Hold da op for en bredside du fyre af imod os selvstændige IT konsulenter. Med en timepris på ca. 1000 kr burde jeg nok have en sur smiley i din verden, men hvor skulle jeg sætte den. Jeg har nemlig aldrig haft tid til, at lave en hjemmeside med "store flotte ord, hvor jeg konstant skriver VI og OS". Jeg drukner i opgaver, og mine kunde vender meget ofte tilbage. I min verden er det tegn på at min timepris er fornuftig. Skal den korrigeres bliver det opad. Naturligvis bør man altid tilstræbe, at lave en løsning kunden kan bruge, og ikke den kunden først efterspørger. I en rolle som rådgivende konsulent. Har du naturligvis et rådgivningsansvar, men du kan og skal kun rådgive. Jeg har siddet på et projekt i en stor international bank, hvor forkerte beslutninger konstant blev taget med begrundelsen "Nej, Det er mig der bestemmer. Jeg er chefen. BASTA!!!". I sådan en situation er der ikke meget andet at gøre end, at tælle indvendigt til 10, og sige "Jeg kan ikke anbefale det, men ok. Du er kunden. Du bestemmer". Sådanne projekter kan meget let ryge af sporet, også med et kompetent IT hus i ryggen. Her fornyligt poppede der en besked op på min messenger "Hej kan du ikke hjælpe mig med at lave en webshop". Jeg har aldrig nogensinde udviklet en webshop, og aner intet om e-handel. Efter en Google søgning på "hosted webshop" kunne jeg retunere et par links til nogle standard løsninger. "Nej nej dem har jeg undersøgt. Den skal bygges på fra bunden. Martin har givet mig en masse gode ideer" - "hvem Martin ?!" - "ham fra fjernsynet" - "hmm jeg følger ikke lige med i vild med dans" - "nej, han er med i sådan et iværksætter program, og han har skrevet den her e-pusher bog. Du burde læse den". Efter lidt overtalelse købte, og læste jeg bogen. Vi talte senere sammen, hvor jeg nævnte at bogen netop anbefalede en standard løsning, og at jeg iøvrigt gjorde det samme. Hun svarede at der var fordele og ulemper ved begge dele, og iøvrigt havde hun en masse andre gode argumenter for, hvorfor det ikke skulle være en standard løsning. Hun fik mig med på ideen, og vi gik i gang med noget prototyping. 50 timers prototyping til en værdi af ca. 50.000 kr og en bog til 1.800 kr. Her er vi allerede langt over dit budget på 1000 kr, og vi har intet lavet. Udover at få afdækket kundens behov. Nu har vi lavet en aftale omkring et medejerskab af den kommende shop, men ellers skulle denne regning da have været faktureret. Giv mig bare endnu en sur smiley for dette, men jeg arbejder ikke gratis. En webshop udviklet fra bunden kan let løbe op i 400.000. Det er prisen for fire fastansatte udviklere i to måneder, og så har konsulenthuset ikke tjent en krone. IT branchen er hverken bedre eller værer end andre brancher. Tænd evt. for dit fjernsyn og se TV-avisen. Der har her på det sidste været en del byggesjusk sager. |
Runge du må godt nok føle dig ramt siden du fare sådan op.
Jeg har på intet tidspunkt nævnt noget med at en timepris på 1000 kr. skulle være for meget? Hvor fanden har du det fra???
Jeg har selv min lille bibeskæftigelse hvor jeg gladeligt tager 1200 kr. i time, et foredrag tager jeg 5-8000 for, det tager mig 2 timer. Det handler ikke om timeprisen og det er heller ikke der jeg forsøger at dreje det hen....så læs lige tråden igen makker