Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Garanti og reklamation

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Odense SV
Tilmeldt 6. Mar 06
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Er der en her, der kan pensle det ud i ren tale m.h.t garanti og reklamationsfristen?

Skal jeg altid give garanti på en vare jeg sælger (jeg producerer ikke selv varen) eller kan jeg nøjes med de 2 års reklamationsfrist i.h.t. købeloven?
De første 6 mdr. af reklamationsfristen er vel at sammenligne med "garanti" og resten af tiden er alm. reklamation, eller? 

Som jeg forstår "en garanti" har det intet med købeloven at gøre, eller tager jeg fejl?

Jeg ved godt at producenterne giver varene en producentgaranti, men er jeg så forpligtigt til at vider give denne producentgaranti?

Har kunden altid:
1 års garanti + 2 års reklamationsfrist
eller
2 års reklamationsfrist.

Håber ikke at det er formuleret alt for rodet.

Med venlig hilsen Brian

Tilmeldt 2. Mar 06
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 10:59

Hej Brian

Det kan vist desværre ikke forklares kort, hvis det kunne var der ikke så mange der var i tvivl... Det bedste jeg kan gøre for dig er at give dig et link

hvor der står en masse, set fra forbrugerens synspunkt. Men er det forbrugere du sælger til eller er det erhvervsvirksomheder?

mvh
Helle

Tilmeldt 25. Mar 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 11:01
Kunden har altid 2 års reklamationsret. Stiller producenten en garanti, er det dem som dækker.

En garanti, skal stille kunden væsenligt bedre end købeloven foreskriver.

Det med de første 6 måneder, vist lavet for at forbrugeren kan ophæve købet, hvis der skulle ske noget med varen i den periode. Det bliver tolket forskelligt af butikkerne og forbrugerstyrelsen.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 11:13
Har ikke noget link, men har arbejdet med de begreber et stykke tid nu.

Reklamationsret er gældende for alle typer forbrugerkøb.

Det første halve år ligger bevisbyrden på sælgers side, derfor er der reelt tale om garanti.

De sidste 1½ år skal forbrugeren bevise, at den opståede fejl (eller hvad der nu er sket) kan dateres helt tilbage til en fabrikationsfejl. Derfor står forbrugeren ret dårligt de sidste 1½ år hvis butikken ikke kender til kundeservice.
Fra Odense SV
Tilmeldt 6. Mar 06
Skrevet kl. 11:27

Tak for de hurtige svar.

#Helle: Jeg sælger til forbruger. jeg har snuset rundt  forskellige steder b.la. forbrug.dk og dhs.dk men gav ikke rigtigt noget brugbart.

--
Det hele opstod, ved en lille diskution med en bekendt der sælger computer. Han mener at vi kun er forpligtige til at give de 2 års reklamationfrist og at vi ikke behøver at stille nogen garanti.
Jeg mente at vi altid skulle stille 1 års garanti og 2 års reklamationsfrist.

Kan jeg stille det op således at jeg giver de 2 års reklamation i.h.t købeloven og garantien stilles af producenten?

eks.
Der ydes 2års garanti i.h.t købeloven
Der ydes 3 års producentgaranti

Med venlig hilsen Brian

Fra Odense SV
Tilmeldt 6. Mar 06
Skrevet kl. 11:28

ups.

der skulle stå der ydes 2års reklamation i.h.t. købeloven

Med venlig hilsen Brian

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 11:33
Dato: 4/4/2006 11:26:58 AM Forfatter: Brian Hestehave

Når producenten yder 3 år stiller den jo kunden bedre, derfor er din reklamationsret ligegyldig!

Du kan rent faktisk sende kunde videre med god samvittighed, da producenten stiller dem bedre.

Fra Odense SV
Tilmeldt 6. Mar 06
Skrevet kl. 11:48

Hej Casper.

ok, tror jeg har det rette vinkel til det nu.

Jeg har tænkt mig at skrive sådan her:

Reklamationsret/Garanti

HøreCentralen Danmark yder to-årig reklamtionsret fra fakturadato i henhold til købeloven.
Høreapparater omfattes af en fire-årig garanti imod fabrikationsfejl.
Fejl som forårsaget af manglende vedligeholdelse, dækkes ikke af garantien.

Med venlig hilsen Brian

Tilmeldt 2. Mar 06
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 12:12
Dato: 4/4/2006 11:33:03 AM Forfatter: Casper Sigaard
Dato: 4/4/2006 11:26:58 AM Forfatter: Brian Hestehave

Når producenten yder 3 år stiller den jo kunden bedre, derfor er din reklamationsret ligegyldig! Du kan rent faktisk sende kunde videre med god samvittighed, da producenten stiller dem bedre.

Nej, du kan ikke sende kunden nogensomhelst steder hen. Sakset fra forbrug.dk
Fup: En forbrugerklage over mangler kan sendes videre til producenten af varen!
Fakta: Hvis en forbruger har købt en vare hos dig, kan du ikke afvise forbrugerens reklamation over mangler ved varen ved at henvise forbrugeren til producenten. Forbrugeren kan gøre manglen gældende over for dig. En eventuel ansvarsfordeling mellem dig og producenten er forbrugeren uvedkommende.

mvh
Helle
Fra Tølløse
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 12:23

Formuleringen kan godt gå an, fordi de 4 års garanti mht. fabrikationsfejl er ud over, hvad lov om forbrugerkøb foreskriver. De første 2 år er køber jo i forvejen sikret en reklamationsret - også i forhold til fabrikationsfejl.

Du kunne måske linke til producentens garantibeskrivelse på nettet, hvis den findes?

Når producenten yder 3 år stiller den jo kunden bedre, derfor er din reklamationsret ligegyldig!

Du kan rent faktisk sende kunde videre med god samvittighed, da producenten stiller dem bedre.

------------------------
Casper Sigaard
www.b2bcrm.net
Web-baseret CRM fra 49kr/mdr

Præcisering: Du kan ikke bare sende kunden videre, blot fordi producenten udvider reklamationsretten til en forlænget garantiordning. De første 2 år er det sælger, der håndterer eventuelle reklamationer! Hvordan aftaleforholdet mellem producent og sælger er, er kunden uvedkommende.

Jeg bliver selv irriteret, når jeg har en reklamation, og sælgeren siger "jeg sender den ind, så må vi se hvad producenten siger..." - jeg er principielt ligeglad med, hvad han siger, det er nemlig ikke ham jeg har købt varen af

Mvh
Claus

Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)