Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan slipper jeg for modregning af indt. i kontanthjælpen?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 23. Jun 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Nu kommer der nok masser moralske pegefingre op men jeg vover pelsen og spørger alligevel.

Jeg får kontanthjælp fra d. 2 juli og har indberettet min lille side indkomst på 1576 kr pr. måned, til kontanthjælpskontoret for ikke at blive anklaget for bedrageri.

I og for sig kan man så sige at jeg arbejder gratis... og faktisk betaler for at arbejde, da kommunen trækker det fulde beløb jeg har tjent fra kontanthjælpen uden at tage hensyn til at jeg også bliver beskattet af dette beløb.

Det er en lidt underlig lovgivning da man jo på samme tid gernevil have at folk arbejder... nå det er en anden snak!

Jeg er fysisk og psykisk ikke i stand til at have mere arbejde end jeg har p.t.

(jeg er ikke momsregistreret da jeg ikek tjener over 50.000,-/ år)

Mit spørgsmål lyder på
Er der en fiks måde hvorpå jeg kan have en indtjening evt. hvor pengene er bundet i et selskab eller på en konto, så længe jeg modtager kontanthjælp og som så gør at jeg ikke bliver modregnet. Selvom beløbet ikke er stort, er det meningen at jeg på sigt tjener lidt mere... der kommer flere og flere kunder i biksen, og det er jo positivt. Kunderne overfører et par hundrede kroner

Jeg er igang med at søge pension og ved at hvis denne bliver godkendt, så har jeg lov til at tjene et lille beløb hver måned uden at blive bonket for det.

Håber nogen ligger inde med en kreativ måde hvorpå jeg lovligt undgår at skulle betale for at arbejde.

Venligst

N

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 12:20

Hvis du ligger inde med en kapital på 125.000, som du kan indskyde i en virksomhed, kan du danne et ApS. Det tror jeg ikke at der vil være noget problem i, så længe du hverken udbetaler løn eller udbytte.

Tilmeldt 23. Jun 08
Skrevet kl. 12:30

Tak for tilbagemelding. 

Det gør jeg absolut ikke... ejer knapt salt til brødet!

Hvad med et S.M.B.A. ? Det burde være det samme?

MVH

Tilmeldt 23. Jun 08
Skrevet kl. 12:48

Har lige talt med en rådgiver og fik at vide at det ville koste ca. 5-7000,- at få en advokat til at skrive vedtægterne til dette selskab!!

Det må da kunne gres billigere! Huh?

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 12:49

S.M.B.A.... Der må være en grund til at 95% af revisionskyndige Aminoer er imod. Men jeg har faktisk ikke haft overskud til at sætte mig ind i hvorfor.

Alternativt kan du registrere dig som enkeltmandsvirksomhed og tilmelde dig virksomhedsskatteordningen (VSO). Så kan du opspare penge i virksomheden og blot betale en acontoskat, som modregnes i det beløb, du trækker ud af virksomheden, når tiden er inde. Men her ved jeg ikke om du helt juridisk så må, da enkeltmandsvirksomheden jo faktisk bare er en del af din privatøkonomi. Prøv at snakke med SKAT eller en revisor. Ellers lad os håbe, at en venlig revisor lægger vejen forbi denne tråd Smile

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:24

Jeg vil ikke mene at et selskab vil være den rigtige løsning.

Sådan som jeg har forstået reglerne omkring kontanthjælp (ret mig endelig hvis jeg tager fejl), så kan du ikke have nogen former betydelige økonomiske aktiver før du kan få kontanthjælp. At kunne gå ud og f.eks. låne 125.000 kr. for så derefter at skyde dem ind i et ApS, vil jeg mene tæller som et økonomisk aktiv.

En i min familie røg på et tidspunkt på kontanthjælp, men have en opsparing på en 40.000 kr. stående. De penge fik vedkommende besked på at bruge før der kunne blive tale om udbetaling af kontanthjælp. Så set i lyset af dette, så tror jeg ikke at du kommer uden om at få modregnet din eventuelle indkomst i din kontanthjælp.

/Jesper

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 20:50

Hej Jesper og trådstarter

Jeg har jo desværre oplevet kontanthjælpssystemet på egen krop og drev  i ca. 2-3 år sagsbehandlerne til vanvid, fordi jeg konstant forsøgte at finde en eller anden måde at komme ud af systemet, eller i det mindste bare at få noget støtte til at starte op som selvstændig så jeg kunne vise hvad jeg ville og kunne.

Mit store ønske var at fortsætte med Min-mave som min fuldtidsbeskæftigelse og allerhelst også blive selvforsørgende, så jeg forhåbentlig en gang for alle kunne komme videre med mine mange planer for siden og få realiseret mine ideer.

Jeg tror rent faktisk godt en kontanthjælpsmodtager kan LÅNE penge og derefter investere dem i et eller andet, eller bare bruge dem for den sags skyld. Problemet er så oftest at er du først på kontanthjælp kan du oftest slet ikke låne.

Reglerne for hvad du må og ikke må på kontanthjælp er ret så indviklede, så der er ikke andet at gøre end at lave noget grundig research - og ikke tage nej for et nej - Men hvis du har søgt om pension vil jeg nok være lidt forsigtig eftersom det at du driver forretning måske kan komme til at skade din ansøgning - der viser du jo rent faktisk at du KAN arbejde.

Var du klar over at det faktisk er muligt at starte op på revalidering som selvstændig, og få støtte til både det ene og det andet? Snak med din sagsbehandler omkring hvad der skal til fra din side, men vær vedholdende hvis de afviser det som en mulighed, bed om at få et skriftligt afslag og overvej at anke afgørelsen hvis der er grund til det. 

Held og lykke med at finde løsningen på din udfordring, og find alt din stædighed frem undervejs.

De bedste hilsner

Birgit (som blev så gal på reglerne for kontakthjælpen at jeg sprang ud i det at være iværksætter, det har været hårdt og spændende, og jeg har på ingen måde fortrudt at jeg endelig tog mig sammen og tog springet)

Fra Eden
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 20:52

Jesper Norbøll:
Sådan som jeg har forstået reglerne omkring kontanthjælp (ret mig endelig hvis jeg tager fejl), så kan du ikke have nogen former betydelige økonomiske aktiver før du kan få kontanthjælp. At kunne gå ud og f.eks. låne 125.000 kr. for så derefter at skyde dem ind i et ApS, vil jeg mene tæller som et økonomisk aktiv.

Jesper har ret.

På kontanthjælp er der ingen lovlige fiduser overhovedet. Alle indtægter og formuer modregnes. Erstatninger er normalt fredet fra skat osv, men hvis du fik en erstatning ville den blive modregnet din kontanthjælp.

Jeg forstår du føler du arbejder gratis, men udgangspunktet er jo at du skal forsørge dig selv. Du har så ikke tegnet en forsikring gennem en a-kasse før du blev syg og dermed valgt at stå på egne ben. Med sygedagpenge var du bedre stillet, men det ved du naturligvis godt på nuværende tidspunkt, så det er bare en information til folk der læser med.

Held og lykke med pensionen - så bliver der jo pardoksalt nok muligheder igen :-)

Fra Eden
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 20:53

Birgit - Min-mave.dk:
Jeg tror rent faktisk godt en kontanthjælpsmodtager kan LÅNE penge og derefter investere dem i et eller andet,eller bare bruge dem for den sags skyld. Problemet er så oftest at er du først på kontanthjælp kan du oftest slet ikke låne.

Hvis du kan låne har du intet behov for kontanthjælp. Så skal du starte med at bruge de lånte penge.

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 21:34

udvikler:

Birgit - Min-mave.dk:
Jeg tror rent faktisk godt en kontanthjælpsmodtager kan LÅNE penge og derefter investere dem i et eller andet,eller bare bruge dem for den sags skyld. Problemet er så oftest at er du først på kontanthjælp kan du oftest slet ikke låne.

Hvis du kan låne har du intet behov for kontanthjælp. Så skal du starte med at bruge de lånte penge.

Efter min nysgerrighed fik overtaget og jeg googlede løs, må jeg give dig ret - selv lån til en bil over 10.000 - 20.000 kr i slutværdi kan give et afslag på kontanthjælp.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)