Hej,
Jeg er observant på, at mit spørgsmål formegentlig kræver noget juridisk assistance fra en advokat eller lignende.
I forbindelse med, at jeg har fået en ide og har indledt en dialog med et selskab (lad os kalde virksomheden for X) om udvikling af denne, så vil jeg høre hvordan en selskabskonstruktion gribes bedst an. Det er således, at vi er enige om, at dele ejerskabet - fordelingen er endnu ikke debateret - af driftsvirksomheden for produktet. Vi skal således have oprettet et fællesselskab til dette.
Men hvordan gribes sådan en sag an? Jeg har selv tænkt på følgende 2 konstruktioner
- Vi opretter et anpartsselskab til driften hvor de står som en anpartshaver og jeg personligt som en anden anpartshaver - Vi opretter hver i sær et anpartsselskab, og dernæst et nyt fællesdriftsselskab. Hvert af de to førstnævnte selskaber vil så have x antal anparter i det fælles driftsselskab.
Hvilken af disse 2 konstruktioner giver mig som person den mindste risiko - også set i forhold til senere lån i banker, som måske kræver sikkerhed.
På forhånd tak |
At have et aps som fælles driftsselskab lyder som en udmærket løsning.
Der er ingen forskel i din risiko på de 2 muligheder. At du opretter et slags holdingselskab, der ejer anparterne i det fælles selskab kan være praktisk, hvis du forventer at kunne trække penge ud af driftsselskabet som du dog ikke ønsker at have som løn/udbytte. De går bare ind i dit holdingselskab. Skal du have pengene ud til dig selv er det så enten løn eller udbytte. Hvad angår banken handler det om hvad de vil kræve. Det vil være ens uanset om du har et holdingselskab eller ej. Går de ud som långiver mod sikkerhed fra dig (kaution eller pant) så har det ikke noget at sige om du står det ene eller andet sted.
Hilsen Jakob