Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor længe kan man kalde sig iværksætter?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra 8654 Bryrup
Tilmeldt 2. Oct 05
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan definere man en iværksætter? Er man "kun" iværksætter de første leveår af sin virksomhed og i så tilfælde, hvad kalder man sig så, når virksomheden er etableret og kører i normal drift.

Skal man blive ved med at iværksætte nye firmaer/projekter for at kunne kalde sig iværksætter eller er det nok, at man iværksætter nye tiltag og udvikler sin eksisterende forretning?

Hvordan tolker I ordet iværksætter?

Hilsen

Finn

Fra Randers
Tilmeldt 4. Jun 07
Indlæg ialt: 797
Skrevet kl. 11:57

Taget fra Wiki

En iværksætter er en person, der starter en virksomhed, der involverer risici, og påtager sig en del af denne. Ofte bruges betegnelsen om folk, der starter virksomheder, som skaber nye produkter eller har en væsentlig årligt tilvækst. Iværksættere er ofte omtalt politisk, da iværksætteri skaber forretningsmæssig fornyelse og flere arbejdspladser, og dermed på længere sigt giver meget positive bidrag til samfundet.

Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Nov 07
Indlæg ialt: 438
Fra  ePay A/S Skrevet kl. 23:37

Jeg tolker det som at du "sætter noget i værk"... dvs. så længe du er den der har startet et firma og er med til løbende at skabe nye ideer og udvikle firmaet, er man stadig iværksætter.

Men en iværksætter skal dog hele tiden "forny" sig og hvis man er så heldige at man får overskud ud af sine anstrengelser, skal man sørge for at få kapitalen ud og arbejde igen.

Med venlig hilsen

Thomas Pedersen  - www.ePay.dk    

Interesseret i mobilbetaling?  Læs mere her

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:50

Jeg tror der er lidt spredte holdninger til hvornår/hvorlænge man er iværksætter.
Ifølge Thorborg, så er han iværksætter til han dør.

Jeg oplever selv en del som mener, at man kun er iværksætter imens man er ved at starte noget op. For ikke så lang tid siden blev jeg spurgt af en kollega i branchen om jeg ville kalde mig selv en iværksætter, hvilket jeg svarede ja til. Han mente så ikke at det var berettiget i og med at MediaMouse er 9 år gammelt. Min holdning er så, at det ikke bare har noget at gøre med hvad man laver og har lavet, men også er en livsstil. Jeg vil ligefrem vove at påstå (det er så ikke første gang), at forskellen imellem at være selvstændig erhvervsdrivende og iværksætter netop ikke er et spørgsmål om hvad man konkret laver, men om hvordan man gør det og om holdninger og livsstil. Hvis man f.eks. som 25 årig starter en virksomhed op som pudser vinduer og man så efter et par år ansætter nogle ekstra hænder og så ellers bliver ved med at køre forretningen de næste 30 år i samme rille som da man startede, så er man set med mine øjne en selvstændig erhvervsdrivende. Men hvis man har fokus på at udvikle virksomheden og inddrage nye potentielle forretningsområder (f.eks. montering af solfilm for at nævne et eller andet beslægtet) og i det hele taget har en finger på pulsen på markedet, så er man en iværksætter. Man behøver ikke decideret starte og sælge virksomheder i en lind strøm bare for at være iværksætter. Man kan sagtens være en iværksætter som ikke sælger, men konstant udvikler og fin-tuner blot én virksomhed.

Jeg har haft med en del virksomheder at gøre - både egne og andres - og jeg drives bl.a. af det at udvikle og optimere, ikke blot i MediaMouse, men også i form af hjælp og rådgivning til andre iværksættere. Og så har jeg en irriterende last, som jeg ved at en del andre med-iværksættere også "lider" under: Jeg kan stå et eller andet fuldstændigt ligegyldigt sted, som f.eks. i en butik, og så tage mig selv i at stå og analysere f.eks. deres kundeservice og i mit hoved begynde at snakke med mig selv om hvad der er godt, hvad der er skidt, hvad der bør ændres, hvordan det ændres, konsekvenserne, realitetsfaktorer m.m. Det som så er den ret irriterende part er, at jeg indimellem kan blive ret hooked og grebet af det og derved har svært ved at slippe tankerne igen selvom jeg er gået derfra igen. Det kan endda blive så meget at jeg bl.a. en dag oppe hos min lokale "hobby-pusher" ikke kunne holde min mund lukket længere og til sidst simpelthen måtte give et enkelt kort råd. Heldigvis var de meget glade for at få det, men omvendt så kunne det jo være at de havde syntes jeg var en nar som bare skulle passe mig selv Zip it!.
Hvis man spørger min kone, så er hun også til tider træt af ovenstående - Det er trods alt oftest hende som må lægge øre til hvad jeg syntes der er godt/skidt/bør ændres ved en eller anden given butik, restaurant m.m. vi lige har været inde i..... Smile

/Jesper
Iværksætter i dag, i morgen og i al fremtid.

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 11:05

Jesper Norbøll:
Og så har jeg en irriterende last, som jeg ved at en del andre med-iværksættere også "lider" under: Jeg kan stå et eller andet fuldstændigt ligegyldigt sted, som f.eks. i en butik, og så tage mig selv i at stå og analysere f.eks. deres kundeservice og i mit hoved begynde at snakke med mig selv om hvad der er godt, hvad der er skidt, hvad der bør ændres, hvordan det ændres, konsekvenserne, realitetsfaktorer m.m.

Hej Jesper

Hvor er det dog dejligt at jeg ikke er den eneste der "lider" af denne last, for ligesom dig synes jeg også konstant den kører. Jeg tror faktisk det er meget godt på mange områder, for mange af de konklusioner man når frem til kan i et eller andet omfang slæbes med tilbage til ens egen virksomhed.

Jeg tror faktisk det er til meget gavn hvis iværksættere fandt andre med samme laster og brainstormede på hinandens virksomheder og ideer. Det kan der komme meget spændende ud af.

Efter jeg er "sprunget ud af skabet" som iværksætter har jeg opdaget en del personer som faktisk ønsker denne uvildige brainstorming, så hvis jeg har haft tid har jeg prøvet at komme med mine synspunkter. Det er ikke alle som er klar over at denne mulighed for brainstorming er fantastisk og det kræver selvfølgelig også man er klar til at tage imod og overveje andres meninger.

En iværksætter for mit vedkommende er en der konstant får ideer og enten selv tør føre dem ud i livet eller som finder andre at samarbejde med for at få ideerne realiseret, om det er et nyt firma der bliver startet op eller om det er viderudvikling/nytænkning af den eksisterende er ikke så afgørende. Men det at kunne se muligheder er for mig nødvendigt som iværksætter.

Birgit
- som først for ganske kort tid siden faktisk indså at jeg er en iværksætter og ikke bare pusler med min elskede hobby

Fra 8654 Bryrup
Tilmeldt 2. Oct 05
Skrevet kl. 06:50

Tak for jeres gode svar.

Jesper... jeg er helt enig med dig og jeg kender godt det du beskriver med at analysere. Jeg oplever det tit selv og kan slet ikke lade være.

Birgit... Det er en rigtig god ide, som du kommer med. Hvorfor ikke bruge hinanden til at komme med gode råd og indspark om hinandens virksomheder. Jeg er med på idéen og synes det kunne være kanon at mødes med ligesindede for en omgang brainstorm. Ingen er perfekt og vi overser alle et eller andet. Lad os mødes og bruge hinanden.

Sommerhilsner

Finn

Tilmeldt 15. Apr 08
Indlæg ialt: 183
Skrevet kl. 22:47

Hej Finn.

Egentlig en fin problemstilling du her kommer med.

En iværksætter er ifølge mig en person som har en stor interesse i at gå selvstændig. Det er en person som muligvis har en hobby som vedkommende ønsker at gøre til en levevej, for derefter at viderudvikle virksomheden/produktet. Men måske få interesse for en anden branche og starte op fra bunden i den.

Men selvfølgelig er en iværksætter en der har en stor tankegang, med en god hukommelse, for den bruges til at opbevare viden som man får, og som så bruges til at starte noget op, men en iværksætter er i mine øjne også en der kunne starte en masse aktiviteter op, eller komme med nye idéer til en virksomhed, og hvis de ikke kan udføres, ja så går vedkommende selv!

For iværksætteren har pæren iorden Idea og den hukommelse som man har fuld med viden som man har fået feks af at købe vaskemaskiner eller leje garagen eller lign ud, ja det bruger vedkommende.

For en iværksætter er en der tror på sig selv, og så tør at springe ud i det, og vedkommende giver ikke op med modgang, for når man så er kommet igennem den, ja så kan man bruge den til at udvikle sig, måske som leder, lave en anden markedsstrategi eller ja måske øse ud af sine erfaringer (lige som her på amino).

Big Smile Håber det kunne bruges

God weekend

Sælg ikke det du ikke selv vil købe.
Fra 8654 Bryrup
Tilmeldt 2. Oct 05
Skrevet kl. 11:42

Alle svar kan bruges og tusind tak for dit indspark.

Sommerhilsen

Finn

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)