Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Google Sitemaps

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi har snakket en del omkring søgemaskineoptimering herinde, bl.a. hvordan man optimerer keywords og vist nok også om hvordan man indekserer dynamiske sider.

Google har for nyligt lanceret Sitemaps der er en webservice hvor du løbende kan fortælle Google at dit indhold har opdateret samt give et komplet Sitemap over dit site. Dette er ret godt hvis du har en masse dynamiske sider som Google ellers ikke ville indeksere, f.eks. en nyhedsdatabase eller opskriftsdatabase, da du nu kan lave et udtræk og programmatisk give Google en liste over alle dine dynamiske sider, helt ned til dynamiske URL argumenter.



 
Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 1324
Fra  Altero Design Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Mit spørgsmål er så bare, om Google vil favoritiserer de sites som har oprettet et sådant sitemap ?
Jeg har lidt svært ved, at gennemskue hvad det helt præcist går ud på og hvad fordelen/ulempen evt. skulle være.
Nogen bud ?


 


 
Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/7/2005 4:04:07 PM Forfatter: Michael Oxkjær
Mit spørgsmål er så bare, om Google vil favoritiserer de sites som har oprettet et sådant sitemap ? Jeg har lidt svært ved, at gennemskue hvad det helt præcist går ud på og hvad fordelen/ulempen evt. skulle være. Nogen bud ?




jeg har ingen erfaring med dette men mon ikke Mikkel kommer forbi med en god forklaring?

Men mit bud ville nok være at google ikke direkte favoriserer din side pga du tilmelder dig denne funktion (det ville jo ikke være særlig logisk da de jo ikke får noget ud af det). Det du få ud af det er nok en indirekte favorisering. Altså når google crawler indhold som den ellers ikke ville så vil du jo i sidste ende få flere besøgende fordi folk nu vil finde alt det indhold som google førhen ikke crawlede. Men det giver jo altså kun noget hvis google på nuværende tidspunkt ikke crawler hele din side ellers er det vel bare spild af tid.. eller hvad?

mvh kristian
Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 1324
Fra  Altero Design Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja jeg satser også på, at guruen kommer forbi og giver sit besyv med
Nu er mit spørgsmål så bare hvad det er Google ikke på nuværende tidspunkt crawler, for den kan da finde sider der indeholder diverse "ulovlige" karakterer, de vises ihvertfald ofte under søgeresultaterne.

For mit eget vedkommende vil det nok være spild af tid at bruge disse sitemaps idet jeg udelukkende bruger korte URLer, eller vil det ?
Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

ja ok, jeg tænkte nu mest på en del dynamiske sider i bl.a. flash som google ikke altid er så glad for at crawle.. desuden er der vist også nogle forums som ikke bliver crawlet i dybden



men lad os håbe mikkel eller en anden der er sikker i sin sag kan give os et præcist svar

Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu er jeg så ikke en decideret guru i søgemaskiner men helt uerfaren er jeg heller ike så her kommer en hurtig gennemgang af Sitemaps ;)

Der er grundlæggende 2 grunde til at Google har lavet Sitemaps: De vil gerne indeksere så meget så muligt og de vil gerne opdatere deres indeks så snart indholdet har ændret sig. Det er de samme grunde der gør at jeg gerne vil bruge Sitemaps: Jeg vil gerne have indekseret så meget af mit site som muligt og så hurtigt som muligt.

 

Så meget som muligt:

Google har ganske rigtigt problemer med at indeksere dynamiske sites. Hvis du f.eks. har en artikeldatabase er det sjældent at Google har indekseret alt indholdet da dette kun lader sig gøre hvis du har et permanent link til hver eneste artikel i databasen. Indtil videre er det kun Blogs der typisk har et arkiv med links til alt deres indhold. Typisk hentes en artikel med en URL parameter (artikel.asp?artikelid=102) og Google's egen crawler kan ikke finde ud af hvad de enkelte URL parametre betyder eller hvor mange artikler du mon har. De gider heller ikke finde ud af det, da du nok ikke syntes det var fedt hvis Google sendte 1.000 forespørgsler til dit site for hvert argument på hver side. Her har du en åbenlys fordel i at kunne give Google et Sitemap over alt dit indhold, inklusive URL parametre, noget der absolut ikke er muligt med teknologier såsom robots.txt.

 

Så hurtigt som muligt:

Udover at kunne fortælle Google præcist hvad den skal indeksere har du også fordelen af at kunne fortælle Google hvor tit den skal indeksere dit site. Ikke nok med at du kan fortælle Google hvor tit indholdet på hver af dine sider ændrer, du kan også dynamisk fortælle Google at der er kommet nyt indhold da Sitemaps er en webservice. Det første er generelt praktisk for alle og det sidste er særdeles praktisk for ethvert site der løbende får nyt indhold og ikke gider vente flere dage eller uger før crawleren igen besøger din side. Når der er kommet en ny artikel i din artikeldatabase kan du sende et nyt Sitemap til Google der så automatisk crawler den del af dit site hvor der er nyt indhold. Reelt vil du ikke manuelt sende dit nye Sitemap ind men lade dit CMS system automatisk fortælle Google om nyt indhold. Det kan ikke vare længe før en masse CMS systemer integrerer Sitemaps så det automatiskt fortæller Google om nyt indhold hver tredje time, hvilket funktionelt svarer til Ping funktionen i Blog systemer.

 

Så præcist som muligt:

Sitemaps giver dig også muligheden for  at fortælle Google hvilke sider på dit site der er vigtigst. Du kan prioritere relevansen af søgeresultater helt ned til en individuel side. Det er f.eks. ret praktisk hvis Google normalt smider brugeren hen på en irrelevant underside når de søger på dit produktnavn, du kan nu fortælle Google at "iværksætter" ikke skal henvise til den der artikel under Cafe på Amino hvor HugoBørge skrev "iværksætter" 500 gange men istedet skal lede brugeren hen til Thorborg's velkomstartikel under Generelt.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :
> Ja jeg satser også på, at guruen kommer forbi og giver sit besyv med

Tak, men Guru er sgu nok lidt højt skudt hehehe :)
Får man ikke først den slags status når man er død (sammen med vejnavne og pladser opkaldt efter en)?

Anyway, back to buisness ...
Googles sitemap er i og for sig en udenmærket ide til en løsning på det problem at de, som alle andre søgemaskiner, har svært ved at finde alle de gode sider på Nettet der faktisk er - tiden vil vise om det nu også kommer til at virke som forventet.

Som webmaster skal du være opmærksom på, at indeksering ikke er det samme som ranking - og du og Google har ikke nødvendigvis de samme benchmarks og mål. Google vil gerne kunne prale af et stort indeks, og en dyb og bred dækningsgrad. De vil gerne være store. Du vil bare gerne have at folk finder dine produkter når de søger. Det sidste er Google i og for sig ligeglad med - bare brugerne finder noget de er glade for, er de ligeglade med om det er dig eller nogle andre. Bare brugerne er glade.

Google Sitemaps kan hjælpe dig med at få sider indekseret som Google ellers ville have svært ved at finde. Men om disse sider vil ranke på noget somhelst relevant er dog yderst tvivlsomt. Google anvender nemlig, som alle de andre store søgemaskiner, link-strukturer som en væsentlig faktor for relevansberegningen. Det er det som mange kender som "PageRank" i Google. Så, hvis Google ikke kan finde nogle links til dine sider (på dit eget eller andres websites) vil de sansynligvis heller ikke ranke særligt godt. Hvis Google derimod finder masser af links til dine sider (internt eller eksternt) så er der ingen grund til at bruge deres XML sitemap for så indekserer de normalt siderne ud fra disse links.

Google har i deres XML format også inkluderet en "rating" af dine sider. Den tror jeg dog de vil vælge helt at se bort fra. Historien har igen og igen vist at man ikke kan stole på nogen form for "META-tagging" (altså informationer om dokumenter) påført af webmasterne selv: Alt for mange gør det ikke, mange gør det forkert og af de få der gør det rigtigt misbruger halvdelen det. Ikke godt nok.

Så, alt i alt skal man altså ikke forvente sig noget magisk af Google Sitemaps. Og der er ingen grund til at tro, at de vil vægte dokumenter på nettet bedre blot fordi de har et sådan XML sitemap. Det er hundredevis af andre faktorer langt bedre til at afgøre.

Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 1324
Fra  Altero Design Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/9/2005 3:51:08 PM Forfatter: Thor Larholm
..... dit site hvor der er nyt indhold. Reelt vil du ikke manuelt sende dit nye Sitemap ind men lade dit CMS system automatisk fortælle Google om nyt indhold. Det kan ikke vare længe før en masse CMS systemer integrerer Sitemaps så det automatiskt fortæller Google om nyt indhold hver tredje time, hvilket funktionelt svarer til Ping funktionen i Blog systemer.


Okay, som jeg har forstået det, så skal man ind omkring sin konto hos Google for at vedligeholde sit sitemap, det skal man måske slet ikke ??
Er det nok blot at uploade et nyt sitemap ?
Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 1324
Fra  Altero Design Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :



Dato: 6/9/2005 4:16:08 PM Forfatter: Mikkel deMib


Får man ikke først den slags status når man er død (sammen med vejnavne og pladser opkaldt efter en)?



Nej, så får du kult status



Skal jeg forstå det således, at hvis det fortsætter som nu med besøg af Google bot hver dag og en komplet indeksering af mine sider, så behøver jeg ikke bruge disse sitemaps ?
Ville det være en god idé at gøre det alligevel ?

Jeg kunne godt forestille mig du har ret i din antagelse af, at de ikke vil bruge ratings til noget, vi mener vel alle hver især, at vore egne sider er meget væsentlige


 
Tilmeldt 27. Apr 05
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

som jeg læser det ud af googles "sitemap faq" så uploader den selv hvis man bruger google sitemap generatoren


"Sitemap Generator is a simple script that can be configured to automatically create Sitemaps and submit them to Google"

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)