Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Garanti og reklamation

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Holdt stop alle sammen !! :)

Har ikke sagt der er lovhjemmel for at sende kunden videre! Siger at man med god samvittighed kan sende dem videre. Tro mig, rigtig mange kunder bliver glade for at høre sætningen "Kontakt producenten direkte, de klarer fejlen sammen med dig".

Butikken SKAL selvfølgelig tage mod varen indenfor reklamationstiden, og så er den ikke længere. For mig at se er der ingen problem i at sende "aben" videre til producenten, da man så springer et mellemled over.  Jeg ved at bilka konsekvent bruger denne metode indenfor salg af computerudstyr - og ved også at ganske ganske få kunder kræver at bilka tager affære.

Langt de fleste vil hellere ringe til et gratis nummer og selv snakke med producenten. Dermed skal de ikke hive fat i en medarbejder i butikken - der har tusind andre hensyn at tage, deriblandt mersalg! Producenten vil kun dit bedste og har typisk meget bedre viden om, hvad der kan lade sig gøre og hvad IKKE kan.

Mht til din formulering, så er jeg ikke jurist. Men synes den lyder meget tilforladelig. Det er i hvert fald ikke første gang jeg ser noget lignende.

Tilmeldt 25. Mar 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Grunden til at man gør sådan med specielt computerudstyr, er at fejlen i 9 ud af 10 tilfælde, skyldes software, eller andre ting, som kunden selv er skyld i,og at problemet kan løses over telefonen. Man sparer altså kunden for en masse penge, da en undersøgelse, som ikke viser fejl, koster kassen.

Er der reelt en mangel ved produktet, skal det som regel afleveres i butikken, som sørger for kontakt til producent.
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Det handler jo self også om man kan stå inde for producentens support. Hvis høreapparat producenten er gode til at håndtere support, hvorfor så ikke sende kunderne videre. Det bliver alle gladere for i længden! Kunden bliver hjulpet med det samme, forhandleren bruger mindre tid og producenten bruger mindre tid
Tilmeldt 2. Mar 06
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer jo nok an på hvor i verden producenten befinder sig. Hvis kunden (forbrugeren) skal igang med at kontakte et firma i Kina tror jeg de fleste vil betakke sig.

Selvfølgelig kan det være mest praktisk at kontakte producenten, hvis det kan løses telefonisk pga. deres større viden om produktet, men som reglerne er - og det var det der blev spurgt om - skal man som sælger selv håndtere kundens klage.
 
 
Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/4/2006 1:01:14 PM Forfatter: Casper Sigaard

Holdt stop alle sammen !! :) Har ikke sagt der er lovhjemmel for at sende kunden videre! Siger at man med god samvittighed kan sende dem videre. Tro mig, rigtig mange kunder bliver glade for at høre sætningen ''Kontakt producenten direkte, de klarer fejlen sammen med dig''. Butikken SKAL selvfølgelig tage mod varen indenfor reklamationstiden, og så er den ikke længere. For mig at se er der ingen problem i at sende ''aben'' videre til producenten, da man så springer et mellemled over.  Jeg ved at bilka konsekvent bruger denne metode indenfor salg af computerudstyr - og ved også at ganske ganske få kunder kræver at bilka tager affære. Langt de fleste vil hellere ringe til et gratis nummer og selv snakke med producenten. Dermed skal de ikke hive fat i en medarbejder i butikken - der har tusind andre hensyn at tage, deriblandt mersalg! Producenten vil kun dit bedste og har typisk meget bedre viden om, hvad der kan lade sig gøre og hvad IKKE kan. Mht til din formulering, så er jeg ikke jurist. Men synes den lyder meget tilforladelig. Det er i hvert fald ikke første gang jeg ser noget lignende.

Hvad der er praksis og hvad der er hjemmel for i købeloven er absolut to forskellige ting ! Det ved 9 ud af 10 butiks ansatte bare ikke.
Lad os være enige om at der er to forhold når en køber kommer ind med en vare med en mangel. Der er forholdet mellem køber og sælger. Og der er forholdet mellem Sælger og (lad os sige) producent. De to forhold har intet med hinanden at gøre. Sælger har en forpligtigelse overfor køber. Han kan ALDRIG forlange at køber selv ordner en garantisag med producenten. (Så kunne man jo sende dem til Bhutan med deres reklamationer.) Så køber og sælger ordner deres mellemværende under reglerne for privat køb i KBL. Sælger og Producent kan så ordne deres evt. mellemværende i hht handelskøb i KBL, hvis begge har hjemsted i Danmark. Ellers er vi vist ude i noget med værneting og lovvalg
Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 4/4/2006 1:20:53 PM Forfatter: Casper Sigaard Det handler jo self også om man kan stå inde for producentens support. Hvis høreapparat producenten er gode til at håndtere support, hvorfor så ikke sende kunderne videre. Det bliver alle gladere for i længden! Kunden bliver hjulpet med det samme, forhandleren bruger mindre tid og producenten bruger mindre tid

Det er vigtigt at holde fast i at sælger ikke har juridisk belæg for at sende kunden videre. Det er ene og alene hans ansvar overfor kunden at afhjælpe den evt mangel ved varen. Det handler naturligvis om at kunde kun skal henvende sig ét sted. Og det er der hvor han har købt varen. Så er den De Facto ikke længere!

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/4/2006 2:01:53 PM Forfatter: Claes N.

Det er vigtigt at holde fast i at sælger ikke har juridisk belæg for at sende kunden videre. Det er ene og alene hans ansvar overfor kunden at afhjælpe den evt mangel ved varen. Det handler naturligvis om at kunde kun skal henvende sig ét sted. Og det er der hvor han har købt varen. Så er den De Facto ikke længere!

 
Jeg mener at der lige har været en sag ved EF-domstolen, omkring ovenstående.
Jeg mener også at kunne huske at den endte med at man godt kunne sende forbrugeren videre til producenten...

Alt om både i Danmark

Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

[/QUOTE]

Jeg mener at der lige har været en sag ved EF-domstolen, omkring ovenstående.
Jeg mener også at kunne huske at den endte med at man godt kunne sende forbrugeren videre til producenten...

[/QUOTE]

Det vil jeg virkeligt gerne se noget dokumantation på Bjarne, for så falder en del af grundlaget for KBL nemlig væk. Hvis du altså har det, eller kan finde det? Med fare for at lyde hård - så lad os holde os til hvad KBL siger indtil videre.

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/4/2006 2:03:52 PM Forfatter: Bjarne Brusen
Dato: 4/4/2006 2:01:53 PM Forfatter: Claes N.

Det er vigtigt at holde fast i at sælger ikke har juridisk belæg for at sende kunden videre. Det er ene og alene hans ansvar overfor kunden at afhjælpe den evt mangel ved varen. Det handler naturligvis om at kunde kun skal henvende sig ét sted. Og det er der hvor han har købt varen. Så er den De Facto ikke længere!

Jeg mener at der lige har været en sag ved EF-domstolen, omkring ovenstående.
Jeg mener også at kunne huske at den endte med at man godt kunne sende forbrugeren videre til producenten...

Glem det...de tabte
 

Alt om både i Danmark

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt om både i Danmark

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)