jeg tror det er de færreste der har mod på at gribe om sådan et projekt. Din ide er så vidt allerede taget med www.ordbogen.com, og fungere netop på den måde du siger. Dit problem ligger i at, hvis du bare køber en licens hos gyldendal eller lign, så kommer der jo ikke opdateringer løbende ? Hvem skal stå for disse opdateringer? Hvordan har du tænkt dig at få "indside" viden omkring nye ord på "markedet" Uden at komme til at lyde som en idiot eller lyseslukker, så vil jeg råde dig til at bruge overskudet på en mere sikker ide, og en ide der ikke koster så mange millioner at udvikle og holde vedlige. Men hvis gyldendal o.lign. ik vil sælge dig en licens så er der jo tilbage at bygge et hold sammen og bygge din egen ordbog de næste 5-6 års tid, og så til den tid gå online med den. |
Hvordan får man lavet en ordbog?
Altså den idé jeg har ville være at ansætte nogen som kunne vedligeholde den osv. altså nogen som ved noget omkring det hele. Måske nogle uddanede translatører, eller hva sådan noget hedder. Tager det virkelig så mange år at få lavet én ordbog... hmm... det er nok ikke så nemt at komme i gang med som jeg troede ;) |
Jeg ved ikke hvor mange år det tager, da jeg ikke har lavet en ordbog selv. Men du kan jo regne lidt på det. ordbogen.com har ca 400.000 ord, hver ord har en forklaring. Alle ordene må IKKE bare afskrives fra en af de eksiterende ordbøger på markedet, det vil sige du skal sidde og være kreativ ved hvert eneste ord. Hver gang du tilføjer 10 nye ord, når der at komme et nyt ord(sådan ca ;) ) Der skal derudover være en sammenkædning mellem de forskellige ord så hvis du ikke helt kan stave til det foreslår den nogle relaterede ord. Nogle af ordene kan have forskellige betydninger hvilket der også skal tages højde for. Der skal laves en log funktion der gør at du kan se hvad folk søger på, og så kan du tilføje de nye ord som folk søger på. Det er sikkert muligt at lave en ordbog fra bunden, men tro ikke det er let og tro ikke det er billigt. Prøv eventuelt opsøge en translatør(tror det er det de hedder) og få ham til at vurdere opgaven. |