Jeg har haft rigtig firma bil i mange år siden 1992 (guleplader biler med 2 sæder) men er ved at være lidt træt af det der 2 sæder shit. Og har tænkt på at købe en Audi A5 til ca. 750.000.- på hvide plader Audien ville jeg bruger mest til firma. Jeg ville køre ca. 8000km om året IALT, og de 6000km er ihvertfald rent firmakørsel ville det blive (Vi har en privat nr.2 bil i husstanden også, som kommer 4-5000km på hver år)
Det er såre simpelt: Køber du Audi'en i virksomheden bliver du beskattet af fri bil medmindre du kan godtgøre slet ikke at bruge den privat, hvad du næppe kan. Hvis du ikke skal køre mere end 8.000 km i den årligt vil jeg sige at det er "hul i hovedet" at købe en bil i den prisklasse. Værditabet er ganske enkelt for stort i forhold til hvad du får du af det.
Er det ikke beder jeg køber den privat, og så trækker noget fra ??? (hvor meget kan det blive )
Ja "hul i hovedet" det er det, men det er ikke min skyld der så stor afgift på biler i DK. Jeg ville mene det skulle lægges på brændstoffet, så var det fair for alle. Og dem som køre 8000km om året ikke betaler det samme som dem som køre 80000km om året også så dem som slipper minder Co2 ud, spare, så væk med den grønafgift også.
Jeg kan ikke komme i en mini/gammel bil til det arbejde jeg gør i, og har ej heller lyst. Man lever kun en gang hvorfor skulle jeg have dårlig er bil end andre fordi jeg køre minder.
Er det ikke beder jeg køber den privat, og så trækker noget fra ??? (hvor meget kan det blive )
Det vil sige... Du tror du kan trække ret meget fra, ved at købe en bil 750.000?
Nu er der nogen der må korigere mig, hvis jeg tager helt fejl, men det du ville kunne få dækket, er det du kører pr. kilometer. Og satsen er vist 3,45 kr. pr. kilometer. Så ganger vi det med 6.000 kilometer = 20.700 kr. som dit firma vil dække. På månedsplan er det 1.725 kr. Mit spørgsmål er så... Hvor meget koster den bil at holde, pr måned? For jeg tror virkelig ikke det kan betale sig... Overhovedet.
Nu er der så mange ting der ikke kan betale sig hvis man kun regner i penge. Børn og koner eller et resturan besøg eks. Husk nu på det er jo et redskab, man ikke kan leve uden, hvis man vil drive et firma som regl, og som privat bekvemmelighed. Man kan jo tag bussen også men den går sku ikke
Er det kun km. satsen, og hvad med slid og vedligeholdelse ? og en del af pris faldet ?
Befordringsgodtgørelsen på 3,47 kroner pr kilometer kørt for firmaet, i ens private bil, dækker netop mere end blot brændstofudgiften og der er derfor ikke yderligere fradrag eller godtgørelser.
Så kort sagt : Hvis du vil have bilen, så køb den fordi du vil have den, ikke fordi det giver økonomisk fornuft at køre firmakørsel i den.
Anders-> der er samtidig lidt uenighed hos blandt medarbejderne hos SKAT om, hvorvidt du kan trække broafgift og parkering fra i hvidpladebilen. Jeg tolker dog, at det er fradragsberretiget.
Så er det bare med at få kørt nogen KM må have fadt i et rullefelt hahaha
Ja fornuft er der mange ting som ikke ER. Eks. man kan købe et par sko til 99.- som går lige så langt som et par til 999.- osv osv. men sådan er vi mensker vel :-) ellers var vi vil stadig aber