 10-15.000 kroner, hvoraf de fleste er betalt. Så jeg har ikke brug for noget som helst andet end et par gode råd lige pt. Sagen er den at jeg nemlig er studerende, og vil modtage SU de næste 1½ år endnu. Der er jo som de fleste herinde nok er stødt på en maxgrænse for indtjening ved siden af SU'en, og så skal man jo betale tingene retur. Sagen er jo så den at jeg ikke satser på at tjene det vilde, men samtidig skal det så sandelig heller ikke gøre at jeg skal tænke over mit SU fribeløb. Det kan jo ende med ikke blot at være niche markede, som jeg forventer, men at blive et hit og noget større importør tamtam. Jeg skal som sagt have et firma, og dillemaet - og det som der indtil videre gør at jeg ikke har et CVR - er at kan gøre to ting - Enkeltmandsvirksomhed med mig selv som ejer - Jeg kan få min far til at lave firmaet så jeg ikke bliver rørt af SU'en, og blot lade indtjeningen hobe sig op til videre udvikling når jeg bliver færdiguddannet. Sagen er som sagt: Jeg vil ikke af med min SU, og jeg vil ikke have problemer med fribeløbet. Hvad er smartest for mig? |
Firma og SU = dum cocktail?
|
Her er jeg bestemt ikke enig. Og det gode spørgsmål; hvorfor skulle han ikke have ret til SU på lige fod som hans medstuderende? Blot fordi han vælger at tage en risiko der potentielt set kan blive til en succes der tjener både ham og samfundet, skal han vel ikke stilles ringere?
Jeg har selv siddet med præcis samme problemstilling for nogle år tilbage. Jeg valgte en forkert metode og det kom til at koste mig både en del penge og en masse tid. Så det kan bestemt goidt betale sig at sætte sig ind i tingene og evt. søge noget proffesionel (uvildigt) hjælp. Umiddelbart har du to muligheder, som jeg kender til. 1. Du opretter et ApS og beholder overskudet deri. Du trækker kun de ca. 6.000 ud om måneden som du har ret til at tjene. Det koster dig 125.000 i indskud men giver en række fordele ud over det SU mæssige. 2. Du oprettet en enkeltmandsvirksomhed og benytter virksomhedsskatteordningen til at opspare penge i virksomheden. Det er kun de penge du bliver personligt beskattet af, som har indflydelse på SU max grænsen og de penge som du beholder i virksomheden og som du betaler virksomhedsskat af (28%) tælles ikke med i din personlige indkomst. De 28% (eller 25% eller hvad det nu lige er) kan du se som en form for "aconto" skat du betaler. Beløbet bliver modregnet den dag du trækker pengene ud privat - du kommer altså ikke til at betale dobbeltskat. Du skal dog have noget hjælp til at sætte virksomhedsskatteordningen op, men en god revisor kan gøre det på nogle timer, så det bliver ikke mere end 5-10.000 som engangsbeløb. Held og lykke med det :)
|
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Har gjort det sådan at jeg lever af Su'en og så lader overskudet blive i firmaet og betaler erhversskat af dem. Det er i mine øjne den bedste løsning for en forholdsvis lille forretning ved siden af studierne. Men synes du skal tag en lille snak med din revisor. Han/hun vil helt sikkert ha styr på hvordan du gør det. Men altså mit råd er at lad pengene stå i firmaet som dets indkomst - evt reinvester dem, køb en computer eller noget andet og så trække dem ud når du ikke længere er under SU |
Head of SEO & Owned Media i Group M | Blogger om SEO, e-handel, online marketing, content marketing og sociale medier.
Kan ikke rigtig se hvorfor man ikke skulle have su som alle andre studerende blot fordi man tjener penge ved et firma ved siden af. Ligesom jeg synes loftet for indtjening er helt i hegnet. |
Head of SEO & Owned Media i Group M | Blogger om SEO, e-handel, online marketing, content marketing og sociale medier.
For det første var det sagt med et smil på læben (derfor smiley'en til sidst) uden ønske om nogen voldsom politisk debat ud af det, for det andet lyder det som om du tror at jeg ikke mener han bør uddanne sig hvis hans forretning går godt? Det er ikke tilfældet, tvært i mod synes jeg det er en fornuftig ting at tage en uddannelse på trods af succes med forretningen. |
Jeg kan se din pointe, men netop som de andre siger så tager jeg en risiko. Problemet er lidt at hvis jeg fravælger min SU og det går i vasken, så skal jeg ansøge om den igen - og det tager tid. Nu er det ikke vildt mange penge jeg skal smide på bordet her og nu dog, men det er stadig en del for mig som studerende (+ jeg har et par sidejobs også som gør at fribeløbet er fyldt ud). Og så er det nok de eneste penge jeg nogensinde kommer til at nasse fra staten - det vil jeg sq have lov til så længe jeg er fuldt beretiget. --- Til de andre forslag ApS er ingen løsning. Jeg har ganske simpelt ikke 125.000 endnu at stille i sikkerhed (man indbetaler dem da ikke vel? Det er da bare sikkerhedsstillelse - eller hvordan? Mindes at have hørt du kan lave flere ApS for de samme 125.000 kroner - men jeg kan tage fejl naturligvis). Jeg vidste ikke at enkeltmandsvirksomheden kunne fungerer som nævnt der. Faktisk troede jeg at havde den 10.000 kroner, blev det set som "mine" - men det lyder som den retning jeg skal gå! Ganske simpelt kan jeg jo faktisk opbygge mig en opsparing i virksomheden, som jeg forstår det, og få en stor løn af det beløb som står på kontoen som bliver beskattet (-28% som vil være betalt) - er det forstået korrekt? Nu satser jeg ikke på den skal malkes for alt dog - planen er som sagt at det er hobby-tamtam. Og genialt med firma-beskatning - og at jeg så stadig kan udbetale dem til mig selv i løn på et senere tidspunkt. Jeg blev klogere på rekordtid! Og den vil jeg lige vende med min kære fader, da det bliver hans kælder min container skal læsses af i ;-) Jeg får med garanti flere spørgsmål, og håber jeg får samme hjælp igen. |
I øvrigt som sidebemærkning: Mit studie tager jeg uanset hvad. Jeg mener det er godt og fornuftigt at have noget at falde tilbage på. Jeg har været en del år på arbejdsmarkedet (faktisk 5,5 fuldtidsår hvis man regner sammen) i en alder af 22 - både i servicebranchen, men også med et par tidligere firmaer (webdesign / SEO).dog er lukket og slukket pga. uddannelse da jeg mener teorien kan være god at have i baghånden sammen med den praktiske erfaring (dog er det ikke en IT-uddannelse, men en oplevelsesøkonomi uddannelse). Men man savner det jo, ik?! Når først man har prøvet det render man sq konstant og fifler med den ene eller anden idé. Et tillægsspørgsmål: Kan enhver bare importere fra USA/Asien, eller skal jeg oprettes som importør i et eller andet register? Og fortoldning - foregår det stadig i lufthavnen, eller får man selv lov til at stå for det? (lufthavnen er simpelthen så langsom til det!!) |
De 125.000 indskydes i selskabet som egenkapital. En advokat eller revisor skal verificere indskydelsen. Dengang jeg oprettede, indbetalte vi til advokatens klientkonto og de betalte derefter pengene ind på firmaets konto. Pengene får du først igen den dag du lukket eller sælger selskabet. Du kan dog relativt frit råde over beløbet, på lige fod med penge du tjener i selskabet - altså udbetale dem som løn, købe inventar, varer eller lign. - blot selskabet opretholder en vis egenkapital.
Det kan du godt. Du kan fx. lave et holdingselskab med de 125K som bagefter stifter et driftselskab med de samme penge. Holdingselskabet ejer på den måde et aktiv der er 125K værd.
Næsten. Du har fx 100.000 i virksomeheden. Dem ønsker du at beholde i virksomheden ved årsafslutningen og ikke blive personligt beskattet af dem. Du betaler så 28.000 i virksomhedsskat. Pengene tilhører stadig firmaet og kan ikke bruges til dit personlige forbrug. Den dag (fx to år senere) du så vil trække 100.000 ud, skal du betale ~50.000 i skat. Du har dog allerede betalt 28.000,- så du trækker 72.000 ud og betaler 22.000,- og har derefter 50.000 til personligt forbrug (din egenindkomst som SU kigger på, er de 100.000,-) Få dog lige en revisor på sagen, da jeg bestemt ikke er ekspert i dette. Jeg kastede mig som sagt ud i nogle andre og meget dyrere eventurer i sin tid. Og nu har jeg ApS hvor reglerne ikke er helt lig dem for personligtejet.
Du kan vist ikke bare importere, men mere ved jeg ikke om det. Prøv at oprettet en ny debat om importspørgsmålene, så du kan få de rette folk til at svare der :) |
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline