Holdt stop alle sammen !! :) |
Garanti og reklamation
Er der reelt en mangel ved produktet, skal det som regel afleveres i butikken, som sørger for kontakt til producent. |
|
Det kommer jo nok an på hvor i verden producenten befinder sig. Hvis kunden (forbrugeren) skal igang med at kontakte et firma i Kina tror jeg de fleste vil betakke sig. Selvfølgelig kan det være mest praktisk at kontakte producenten, hvis det kan løses telefonisk pga. deres større viden om produktet, men som reglerne er - og det var det der blev spurgt om - skal man som sælger selv håndtere kundens klage.
|
Hvad der er praksis og hvad der er hjemmel for i købeloven er absolut to forskellige ting ! Det ved 9 ud af 10 butiks ansatte bare ikke.
Lad os være enige om at der er to forhold når en køber kommer ind med en vare med en mangel. Der er forholdet mellem køber og sælger. Og der er forholdet mellem Sælger og (lad os sige) producent. De to forhold har intet med hinanden at gøre. Sælger har en forpligtigelse overfor køber. Han kan ALDRIG forlange at køber selv ordner en garantisag med producenten. (Så kunne man jo sende dem til Bhutan med deres reklamationer.) Så køber og sælger ordner deres mellemværende under reglerne for privat køb i KBL. Sælger og Producent kan så ordne deres evt. mellemværende i hht handelskøb i KBL, hvis begge har hjemsted i Danmark. Ellers er vi vist ude i noget med værneting og lovvalg |
Det er vigtigt at holde fast i at sælger ikke har juridisk belæg for at sende kunden videre. Det er ene og alene hans ansvar overfor kunden at afhjælpe den evt mangel ved varen. Det handler naturligvis om at kunde kun skal henvende sig ét sted. Og det er der hvor han har købt varen. Så er den De Facto ikke længere! |
|
Alt om både i Danmark
[/QUOTE] Jeg mener at der lige har været en sag ved EF-domstolen, omkring ovenstående.
Jeg mener også at kunne huske at den endte med at man godt kunne sende forbrugeren videre til producenten...
[/QUOTE] Det vil jeg virkeligt gerne se noget dokumantation på Bjarne, for så falder en del af grundlaget for KBL nemlig væk. Hvis du altså har det, eller kan finde det? Med fare for at lyde hård - så lad os holde os til hvad KBL siger indtil videre. |
Dato: 4/4/2006 2:03:52 PM Forfatter: Bjarne Brusen
Dato: 4/4/2006 2:01:53 PM Forfatter: Claes N.
Det er vigtigt at holde fast i at sælger ikke har juridisk belæg for at sende kunden videre. Det er ene og alene hans ansvar overfor kunden at afhjælpe den evt mangel ved varen. Det handler naturligvis om at kunde kun skal henvende sig ét sted. Og det er der hvor han har købt varen. Så er den De Facto ikke længere! Jeg mener at der lige har været en sag ved EF-domstolen, omkring ovenstående.
Jeg mener også at kunne huske at den endte med at man godt kunne sende forbrugeren videre til producenten...
Glem det...de tabte
![]() |
Alt om både i Danmark
Om igen. De vandt faktisk.
Man kan dog stadig gører krav mod en mellemhandler hvis:
"Det eneste tilfælde hvor en forbruger kan rette et producentansvar mod en mellemhandler, er hvis denne har importeret produktet fra lande udenfor EU eller hvis det ikke er muligt at finde frem til den oprindelige producent." |
Alt om både i Danmark