Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Alvorligt hul i det offentlige velfærdssamfund

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :
...ihvertfald hvad der angår selvstændige.

Jeg har i dag i en anden sammenhæng snakket med min A-kasse. Snakken kom over i retningen af det at være 100% selvstændig erhvervsdrivende kontra erhvervsdrivende men samtidigt også ansat (som i mit tilfælde). Og her faldt der en interessant bombe hvad angår sygdom:

Hvis man er normal ansat "lønslave" så får man normalt løn under sygdom. Hvis man har været ansat i mindre end 3 måneder så får man sygedagpenge af det offentlige - i de fleste tilfælde sørger arbejdsgiveren dog for at give en løn og så får de blot dette kompenseret for dette igennem medarbejderens kommune. Dette er også gældende hvis man bliver langtidssygemeldt (mere end 14 dage).

Hvis man nu i stedet er 100% selvstændig, så får man intet!!! Nu har jeg været selvstændig erhvervsdrivende on/off siden 1996 og har altid være i den tro at man da altid ville kunne få sygedagpenge, hvis man blev alvorligt syg - fuldstændig som hvis man var arbejdsløs eller ansat i en virksomhed. Men nej! Når man er selvstændig erhvervsdrivende så er man virkelige selvstændig - også hvad angår når man bliver syg. Den eneste hjælp det offentlige giver én er den sædvanlige offentlige sygesikring, så man kan komme til lægen og på hospitalet - men sygedagpenge kan man ikke få.

Der er dog en udvej, som man hvis man er meget alvorligt syg, kan blive tvunget ud i: Hvis man lukker virksomheden og melder sig arbejdsløs, så kan man få sygedagpenge...

Nu kommer så det som jeg virkelig blev harm over - Jeg var jo selvfølgelig ret overrasket over at man som selvstændig ikke var berettiget til sygedagpenge, så jeg spurgte om hvad man så gjorde. "Man kan tegne en sygeforskring - hos din kommune" var beskeden! En sygeforsikring hos Kommunen!! - Den jeg i forvejen betaler skat og AM-bidrag til! - Nu skal jeg ligefrem også betale dem penge for at ville give mig sygedagpenge, hvis jeg eventuelt skulle gå hen og blive mere syg end blot influenza..!!??

Og så kalder man vores samfund for et velfærdssamfund.... Det gælder ihvertfald ikke for os som forsøger at være iværksættere og gå nye veje. Og så kan staten ikke forstå hvorfor folk er så nervøse for at starte som selvstændige......?

Det kan godt være at jeg er bagud, men er der andre som var klar over ovenstående problem? Jeg må ihvertfald indrømme efter at have været selvstændig i mange år, at jeg fik kuldegysninger over at tænke på hvordan det kunne være gået for mig og min familie økonomisk hvis jeg en dag blev alvorligt syg...

/Jesper

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:59
  Her kommer lige en opdatering på sagen omkring sygedagpenge som selvstændig:

Af ren nysgerrighed ringede jeg til min kommune for at høre mere om forsikringen. Jeg fik så oplyst at det var Arbejdsdirektoratet som jeg skulle snakke med, da det var dem som stod for forsikringen.

Jeg kontaktede derfor Arbejdsdirektoratet og fik fat i en person som kendte til forskringen og bad om at få tilsendt nogle papirer omkring denne. Dem har jeg så nu modtaget og kan oplyse at forskringen koster imellem 2.000 og 3.000 kroner om året (alt efter om det skal være 2/3 eller heltids dækning). Endvidere skal man udfylde et helbredsskema ligesom som det man får tilsendt når man f.eks. skal have oprettet en livs- og/eller ulykkes-forsikring hos et forsikringsselskab. Der i blandt bliver der spurgt uddybende til om man f.eks. fejler noget kronisk. Det gør jeg - og jeg har senere oplevet at det er nærmest umuligt at tegne en forskringen hvortil der skal udfyldes et helbredsskema. Derfor har jeg også en skummel mistanke om at Arbejdsdirektoratet heller ikke vil lade mig tegne forsikringen når de har set mit helbredsskema.

Men jeg har faktisk tænkt mig at lade det komme an på en prøve og udfylde skemaet og se hvad de siger til det. Jeg skal nok vende tilbage med en ny opdatering på denne tråd, så snart jeg har nyt i sagen.

/Jesper

Tilmeldt 25. May 05
Indlæg ialt: 106
Skrevet kl. 15:58
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:57
Jeg mener ikke der er begrænsninger i den offentlige forsikring du kan købe, selvom du har en kronisk lidelse. Det har jeg også, så jeg kender absolut til problemet. Derimod kan du være næsten 100% sikker på at alle de udenlandske, private, forsikringer IKKE vil forsikre dig.
Tilmeldt 25. May 05
Skrevet kl. 18:09
Hej det kommer så sandelig an på hvilken kronisk lidelse du har, og i hvorlang tid du har haft den om du kan forsikre den i et hvert forsikringsselskab dansk eller udlandsk.   Det er forkert at antage at at hvis man har en kronisk lidelse kan man ikke forsikres.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:17
Du lyder mere som en sælger end en der faktisk har prøvet at stå med disse problemer - eller også er du bare naiv. Der er stor forskel på de offentlige forsikringer og de private, da de offentlige er designet til at hjælpe befolkningen - de private er lavet for at virksomhederne bag dem skal tjene penge. Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt hvordan de private forsikringsselskaber i ekstrem gra diskriminere dem der har kroniske lidelser der ofte ses på forsiden af formiddagsbladende kontra dem der har mere "anonyme" sygdomme. Deres diskrimering bygger ofte på fordomme og vrøvl frem for faktiske forhold.

Næh, du for alle os med kroniske lidelser kan jeg kun anbefale at holde sig langt væk fra 99% af alle private forsikringsordninger - de er spild af penge, og måske opdager du det ikke engang før forsikringen skal udbetales.
Tilmeldt 25. May 05
Skrevet kl. 20:02
nu vrøvler du jeg hverken kan eller må sælge dig noget, jeg henviser jer netop til at gå til en forsikringsmægler for rådgivning, det er nemlig ikke korrekt det du siger.  En kronisk sygdom kan være mange ting,  det bliver vurderet ud fra fra dit individuelle tilfælde, at du har en kronisk sygdom betyder ikke partu at du ikke kan få nogen forsikring, det er netop derfor at man skal konsultere en forsikringsmægler som kan rådgive dig. 
Tilmeldt 25. May 05
Skrevet kl. 20:18

Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt hvordan de private forsikringsselskaber i ekstrem gra diskriminere dem der har kroniske lidelser der ofte ses på forsiden af formiddagsbladende kontra dem der har mere ''anonyme'' sygdomme. Deres diskrimering bygger ofte på fordomme og vrøvl frem for faktiske forhold.

Jeg er ikke uening i ovenstående, det er korrekt at der på alm forsikring general er en pre.ex på allerede påstået sygdomme, det er fuldstændig korrekt.  Men det er igen ikke ensbetydende med at der ikke er nogen muligheder overhoved, eneste løsning er at kontakte en anderkendt forsikringsmægler eller kontakt forsikringsoplysningen og spørg om råd der.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:26
  Nu er vi er igang, så kan jeg da godt oplyse hvad min kroniske sygdom er:

Jeg blev som 20 årig ramt af sygdommen Morbus Crohn. Det er en såkaldt autoimun sygdom, som i grove træk består i at imunforsvaret ser dele af tarmsystemet som et fremmedlegme - og derfor går til angreb på området. Sygdommen findes i mange grader, men de fleste oplever at skulle blive opereret på trods af at sygdommen i de fleste tilfælde kan holdes nede og kontrolleres med medicin. Sorerasis (ved ikke lige hvordan det staves) som er sygdommen hvor huden bliver rød og irriteret forskellige steder på kroppen, er et meget godt eksempel på Crohns opførsel - den går blot efter tarmen istedet for huden.

Nu nærmer jeg mig drastiskt de 30 (der er et par måneder endnu ), så jeg har lært at leve med sygdommen og ikke lade mig slå ud af den - tværtimod, så må jeg indrømme at den har "hærdet" mig. Hvad der ikke slår dig ihjel, styrker dig...

Nå, men tilbage til forsikringen: Jeg kan grundet Crohn ikke få nogen som helst forsikring, som skal dække mit helbred direkte eller in-direkte. Jeg har en ulykkesforsikring som jeg tegnede som 18 årig - den kan de gudskelov ikke røre ved, men hvis jeg flyttet den så klapper fælden. Jeg havde på et tidspunkt en gruppelivsforsikring, som mig og alle mine kolleger fik via vores arbejdsplads. Men forsikringsselskabet lavede en speciel klausul på min om at de ikke dækkede hvad der end måtte opstå som kunne henledes til min sygdom - ergo; jeg kunne ikke bruge forsikringen til noget som helst.

Det er også derfor jeg er lidt luren på den forsikring som man kan tegne igennem Arbejdsdirektoratet. Men jeg giver den en chance og så må vi se hvad der kommer ud af det

/Jesper

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:40
Der er mange gode grunde til at vælge det offentliges tilbud om sygeforsikring til selvstændige frem for de privates - og specielt de udenlandske. Først og fremmest tror jeg ikke du finder nogn forsikringsselskaber der vil give dig samme dækning for 3000 kroner om året. Nogle af dem vil muligvis tilbyde dig større dækning end hvad du kan få via det offentlige, men så bliver det også til en helt anden pris.

De udenlandske selskaber er ikke nødvendigvis underlagt dansk lov, så jeg vil alene af den grund ikke anbefale dig at tegne forsikring med dem, med mindre du har råd til at få den kvallificerede og uafhængige bistand, der skal til for at forstå de mulige konsekvenser af et  fremmed lov- og retssystem. I Danmark kender de fleste af os trods alt de grundlæggende rammer og juridiske "logik. Personligt har jeg langt fra den samme følelse af at være "på hjemmebane" når det handler om f.eks. Engelsk, Amerikansk eller Fransk lovgiving.  

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)