Nu er jeg så ikke en decideret guru i søgemaskiner men helt uerfaren er jeg heller ike så her kommer en hurtig gennemgang af Sitemaps ;)
Der er grundlæggende 2 grunde til at Google har lavet Sitemaps: De vil gerne indeksere så meget så muligt og de vil gerne opdatere deres indeks så snart indholdet har ændret sig. Det er de samme grunde der gør at jeg gerne vil bruge Sitemaps: Jeg vil gerne have indekseret så meget af mit site som muligt og så hurtigt som muligt.
Så meget som muligt:
Google har ganske rigtigt problemer med at indeksere dynamiske sites. Hvis du f.eks. har en artikeldatabase er det sjældent at Google har indekseret alt indholdet da dette kun lader sig gøre hvis du har et permanent
link til hver eneste artikel i databasen. Indtil videre er det kun
Blogs der typisk har et arkiv med
links til alt deres indhold. Typisk hentes en artikel med en
URL parameter (artikel.asp?artikelid=102) og Google's egen crawler kan ikke finde ud af hvad de enkelte URL parametre betyder eller hvor mange artikler du mon har. De gider heller ikke finde ud af det, da du nok ikke syntes det var fedt hvis Google sendte 1.000 forespørgsler til dit site for hvert argument på hver side. Her har du en åbenlys fordel i at kunne give Google et Sitemap over alt dit indhold, inklusive URL parametre, noget der absolut ikke er muligt med teknologier såsom robots.txt.
Så hurtigt som muligt:
Udover at kunne fortælle Google præcist hvad den skal indeksere har du også fordelen af at kunne fortælle Google hvor tit den skal indeksere dit site. Ikke nok med at du kan fortælle Google hvor tit indholdet på hver af dine sider ændrer, du kan også dynamisk fortælle Google at der er kommet nyt indhold da Sitemaps er en webservice. Det første er generelt praktisk for alle og det sidste er særdeles praktisk for ethvert site der løbende får nyt indhold og ikke gider vente flere dage eller uger før crawleren igen besøger din side. Når der er kommet en ny artikel i din artikeldatabase kan du sende et nyt Sitemap til Google der så automatisk crawler den del af dit site hvor der er nyt indhold. Reelt vil du ikke manuelt sende dit nye Sitemap ind men lade dit
CMS system automatisk fortælle Google om nyt indhold. Det kan ikke vare længe før en masse
CMS systemer integrerer Sitemaps så det automatiskt fortæller Google om nyt indhold hver tredje time, hvilket funktionelt svarer til
Ping funktionen i
Blog systemer.
Så præcist som muligt:
Sitemaps giver dig også muligheden for at fortælle Google hvilke sider på dit site der er vigtigst. Du kan prioritere relevansen af søgeresultater helt ned til en individuel side. Det er f.eks. ret praktisk hvis Google normalt smider brugeren hen på en irrelevant underside når de søger på dit produktnavn, du kan nu fortælle Google at "iværksætter" ikke skal henvise til den der artikel under Cafe på
Amino hvor HugoBørge skrev "iværksætter" 500 gange men istedet skal lede brugeren hen til Thorborg's velkomstartikel under Generelt.