...ihvertfald hvad der angår selvstændige. Jeg har i dag i en anden sammenhæng snakket med min A-kasse. Snakken kom over i retningen af det at være 100% selvstændig erhvervsdrivende kontra erhvervsdrivende men samtidigt også ansat (som i mit tilfælde). Og her faldt der en interessant bombe hvad angår sygdom: Hvis man er normal ansat "lønslave" så får man normalt løn under sygdom. Hvis man har været ansat i mindre end 3 måneder så får man sygedagpenge af det offentlige - i de fleste tilfælde sørger arbejdsgiveren dog for at give en løn og så får de blot dette kompenseret for dette igennem medarbejderens kommune. Dette er også gældende hvis man bliver langtidssygemeldt (mere end 14 dage). Hvis man nu i stedet er 100% selvstændig, så får man intet!!! Nu har jeg været selvstændig erhvervsdrivende on/off siden 1996 og har altid være i den tro at man da altid ville kunne få sygedagpenge, hvis man blev alvorligt syg - fuldstændig som hvis man var arbejdsløs eller ansat i en virksomhed. Men nej! Når man er selvstændig erhvervsdrivende så er man virkelige selvstændig - også hvad angår når man bliver syg. Den eneste hjælp det offentlige giver én er den sædvanlige offentlige sygesikring, så man kan komme til lægen og på hospitalet - men sygedagpenge kan man ikke få. Der er dog en udvej, som man hvis man er meget alvorligt syg, kan blive tvunget ud i: Hvis man lukker virksomheden og melder sig arbejdsløs, så kan man få sygedagpenge... Nu kommer så det som jeg virkelig blev harm over - Jeg var jo selvfølgelig ret overrasket over at man som selvstændig ikke var berettiget til sygedagpenge, så jeg spurgte om hvad man så gjorde. "Man kan tegne en sygeforskring - hos din kommune" var beskeden! En sygeforsikring hos Kommunen!! - Den jeg i forvejen betaler skat og AM-bidrag til! - Nu skal jeg ligefrem også betale dem penge for at ville give mig sygedagpenge, hvis jeg eventuelt skulle gå hen og blive mere syg end blot influenza..!!?? Og så kalder man vores samfund for et velfærdssamfund.... Det gælder ihvertfald ikke for os som forsøger at være iværksættere og gå nye veje. Og så kan staten ikke forstå hvorfor folk er så nervøse for at starte som selvstændige......? Det kan godt være at jeg er bagud, men er der andre som var klar over ovenstående problem? Jeg må ihvertfald indrømme efter at have været selvstændig i mange år, at jeg fik kuldegysninger over at tænke på hvordan det kunne være gået for mig og min familie økonomisk hvis jeg en dag blev alvorligt syg... /Jesper |
Her kommer lige en opdatering på sagen omkring sygedagpenge som selvstændig:
Af ren nysgerrighed ringede jeg til min kommune for at høre mere om forsikringen. Jeg fik så oplyst at det var Arbejdsdirektoratet som jeg skulle snakke med, da det var dem som stod for forsikringen.
Jeg kontaktede derfor Arbejdsdirektoratet og fik fat i en person som kendte til forskringen og bad om at få tilsendt nogle papirer omkring denne. Dem har jeg så nu modtaget og kan oplyse at forskringen koster imellem 2.000 og 3.000 kroner om året (alt efter om det skal være 2/3 eller heltids dækning). Endvidere skal man udfylde et helbredsskema ligesom som det man får tilsendt når man f.eks. skal have oprettet en livs- og/eller ulykkes-forsikring hos et forsikringsselskab. Der i blandt bliver der spurgt uddybende til om man f.eks. fejler noget kronisk. Det gør jeg - og jeg har senere oplevet at det er nærmest umuligt at tegne en forskringen hvortil der skal udfyldes et helbredsskema. Derfor har jeg også en skummel mistanke om at Arbejdsdirektoratet heller ikke vil lade mig tegne forsikringen når de har set mit helbredsskema.
Men jeg har faktisk tænkt mig at lade det komme an på en prøve og udfylde skemaet og se hvad de siger til det. Jeg skal nok vende tilbage med en ny opdatering på denne tråd, så snart jeg har nyt i sagen.
/Jesper