http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/retningslinjer/mlm/ 3. 1. Hvervning af nye forhandlere: 3.1.1. Vennehvervning: Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse er vennehvervning som udgangspunkt i strid med god markedsføringsskik, hvis der er tale om hvervning afledt af egne økonomiske interesser. En forbruger der kontaktes af en ven eller et familiemedlem, vil således ofte forholde sig mindre kritisk over for vennen eller familiemedlemmet end over for en henvendelse fra en fremmed erhvervsdrivende. Den, der henvender sig, vil imidlertid have nøjagtig de samme bevæggrunde som en hvilken som helst anden erhvervsdrivende, nemlig at forsøge at indfri egne økonomiske forpligtelser og opnå en gevinst. Indgår vennehvervning som led i et større pyramidearrangement, vil dette pege i retning af, at hele pyramidearrangementet er i strid med god markedsføringsskik. 3.1.2. Markedsføring over for kommende forhandlere: Man skal derfor handle i overensstemmelse med god markedsføringsskik, jf. markedsføringslovens § 1, og man må ikke anvende vildledende, mangelfulde eller urigtige oplysninger, jf. markedsføringslovens § 2 [nu § 3, jf. lov nr. 1389 af 21. december 2005 om markedsføring]. Overtrædelse af den sidste bestemmelse er strafbar og straffes med bøde. |
Dvs. at hvis jeg arb. i BILKA, så er der ingen i min famillie der må handle der? Hvis de handler der så tjener jeg jo penge på dem, jeg får jo løn for at være der !!
Nej, spøg til side. Det her handler om man kan stå inde for det produkt du forhandler. Jeg har afvist at tegne et par stk. op, fordi de havede nogle mobilabn. som jeg ikke kunne gør billigere. Enhver der kender en selvstændig, får da på et eller andet tidspunkt at vide hvad de laver. Jeg har aldrig vildledt nogen mht. priser og produktet hos ACN, så heller sig at vi ikke kan gøre det bedre end det de har nu.
Vi formidler bare kontakten til firmaet, så nej, vi kan ikke give rabat, de har faste priser. Det kan du hvis du har et varelager, så som LR, Amway, Herberlife osv osv......